8 טיפים לבחירת הדיאטה המנצחת שלכם

(5)
לדרג

מתכננים להתחיל בקרוב בדיאטה? איך תדעו לבחור בדיאטה שהכי מתאימה לאישיות שלכם ולהעדפות התזונתיות שלכם? 8 טיפים שיעזרו לכם להחליט – מהי הדרך הכי טובה עבורכם לרדת במשקל

מאת: אורלי מנירב

הגעתם להחלטה כי אתם חייבים דיאטה? עכשיו נותר רק לבחור באיזו דיאטה אתם רוצים להתחיל - משימה לא פשוטה לאור ריבוי הדיאטות בשוק. תוסיפו למכלול האפשרויות את הדיאטה שאולי עשיתם לפני עשר שנים ועבדה יופי (לא שהתוצאות נשמרו, כי הנה אתם רוצים לפצוח שוב בדיאטה חדשה-ישנה), או את הדיאטה ששמעתם שחברה שלכם עושה כבר שבועיים ומרגישה מעולה, או אולי את הדיאטה החמה שמפרסם איזה גורו דיאטה שירד 30 ק"ג – בקיצור, המבחר גדול ומבלבל. אני לא אמליץ לכם באיזו דיאטה לבחור או לא לבחור, אבל כן אעזור לכם במתן כלים לבחירת הדיאטה שתהיה נכונה עבורכם.

דיאטה שבמסגרתה מרגישים רעבים, לא תחזיק לאורך זמן. צילום: שאטרסטוק

8 טיפים לבחירת הדיאטה שהכי מתאימה לכם, כזאת שתעמדו בה בהצלחה ותצליחו להגיע לתוצאות:

  1. לכו על המוכר - אם הדיאטה שאתם שוקלים לבחור כוללת בעיקר מאכלים שאתם לא רגילים לאכול וגם כאלה שאתם אפילו לא סגורים על איך מבטאים אותם, אז כנראה שהיא לא בשבילכם. אני אמנם מאוד ממליצה על אכילה מגוונת וחשיפה למאכלים חדשים, אבל דיאטה טובה אמורה להיות גרסה משודרגת של הרגלי האכילה הקבועים והמוכרים שלכם, ולא כזאת שתצריך מהפך בכל סל הקניות שלכם.


  2. לא רק להכין לבד - בין אם אתם חובבי בישול ובין אם לא (במיוחד אם אתם לא), דיאטות שבמסגרתן צריכים להתבסס רק על אוכל תוצרת בית הן בעייתיות. אותו כנ"ל לגבי דיאטות שמאלצות אתכם לשנות את סדר היום שלכם יתר על המידה או להימנע מאירועים כאלה ואחרים (התאמות מתונות הן לגיטימיות). למרות שאני בעד להכין אוכל בריא ומזין בבית, מציאות החיים שלנו לא תמיד מאפשרת זאת. על אחת כמה וכמה, אם יש לכם חדר אוכל בעבודה או תקציב לאכילה במסעדות. מעבר לכך שלאכילה בחוץ יש גם אספקטים משפחתיים וחברתיים שיהיה קשה (ולא נכון) לוותר עליהם, כמו לדוגמה: בילוי חברתי, דייט במסעדה או אפילו אירוע משפחתי.


  3. בלי הימנעות טוטאלית - פחמימות הן לא אויב! גם לא החלבונים וגם לא השומנים. אם במסגרת הדיאטה אתם צריכים להימנע מאחד (או יותר) מאבות המזון, אז מדובר בדיאטה לא מומלצת. רק לצורך הבהרה, הכוונה ב"לא מומלצת" איננה אומרת שלא תראו תוצאות, אלא שהסיכוי שהתוצאות יחזיקו מעמד במבחן הזמן הוא יחסית קטן (שלא נדבר על החסרים התזונתיים שעשויים להיווצר בדרך).

  1. חשיבות התזונה המגוונת – אל תשכחו שחסר תזונתי הוא מסוכן ואכילה מגוונת מאוד חשובה לבריאות. כשם שלא כל שמן הוא חולה ולא כל רזה הוא בריא – אם תהליך ההרזיה שלכם יסתכם לא רק באיבוד שומן, אלא גם באיבוד שריר, מסת עצם, אנמיה וכדומה, הרי שהוא בפירוש לא בריא! גם אם אתם מקפידים לבצע בדיקות דם כל שנה, זה עדיין לא מבטיח בריאות ויש לקחת בחשבון שלא כל חסר ניתן לגלות בבדיקות הדם (גם אם הרופא שלכם מאוד יסודי).

  1. בלי דיאטות יקרות - אם הייתה תרופה שמבטיחה רזון או כדור שמבטיח בריאות, כולנו היינו מרוויחים (אולי בעצם חוץ מבעלי מקצועות הרפואה שהיו נשארים מובטלים) - אבל אין. לכן, כל דיאטה שלצורך הצלחתה אתם צריכים להוציא מחצית מהמשכורת החודשית שלכם, היא לא בריאה ולא עובדת. תשקיעו את הכסף הזה באוכל בריא, בפעילות גופנית ואולי אפילו במשהו שיעשה לכם טוב לנפש שלכם, כמו מסאז' מפנק.

  2. לא לשכוח להתפנק לפעמים - גם בדיאטה מותר קצת להתפנק. עבור כל אחד פינוק עשוי להגיע בצורה שונה. יהיו כאלה שיעדיפו עוגה או גלידה, ויהיו כאלה שיעדיפו בורקס או המבורגר. כך או כך, דיאטה שבמסגרתה אין כל מקום לפינוק נידונה לכישלון. גם האדם עם כוח הרצון הכי חזק בעולם, יישבר במוקדם או במאוחר (ופעמים רבות כשזה יקרה, זה יקרה בגדול). תשמרו את המאבקים שלך למקומות החשובים באמת. החוכמה היא לדעת כיצד לשלב את הפינוק בתפריט היומי וללמוד לזהות את הצורך האמיתי שלנו גם אם הוא לא מתבסס על רעב.



דיאטה שבמסגרתה אין כל מקום לפינוק נידונה לכישלון. צילום: שאטרסטוק

  1. לא להיות רעבים - לא אחת אני נתקלת במטופלים שאם הם לא סובלים קצת, אז הם מרגישים שהם לא באמת ראויים לירידה במשקל. אני כמובן מתייחסת פה לרעב פיזיולוגי. דיאטה שבמסגרתה מרגישים רעבים, לא תחזיק לאורך זמן ועשויה להקשות על ההתנהלות היומיומית שלכם בכל האספקטים של החיים. דרך אגב, גם לרעב פסיכולוגי (או אכילה רגשית) יש מקום, ונכון להתייחס אליו - אבל זאת כבר נקודה לכתבה אחרת.

  1. הסתכלות ארוכת טווח - המילה דיאטה גורמת פעמים רבות לסוג של אנטגוניזם (במיוחד אם אתם בעלי עבר עשיר בדיאטות). רובנו אומרים שאנחנו רוצים אורח חיים בריא, אבל פעמים רבות אנחנו חושבים עמוק בפנים על משהו בסגנון של "קודם ארד קצת, ואז כבר אשנה הרגלים", או "אני רק צריך את הפוש הראשוני ואחריו יהיה לי הרבה יותר קל". מהניסיון שלי זה לא עובד כך! אם הדיאטה שעל הפרק מוגבלת מראש בזמן, הרי שבהגדרה אין פה באמת שום שינוי באורח החיים והסתכלות ארוכת טווח.

לסיכום: במקום לאחל בהצלחה בבחירת הדיאטה הנכונה, אאחל לכם שינוי שהוא נכון עבורכם. הכוונה היא שאין כזה דבר דיאטה נכונה. עם קצת כלים והכוונה כל אחד ואחת מאיתנו יוכל למצוא את הדרך שמתאימה לו לרדת במשקל. התשובה נמצאת בידיים שלכם – בהצלחה!

אורלי מנירב, דיאטנית קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום