7 בעיות בריאותיות שניתן לנסות ולפתור בעזרת פיזיותרפיה

(7)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מכאבי גב? קרע במיניסקוס? דורבן בכף הרגל? כדאי שתדעו, כי ניתוח הוא לא תמיד הברירה היחידה שלכם - באמצעות טיפול פיזיותרפי נכון, ניתן בחלק מהמקרים לרפא את הכאב ולחזור לתפקוד מלא

פיזיותרפיסט
077-2307807 (מספר מקשר)

כמעט כל אדם בוגר סובל בשלב מסוים בחייו מכאבים בגב. רבים יסבלו גם מכאבים בכתף, בעיות ברכיים ועוד. אצל רבים, ישנה נטייה להתעלם מהכאב ולהזניח את הטיפול בו, לפעמים עד לשלב שבו זה מאוחר מדי, והמצב הדרדר עד כדי צורך בניתוח.

אנחנו נוטים להזניח כאבי גב, כתפיים או רגליים הרבה יותר מאשר כאבים אחרים, פשוט כי הם הפכו למקובלים. אבל כאבים מעין אלה, ללא טיפול נכון, עלולים להחמיר, להפוך לכאבים כרוניים ואף להגיע לכדי צורך בניתוח. אם לא מתעלמים מהכאב ומטפלים בו בזמן באמצעים שמרניים, ישנו סיכוי גבוה מאוד להגיע לתוצאות טובות ואף להימנע מניתוח.

גם במצב של שחיקת מפרק ניתן לפעמים לרפא את הכאב מבלי להיכנס לחדר הניתוח. צילום: שאטרסטוק

להלן 7 בעיות בריאותיות אותן ניתן לנסות ולפתור באמצעות טיפול פיזיותרפי ולהימנע מניתוח, לעתים גם במקרים בהם כבר הוצע למטופל לעבור אחד כזה:

1. כאבי גב – כאבי גב הם הכאבים השכיחים ביותר בקרב האוכלוסייה, והסיבות להיווצרותם מגוונות: מתנוחות או תנועות לא נכונות שהמטופל חוזר עליהן בחיי היומיום, חבלה או טראומה, אורח חיים יושבני, שרירים חלשים ואפילו לחץ נפשי. מטופלים רבים מגיעים אלי עם תוצאות של בדיקות רנטגן או MRI ועם אבחנה של פריצת דיסק, בלט דיסק ואפילו של היצרות תעלת השדרה (לחץ על העצבים היוצאים מן המפרקים בעמוד השדרה). בעקבות אבחנות אלו, תגיע לעתים רבות המלצה מהרופא המטפל לעבור ניתוח - אך רגע לפני שנכנסים להליך פולשני וכואב, חשוב לדעת כי ישנם מצבים רבים בהם ניתן להימנע מניתוח. מעל 90% מהמטופלים לא מגיעים כלל לחדר הניתוחים, כיוון שטיפולי הפיזיותרפיה מאפשרים להגיע למקור הכאב, אשר ברוב המקרים נובע בכלל מהרקמות הרכות, מהשרירים. הטיפול מותאם אישית לכל מקרה, ועשוי לכלול תרגילים פיזיים שונים לחיזוק השרירים או ללימוד תנוחות ותנועות נכונות, תרגולי נשימות, שימוש במכשירים הגורמים לריווח בין החוליות ועוד.

2. קרע במיניסקוס – המיניסקוס הוא מעין מבנה סחוסי שנמצא בתוך מפרק הברך ומשמש לייצובו ולבלימת זעזועים. בגילאים צעירים, הסיבות הנפוצות לקרע במיניסקוס הן חבלה או תנועה לא נכונה. בגילאים מבוגרים יותר, הקרע עלול להיווצר פשוט משחיקה שנוצרת עם הגיל. ישנם מקרים שבהם קשה להימנע מניתוח, למשל כאשר בהם הברך ננעלת או נתקעת בכיפוף וביישור, אך אם המצב לא הגיע לכך, ניתן לחזק את השרירים, לעשות מתיחות ולהחזיר את המטופל לתפקוד מלא ונטול כאבים גם בלי ניתוח. חשוב לציין, כי גם אם הוחלט לבצע ניתוח, ישנה חשיבות רבה לביצוע פיזיותרפיה גם לפני הניתוח ולא רק אחריו, שכן פיזיותרפיה כהכנה לניתוח תחזק את הברך ותאפשר שיקום מהיר וקל יותר לאחר ההליך.

3. קרע ברצועה הצולבת של הברך – הרצועה הצולבת של הברך היא רצועת רקמה רכה המחברת בין עצמות המפרק. כאשר הרצועה נפגעת, נוצרת תזוזה בין העצמות אשר מזיקה למפרק וגורמת לכאבים עזים. ברוב המקרים מתרחשות פציעות מעין אלה במהלך פעילות ספורטיבית. במקרים מסוימים לא יהיה מנוס מניתוח, במיוחד אם הפציעה חמורה או אם המטופל מעוניין לחזור לפעילות ספורטיבית ברמה גבוהה, אך מטופלים רבים מעוניינים פשוט לחיות ללא כאב, ובחלק מהפציעות טיפולי הפיזיותרפיה יכולים לחלוטין להשיג את המטרה. חשוב להבין, כי לעתים כאבים, תזוזה במפרק ואף מצבים בהם הברך "בורחת" ומשתחררת, נובעים משרירים שנחלשו בעקבות הפציעה, ולכן דווקא חיזוק שלהם יביא לפתרון טוב יותר מאשר ניתוח.

4. כאבים בכתף – כאבים בכתף נובעים לרוב מנקעים, קרעים חלקיים או מלאים בגיד השרוול (rotator cuff), דלקת - כלומר נפיחות או מיקרו קרעים בשריר, ועוד. מטופלים רבים מצליחים להימנע מניתוח, גם במצבים מעט מורכבים, באמצעות עבודה נכונה לחיזוק השרירים סביב הכתף, ייצוב המפרק ושיפור טווחי התנועה.

5. כאבים בכף הרגל –  כפות הרגליים הן הבסיס של כל הגוף והאופן בו הן מונחות על הרצפה עשוי להשפיע על הגוף כולו. הבעיות הנפוצות ביותר בכפות הרגליים הן נקעים או שברים ובעיות כמו דורבן (דלקת המתפתחת בסמוך לעקב), הנוצרות מתוך צורך של הגוף "לפצות" על בעיות במבנה או במנח כף הרגל. בעיות אלה אמנם דורשות טיפול נקודתי, אך במקרים רבים טיפול פיזיותרפי הכולל גם התאמת מדרסים, ימנע החמרה שלהן. יש לציין, כי אבחנה של דורבן בכף הרגל היא מאוד נפוצה אך פעמים רבות לא נכונה. בחלק מהמקרים, ניתוח לטיפול בדורבן לא יביא תועלת, ולכן תמיד כדאי לנסות ראשית את הטיפול השמרני.

6. שחיקת מפרק - בעיה נפוצה נוספת היא שחיקה של הסחוס במפרק, בעיקר במפרקי הברך והירך, אשר בשלבים מתקדמים מצריכים ניתוח רציני ומורכב של החלפת מפרק מלאה או חלקית. מטופלים רבים פונים אלי במצב בו צילומי הרנטגן שלהם כבר מראים שחיקה לא קטנה, אך גם במצבים אלה ניתן לפעמים לרפא את הכאב מבלי להיכנס לחדר הניתוח, באמצעות שיטות שונות כגון תרגילי חיזוק וגמישות, טיפולים בחום, גירוי חשמלי ועוד.

טיפול פיזיותרפי במרפק טניס יכלול תרגילי כוח ושיפור אחיזה. צילום: שאטרסטוק

7. מרפק טניס - השם מרפק טניס (tennis elbow) אמנם מעיד על בעיה שנפוצה מאוד בקרב שחקני טניס, אך מדובר באחת הסיבות הנפוצות לכאבים במרפק מהן עשוי לסבול גם אדם שעובד מול מחשב כל היום. הבעיה נגרמת לרוב עקב עומס יתר, המייצר מיקרו-קרעים ברקמות הרכות העוטפות את המרפק. טיפול פיזיותרפי במרפק טניס יכלול תרגילי כוח ושיפור אחיזה, עיסויים, חבישות ועוד.

 

לסיכום: טיפול פיזיותרפי הוא טיפול המותאם באופן אישי. על המטפל לראות את המטופל כמכלול, ולא לזהות רק את הבעיה הנקודתית. גישה זו, אשר לוקחת בחשבון גם את מצבו הנפשי של המטופל, את הצורך של הגוף "לפצות" על בעיות מסוימות ביצירת אחרות ואת החיפוש אחר המקור האמיתי של הכאב, היא זו שמאפשרת לנו לעתים להימנע מניתוח. השיטות המשמשות לטיפול פיזיותרפי הן מגוונות, וכוללות תרגילים פיזיים שהמטופל מבצע באופן אקטיבי, טיפול מנואלי הכולל עבודה של המטפל כשהמטופל במצב פסיבי, חבישות ושימוש במכשירים שונים להשפעה על נפיחויות וכאב. שיטות הטיפול ומשך הטיפול ייקבעו על פי צרכי המטופל, אך התוצאות הטובות ביותר מתקבלות כאשר המטופלים לוקחים חלק אקטיבי בשגרת הטיפול ומבצעים תרגילים גם בבית.

דיוויד גרבר הוא פיזיותפריסט מוסמך (PT, DPT), מנהל מכון תרפי ספורט בזכרון יעקב.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
דיוויד גרבר תרפי ספורט
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום