כך משפיע הטיפול בהיפנוזה על החרדות שלנו

(9)
לדרג
תוכן מקודם

היפנוזה היא כלי יעיל ביותר לטיפול בחרדות. בניגוד לסברה הרווחת, היא אינה גורמת לאובדן שליטה אלא בדיוק להפך - המטופל שולט היטב במתרחש והכל בהסכמתו המלאה. ד"ר שאול ליבנה, פסיכולוג קליני, מסביר למי מתאימה השיטה, כיצד היא פועלת ומי רשאי לטפל בהיפנוזה?

פסיכולוג קליני ,מומחה לפסיכולוגיה קלינית
077-2312984 (מספר מקשר)

בסרטים זה תמיד נראה דרמטי: המטפל שולף מטוטלת עתיקה, והמטופל שמביט בה זזה לאיטה מצד לצד מיד שוקע בתרדמת. או אז הוא מאבד את השליטה ונעשה נתון להשפעתו הבלעדית של המטפל. במציאות, היפנוזה היא כלל אינה מצב שבו המטופל נרדם או מאבד הכרה. למעשה, מדובר בשיטה המתבצעת בשיתוף פעולה מלא שלו ובהסכמתו המלאה.

ד"ר שאול ליבנה, פסיכולוג קליני העוסק בהיפנוזה; מסביר שמדובר במצב תודעתי שונה, במהלכו המטופל קשוב יותר לעולמו הפנימי. לדבריו, זוהי למעשה אחת הדרכים הטובות ביותר שמאפשרת לו לחוש שליטה, להסיר חסמים ולהתמודד עם חרדות שונות שמפריעות לו בחייו.

אגב, למקרה שתהיתם, לא כל אחד רשאי לעסוק בהיפנוזה. לדברי ד"ר ליבנה, טיפול באמצעות שיטה זו ללא רישיון עלול לגרום לנזק במקום להביא תועלת, משום שטיפול בידיים בלתי מקצועיות עלול להוביל את המטופל למצבים של הצפה רגשית.

"חוק ההיפנוזה" שחוקק בשנת 1984 נועד למנוע מקרים מעין אלה. בהתאם לחוק זה, הרשות לעסוק בתחום, נתונה אך ורק למטפלים שהוסמכו לכך – רופאים, רופאי שיניים או פסיכולוגים; ורק לשם טיפול רפואי, טיפול פסיכולוגי, מחקר מדעי או לשם ריענון זיכרון במהלך חקירה משטרתית או בטחונית ולאחר שהמהופנט הביע את הסכמתו להפנוט.

טיפול בהיפנוזה

כיצד מתבצע התהליך?

כדי להבין כיצד פועל הטיפול בהיפנוזה, ראשית חשוב להבין מה קורה בגוף בזמן חרדה.  ובכן, ד"ר ליבנה מסביר שבין היתר, חרדה היא מצב שמתבטא באלמנטים גופניים כגון: דופק מוגבר או הזעה. לדבריו, מטרת ההיפנוזה היא ללמד את המטופל דרכים יצירתיות שיאפשרו לו למתן את תחושת החרדה ובכך גם להרגיע את הגוף.

בנוסף, היפנוזה מאפשרת ללמוד כיצד להתמודד טוב יותר עם מחשבות שליליות. "מבלי להבחין בכך, רבים מאיתנו מבצעים היפנוזה עצמית שלילית באופן אוטומטי", מציין ד"ר ליבנה. "זה קורה כשאנחנו שוקעים במחשבות שליליות המגבירות את תחושת הלחץ והחרדה. היפנוזה למעשה מאפשרת לנו לאתר את המכשולים הללו שאנחנו יוצרים לעצמנו ולנטרל אותם".

"הדמיון גורם לחרדה ולכן גם הטיפול בה נעשה באמצעותו"

ד"ר ליבנה מסביר כי הדרך שמאפשרת לנו לעבור את התהליך ההיפנוטי היא שימוש בסוגסטיות (השאות – תהליך פסיכולוגי שמוביל לשינוי פנימי), שמסייעות להרגעה עצמית והפעלת דמיון לשם שליטה עצמית ורוגע.

"הדמיון למעשה הוא זה שגורם לחרדה ולכן גם הטיפול בה נעשה באמצעותו. במילים אחרות - באותה מידה שבה הדמיון גורם לנו לחרדה המתבטאת בתחושות גופניות שונות, המחשבות והדמיון יכולים להפעיל תהליכי חשיבה חיוביים יותר".

כך למשל ניתן לטפל בילדה הסובלת מפחד להישאר לבד. "במצב כזה, המטפל יכול לבקש מהילדה לדמיין אולם תיאטרון שבו היא צופה. כעת היא נדרשת לדמיין משהו מסוים שקשור בפחד אותו היא חווה, כמו למשל ייצור דמיוני או מפלצת ענקית. בשלב הבא, היא תתבקש להזמין לבמה מישהו שיוכל לנצח את הדמות הרעה. לאחר שזו נעלמת, אפשר לדבר עם הילדה ולהבין ממנה אילו תכונות היו לדמויות הגיבורות שעזרו לה במצב הזה ומה מהן היא תרצה לסגל לעצמה". מקרה זה ממחיש, לדברי ד"ר ליבנה, כיצד עבודה היפנוטית מאפשרת לכוון את הדמיון כדי לפתור בעיות שמטרידות אותנו.

באילו מצבים נוספים טיפול היפנוטי יכול לסייע?

"היפנוזה יעילה לטיפול במגוון בעיות כגון פוביות, הפרעות שינה, בעיות פסיכוסומטיות, פחדים וחרדות שונות. היא מתאימה למבוגרים וגם לילדים החל מגן חובה. בין היתר, ההיפנוזה עוזרת להתמודד טוב יותר עם חרדה חברתית, עם חרדת קהל וחרדת מבחנים". לעומת זאת, היא אינה מתאימה לאנשים לא יציבים המתמודדים עם מחלות נפש קשות כמו דיכאון עמוק או לסובלים ממחשבות אובדניות. "מטפל מקצועי יכול לאבחן את המטופל ולדעת אם היפנוזה אכן יכולה להתאים עבורו", אומר ד"ר ליבנה.

כמה זמן אורך הטיפול?

"התהליך כולו אורך בין שש ל-12 פגישות. בסופו של דבר, המטרה היא ללמד את המטופל דרכים יעילות להרגעת חרדה שבהן יוכל להשתמש גם לאחר שתהליך הטיפול מסתיים".

לסיכום, היפנוזה היא שיטת טיפול יעילה מאוד המתאימה למגוון בעיות מצבים נפשיים. בתהליך משולבים כלים פרקטיים כמו דמיון והשאה, המאפשרים למטופל שליטה טובה יותר בפחדיו תוך הרגעת הגוף והנפש.

צילומים: שאטרסטוק

  • צור קשר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום