הימנעות מגלוטן גורמת לסיכון למחלת לב!

(67)
לדרג

אחד הטרנדים הכי גדולים בעידן הזה הוא מזון ללא גלוטן וכמו כל טרנד יש לו גם את הצדדים הרעים שהמפרסמים לא בהכרח יספרו לכם. אם כך - אם אתם לא חולים בצליאק ואין לכם רגישות מבוססת רפואית לגלוטן, אין שום סיבה שתגבילו את עצמכם למזון ללא גלוטן. במחקר גדול שנעשה בארה"ב, אשר הסתיים כבר ב-2017 התגלה כי יש קשר בין מחסור בגלוטן לבין מחלות לב, להפרת האיזון של החיידקים הטובים במעי ואף לירידה בתגובה החיסונית. אתם לא רוצים שזה יקרה לכם

מאת: ריקי אמה דנון - מערכת זאפ דוקטורס

הילד הרע של העידן ההיפר בריאותי ותזונתי היום הוא הגלוטן. בכל מרכול מכריזים שלטים על מוצרים ללא גלוטן, נוצרו פסי ייצור מיוחדים למוצרי מזון נטולי גלוטן. האריזות צורחות באדום או ירוק זועק - ללא גלוטן ויש לחם ללא גלוטן, פיתות, פסטה, גרנולה ומה לא, רק לא גלוטן, רק לא! הוצאת הדיבה שיצאה לחלבון הזה נוקמת בו על ימין ועל שמאל, ואין לו תומכים למסכן הזה. יופי של יחסי ציבור אגרסיביים, מגמתיים ובשורה התחתונה מדובר לא תמיד באמת בבריאות שלכם אלא בכסף והרבה. אם אתם לא חולי צליאק או בלי רגישות לגלוטן אין שום סיבה שתסתמו לו את הפה, תרתי משמע.

טעות בזיהוי גורמת לצליאק!

גלוטן הוא חלבון אשר מצוי בדגנים מסוימים כמו חיטה, שיפון, שיבולת שועל ושעורה ונמצא במאכלים כמו פסטה, עוגות, חטיפים לחם ועוד והוא קיים גם בתעשיית התרופות והמזון. מי שבאמת חייב להתרחק ממנו כמו מאש, אלה הם אנשים שאובחנו כחולי צליאק, משום טעות שעושה המערכת החיסונית שלהם, לגבי שני חלבונים בשם גליאדין וגלוטנין המרכיבים את הגלוטן כאויב פולש פתוגני ולכן מתקיפה את המעי. התוצאה: מחלת הצליאק (דגנת) ממנה סובלים 1% מהאוכלוסייה.

צריכה נמוכה של גלוטן קשורה לסיכון למחלות לב

במחקר במימון איגוד הגסטרואנטרולוגיה האמריקאי שנעשה יחד עם המכונים הלאומיים לבריאות בארה"ב וחוקרים בעלי שם, אשר נמשך במשך כשלושה עשורים (הסתיים ב-2017) התגלה כי צריכה נמוכה של גלוטן קשורה לסיכון מוגבר למחלת לב, גורמת להפרת האיזון של החיידקים הטובים במעי הגס ופוגמת בתגובה החיסונית של הגוף.

החוקרים בחנו את הסיכון ללקות במחלות לב ועשו הפרדה בין צריכת גלוטן מדגנים מלאים לגלוטן מדגנים מזוקקים כמו למשל אורז לבן, לחם ועוד. דגנים מלאים, אלה שמכילים כמובן גלוטן יש ריכוז גבוה של סיבים תזונתיים , מינרלים וגם ויטמינים המסייעים על שמירת הלב ובריאות הגוף. במחקר הנ"ל לא נמצא שום קשר בין צריכת גלוטן למחלות לב כפי שייחסו לו אלא בדיוק להיפך. צריכה של גלוטן מדגנים מלאים מפחיתה את הסיכון להתקף לב ב-15%.

מה הטרנדים שלכם- אולי ללא גלוטן?

אורלי מנירב, דיאטנית קלינית בעלת קליניקה בכפר סבא, מסבירה כי העידן הזה משופע בהרבה מאוד טרנדים של מזון כולל מיני דיאטות ויש מי שאימצו את ההימנעות מגלוטן כחלק משיטת הרזייה או שינוי תזונה, בלי שום קשר לאבחון של צליאק או רגישות לגלוטן. מצד שני, היא אומרת כי דווקא הטרנד הזה גרם לכך שעבור חולי הצליאק יש היום שפע גדול של מוצרים שהם יכולים ליהנות מהם. באופן טבעי מוצרים ללא גלוטן, הם לרוב יותר מעובדים, מכילים פחות סיבים תזונתיים ודלים בוויטמינים מסוג B ובברזל".

היא מוסיפה כי חשוב לעשות אבחנה בין רגישות לגלוטן לבין רגישות לפרוקטנים – סוג של פחמימות המצויים במזונות כמו: חיטה, שיפון, שעורה, כוסמין, קוסקוס וגם בירקות כמו ארטישוק, סלק, אספרגוס בצל ועוד. הם עלולים לגרום גם לאנשים שאינם חולי צליאק לתסמיני עיכול לא נעימים כלל, ונפוצים בקרב אנשים שסובלים מתסמונת המעי הרגיז".

אורלי מנירב:" אין סימנים מובהקים אחידים לכל חולי הצליאק. הם עלולים לסבול מתסמינים כמו שלשולים, עייפות וכאבי ראש, ירידה במשקל, נפיחות וגזים, כאבי בטן, בחילות והקאות, עצירות, כאבי מפרקים ועוד. מי שרגיש לגלוטן או פרוקטנים עלול לסבול רק מחלק מהתסמינים הנ"ל, הספציפיים למערכת העיכול כמו למשל גזים ונפיחות, כאבי בטן ושלשולים".

לא כל כאב בטן באשמת הגלוטן!

תעשייה שלמה מתקיימת סביב המחאה נגד הגלוטן ומשרתת יש לומר- חסידי בריאות קיצוניים הסובלים מחרדת גלוטן, סוכרים, חומרים משמרים ועוד ועד לבעלי אינטרסים כלכליים מובהקים. בעמוד הבית של עמותת חולי הצליאק מופיע סליידר ענק עם בשורה קשה: לחם ללא גלוטן יקר פי 2.5 מלחם רגיל. האם זה לא אמור לעבוד להיפך. כלומר? האם החברה היצרנית לא אמורה לתמוך ולעזור לאנשים חולים כדי להתמודד עם המחלה שלהם או שהם צריכים להיענש על כך. עולם הפוך! ומי שתורם לייקור המחירים של מוצרים נטולי גלוטן, הם כל אלה שהפכו למתנגדי הגלוטן וחלקם אגב אפילו לא יודע מה זה, כי ככה זה עדר לוקה בעיוורון.

יש לנו את כל האחריות לבחור מה אנחנו רוצים להכניס לפה שלנו, אבל מוטב גם לחקור תופעות וזרמים שונים שאין מאחוריהם שום ביסוס מדעי אלא דווקא ניצול של הפחדים הכי בסיסיים בקשר לבריאות שלנו. כמו שהייתה מחאה על הקוטג' ככה צריכה להיות מחאה על נטול הגלוטן. הוא- החלבון הרע לחולי הצליאק עובר לינץ' חסר רחמים ואם עוד לא הבנתם, הוא  אשם בכל תחלואי החברה האנושית כמו השמנה, תסמונת העייפות הכרונית ומחלות עור והימנעות ממנו מחוללת פלאים כך גורסים האדוקים שבחבורה, במקרים של בעיות פרקים, דיכאון, אפילפסיה, הפרעות קשב ואפילו נדודי שינה.

אולי הוא אפילו יכול לגרום לאהבה ממבט ראשון מי יודע?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום