איך מתמודדים חולי סוכרת עם צום יום כיפור?

(8)
לדרג

חולי סוכרת רבים מתכננים לצום ביום כיפור, אך מתקשים לעשות זאת עכב מגבלות בריאותיות האופייניות למחלה שלהם. הדילמה הגדולה שבין לא לצום ולשמור על הבריאות, לבין לקיים תענית מזון שעלולה לגרום לנזק בריאותי, היא לא פשוטה. נשאל: האם קיים איסור גורף על צום לחולי סוכרת? האם יש היתר הלכתי ברור שלא לצום? ד"ר מאיה איש שלום, רופאה בכירה במכון האנדוקריני ב"איכילוב", מומחית לרפואה פנימית, אנדוקרינולוגיה וסוכרת, עונה

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

ד"ר מאיה איש שלום, רופאה בכירה במכון האנדוקריני בבית החולים איכילוב, מאוחדת מודיעין ומרפאת DMC, מומחית לרפואה פנימית, אנדוקרינולוגיה וסוכרת מגישה את המדריך המלא.

כמה זמן צום יום כיפור נמשך?

משך הצום הוא בסביבות 25 שעות. כלומר, ישנה שעה נוספת של צום המתווספת לשעה המקבילה של תחילת הצום ביום שלפני כן. צום מקובל, כולל הימנעות גורפת מכל פעולת אכילה ושתייה בפרק זמן זה. בעוד הצום אצל אנשים לא סוכרתיים עלול לגרום לרוב לכאבי ראש וחולשה כללית, הרי שאצל חולי סוכרת המצב חריף יותר בעקבות רמת סוכר בדם שונה, ובעיות כמו יתר לחץ דם וכד'.

האם לחולי סוכרת מותר לצום?

"בחולי סוכרת סוג 2, סוג הסוכרת השכיח יותר, הנוטלים תרופות כמו מעכבי SGLT2, כגון גרדיאנס או פורסיגה, עלולים להיות בסיכון, שכן תרופות אלו מייצרות באופן בסיסי פירוק של שומן. במצב של צום, פירוק השומן יהיה מוגבר כיוון שהשומן ישמש מקור אנרגיה מוגבר. זה עלול להביא למצב של חמצת קיטוטית – שיכולה לסכן חיים", אומרת ד"ר איש שלום. היא ממליצה יום לפני הצום להפסיק את התרופות האלה. המלצה דומה מספקת ד"ר איש שלום לחולים שנוטלים תרופות "מהדור הוותיק" של התרופות כגון גלובן או נובונום: "לא לקחת אותן בערב שלפני הצום וכמובן שלא במהלך הצום". היא מוסיפה כי גם "סוכרתיים בטייפ 2, שהתחילו לאחרונה שימוש באוזמפיק, ויקטוזה, טוליסיטי ודומיהם סובלים לעיתים בתקופת הטיטרציה – של העלאת המינון מתופעות לוואי כמו הקאות או שלשולים. כדאי להיזהר יותר מצום ובעיקר מחוסר השתייה, בשל החשש מהתייבשות. כך גם חולי סוכרת אחת שמקבלים סקסנדה".

ד"ר איש שלום גם מזהירה מפני צום ללא שתיית מים בקרב חולים במצב של אי ספיקה כלייתית. "לא טוב להם להפסיק לשתות, כיוון שהפסקת השתייה יכולה להביא לירידה ברמת הסוכר ולהתייבשות שתגרום להחמרה חמורה בתפקוד הכלייתי". היא מסבירה.

האם מתור לנשים בהריון לצום?

לנשים בהיריון עם סוכרת הריון ולנשים החולות בסוכרת 1 טרום ההריון, ממליצה ד"ר איש שלום להיזהר מאד או להימנע, כיוון שהתייבשות היא מסוכנת ויכולה לגרום לצירים מוקדמים ולידה.

גם חולי סוכרת מסוג 1, אינם חפים מסיכון. "בפני חולים בסוכרת מסוג 1 עומדים שני חששות עיקריים", אומרת ד"ר איש שלום. "אם לא מורידים את רמת האינסולין הבסיסי, ארוך הטווח – טרגלודק, לנטוס ודומיהם, עלולה להיות היפוגליקמיה ומצד שני, אם מורידים יותר מדי או חלילה שוכחים לקחת, גם כאן יש חשש לחמצת קיטוטית מסוכנת". היא מנחה אותנו כי יש להפחית בדרך כלל כ- 20 עד 30 אחוז מכמות האינסולין ארוך הטווח אותו מזריקים. בחולי סוכרת מסוג 2 "אם אתם לוקחים תרופה כמו ג'רדיאנס וגם אינסולין ארוך, אפשר להוריד את הג'רדיאנס יום לפני הצום ולהפחית בין 10 לעשרים אחוז מהאינסולין".

"תסמינים של חמצת קיטוטית הם לא ספציפיים אבל כוללים – חולשה כללית, בחילות, הקאות וכאבי בטן", אומרת ד"ר איש שלום.

בנוסף לכל אלה, מתריעה ד"ר איש שלום שכדאי להיזהר במהלך הצום או לחשוב עליו פעמיים אם אתם חולים שנוטים להיפוגליקמיה תכופה או שאינכם מודעים אליה, אם אינכם מאוזנים, אתם בדרך כלל נמצאים בסיכון גבוה להתייבשות, וגם אם אתם סובלים ממחלה חריפה או זיהום – כדאי לשקול הימנעות מצום.

צום יום כיפור לחולי סוכרת. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד לנהוג במידה ומתחילים לחוש ברע

"בכל מצב שאדם לא מרגיש בטוב במהלך הצום, לדעתי עדיף שלא להמשיך אותו. אבל זו דעתי", אומרת ד"ר איש שלום ומפרטת: "כשמרגישים ברע, קודם כל צריך לבדוק רמת סוכר". בקרב חולי סוכרת מסוג 1, אם הסוכר גבוה או ברמה טובה, היא ממליצה לבדוק קיטונים בדם באמצעות סטיקים כדי לשלול אפשרות של חמצת, "בעיקר אם רמות הסוכר לא נמוכות כי הורידו אינסולין". היא מסבירה כי הסטיקים לא כלולים בסל אבל ניתנים לרכישה באופן פרטי ומתאימים לליברה ולמדי הסוכר שנמכרים בקופה. "תוצאה תקינה היא עד 0.6. משלוש ומעלה יש חשד לחמצת קיטוטית, בעיקר אם יש תסמינים. ואז, יש לשתות הרבה, לאכול פחמימה ולהזריק", היא אומרת ומדגישה כי בכל מקרה של חשד לחמצת קיטוטית יש לפנות מיידית ליעוץ רפואי. "וחשוב לשתות, כי גם התייבשות, יוצרת הפחתה של הפרשת הקיטונים".

ד"ר איש שלום מוסיפה כי חולים עם סוכרת לא מאוזנת שבעקבות הצום הסוכר שלהם יורד משמעותית, יכולים להרגיש רע מאד גם בערכים של 150, כיון שהם לא רגילים אליהם. "זה נקרא היפוגליקמיה יחסית", היא אומרת. בנוסף חולים אם ערכי סוכר גבוהים (250 מג'/דל ומעלה), ערכים אלו עלולים להביא לשיתון מוגבר והתייבשות וסיכון לפגיעה כלייתית בעקבות ההתייבשות.

איך יכולים להתכונן לצום חולי סוכרת?

"סוכרתיים בדיאטה קטוגנית, דלת פחמימות, הם בעלי סיכון לפתח חמצת. כדאי להתייעץ עם דיאטנית ובכל מקרה לא לצרוך פחמימות פשוטות בסעודת המפסקת", אומרת ד"ר איש שלום ומדגישה כי אם בסעודה המפסקת בכלל כדאי להיזהר מריבוי אכילה של פחמימות פשוטות כי הן מקפיצות מאד את הסוכר בסוכרת מסוג 2 וזה יגרום לתחושה לא טובה. חולים מסוג 1, יכולים לכסות את הפחמימות עם  אינסולין קצר טווח.

באשר לטיפול תרופתי אל מול פעילות גופנית, ד"ר איש שלום אומרת שכדאי שחולי סוכרת שמזריקים אינסולין יצמצמו משמעותית פעילות גופנית ביום שלפני הצום, כיוון שפעילות גופנית יכולה להמשיך בהורדת הסוכר במשך 24 שעות. גם ביום הצום כמובן כדאי להימנע או להפחית משמעותית את הפעילות כדי שרמת הסוכר במהלך הצום לא תרד מדי.

כיצד להיערך למצב חירום תחילת צום כיפור ושבירת הצום

ד"ר איש שלום מציעה שלמטופלים המחזיקים בבית עט גלוקגון היפוקיט לשעת חירום, יידעו מישהו מבני הבית כיצד להזריק להם אותו ומה לעשות אם רמת הסוכר נופלת עד כדי כך שלא ניתן לשתות משהו מתוק לבד. כמו"כ מומלץ שתהיה זמינות של מיץ, סירופים או כדורי סוכר. "שוקולד דווקא לא מומלץ כיוון שהוא שומני ולוקח זמן עד שהוא מעלה את רמת הסוכר חזרה".

תחילת צום כיפור ושבירת הצום

"לא כדאי להגזים עם הפחמימות כי זה יגרום לעלייה גדולה מאד במדדי הסוכר. חשוב לחזור לאכול בהדרגה ולשתות. את התרופות, אפשר לחזור ולקחת כסדרן עם תום הצום". לסיכום, מבקשת ד"ר איש שלום שתשמרו על עצמכם, היו מודעים לסיכונים והקשיבו לגוף שלכם. לא תופתעו לדעת כי גם "שולחן ערוך" תומך בגישתה של ד"ר איש שלום וממליץ במקרי סיכון על אכילה לשיעורין בסדר גודל של שתי כפות אחת לתשע דקות ובמקרה הצורך להקל אף בכך. אז זכרו, בריאותכם חשובה יותר מכל, היו ערניים לכל הרגשה לא טובה בזמן הצום ופעלו בהתאם.

שאלות ותשובות:

האם לחולה סוכרת מותר לצום?

צום לסוכרתיים אינו מומלץ אם מדובר באנשים שסובלים מסוכרת מסוג 1 שזקוקים לאינסולין כדי לשלוט ברמות הסוכר בדם. אם הם לא יקבלו אינסולין, רמות הסוכר בדם שלהם עלולות לצנוח באופן קיצוני, מה שעלול להוביל להיפוגליקמיה.

סוכרתיים מסוג 2 שאינם מטופלים בתרופות יכולים לצום ללא הגבלה. כמו כן, סוכרתיים מסוג 2 המטופלים בתרופות יכולים לצום, אך עליהם להיות זהירים ולבדוק את רמות הסוכר בדם באופן קבוע כדי להימנע מסיכון להיפוגליקמיה או היפרגליקמיה.

האם חולי סוכרת צריכים לקחת כדור לצום?

יש תרופות שמסייעות לחולי סוכרת לעבור כמה שעות של צום באופן שלא יחמיר את מצבם. מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל ולהחליט על הטיפול התרופתי המתאים לצום.

האם צום מעלה סוכר?

כאשר אדם צם, ערכי הסוכר בגופו יורדים - רמות הגלוקוז בדם יורדות, מה שגורם ללבלב לייצר ולשחרר יותר גלוקגון, הורמון שמונע מהגלוקוז לרדת נמוך מדי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום