נגישות
נגישות

מחשבון כושר גופני

מחשבון כושר גופני - תמונת המחשה מחשבון כושר גופני נועד לבדוק מהירות דופק לאחר פעילות גופנית. מהירות דופק מצביע על כושר גופני שמשקף את היכולת הגופנית לבצע מטלות שונות ותפקודים יומיומיים בחיוניות וללא עייפות
B953DE4C-BD7F-4D7D-BFC7-DD1019A38EE6Created with sketchtool.

מדידת רמת כושר גופני נוכחי

מין
גובה (בס''מ)
גיל
משקל (ק''ג)
מהירות עבודה (קמ''ש)
דופק בסיום פעילות פ/ד

תוצאות

powered by

המבחן בנוי ממספר חלקים:

1. זמן המבחן הינו 5 דקות. 1 דקה במישור 0% שיפוע ועוד 4 דקות בשיפוע 5%.
2. מומלץ להתאים את מהירות המבחן לפי רמת המתאמן.
* מתחילים 4 - 3 קמ''ש * בינוניים 5 - 4 קמ''ש * מתקדמים 6 - 5 קמ''ש
* מעולים 6 קמ''ש ומעלה
3. בסיום המבחן יש להמשיך ללכת בצורה איטית 3-5 דקות ליצוב הדופק ולרדת
באיטיות מהמסילה.

המבחן אינו צריך להביא את הנבדק לקצה גבול יכולתו! יש לאבחן ולהיות קשובים למדד הדופק, נוחיות נשימה, עור פנים, הרגשת הנבדק, וסימני מצוקה אם קיימים.

כושר גופני משקף את היכולת הגופנית לבצע מטלות שונות ותפקודים יומיומיים בחיוניות וללא עייפות, ואילו עבור ספורטאי זהו מושג המשקף את היכולת הגופנית הנדרשת כדי להגיע להישגים ספורטיביים בענף ספורט מסוים ולשפרם. כושר גופני טוב מסייע בביצוע פעילויות גופניות שונות, במאמצים קלים וקשים ובהתמדה בהן לאורך זמן, תורם להתאוששות מהן בנקל, לדחיית עייפות, לשיפור התפקוד הגופני ולהפחתת גורמי סיכון שונים למחלות, בייחוד עם העלייה בגיל. נציין ונאמר שכושר גופני כולל מספר מרכיבים כגון: סיבולת לב-ריאה, סיבולת שרירית, כוח, כוח מתפרץ, מהירות, זריזות, קואורדינציה ושיווי משקל. חשוב לדעת, שעל מנת לשפר כושר גופני או אף לשמר על רמת כושר קיימת, יש צורך בהפעלת המערכות הגופניות השונות על בסיס קבוע. הפסקה מוחלטת או חלקית בביצוע הפעילות הגופנית תביא לירידה בלתי נמנעת ביכולת הגופנית שהושגה. מבין מרכיבי הכושר הגופני אחד המרכזיים שבהם הוא סיבולת לב ריאה. לשם שיפור מרכיב כושר גופני זה יש צורך בהפעלת קבוצות שרירים גדולות וקטנות והעלאה של הדופק באופן הדרגתי (או מהיר) וזאת בתלות במטרת האימון המרכזית. חשוב לדעת, שאצל אנשים בכושר גופני גבוה רמת התחלואה נמוכה יותר, הם סובלים פחות ממחלות לב וכלי דם, סוכרת ועוד. וכן, יש להם סיכוי טוב יותר לשמור על משקל תקין, על רמת אחוז שומן תת עורי תקינה ומדדים נוספים. הכותב הינו ד"ר איתי זיו (Ph.D), מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר.

עוד בתחום