פרוייקט הספינה שטה - מיזם ייחודי להלומי קרב

דיון מתוך פורום  טראומה והלם-קרב

20/04/2010 | 11:37 | מאת: אברהם שרווד

היום, יום שלישי, מוצאי יום העצמאות, בין השעה 20:00 לבין השעה 21:00 תשודר בחדשות ערוץ 2 כתבה נרחבת אודות פרוייקט "הספינה שטה" פרויקט בו מטפלת ומשקמת העמותה כ- 60 לוחמים הסובלים מהלם קרב (תסמונת פוסט טראומתית). לראשונה בישראל שיקום אמיתי באמצעות פעילות ימית ובשילוב אופק תעסוקתי לאנשים הסובלים מפוסט טראומה. פרוייקט "הספינה שטה", אשר מטרתו טיפול ושיקום של נפגעי טראומה, הלומי קרב ופדויי שבי, תוך כדי ועקב שירותם הצבאי באמצעות הכלי האתגרי, יצא לדרך במרץ 2006 וכעת הוא בתנופת התקדמות ובנייה. במהלך השנה גובשה קבוצה בת 18 משתתפים (כולם מאובחנים כלוקים בפוסט טראומה), אשר מגיעה שבוע אחר שבוע לפעול בתוכנית השיקום "הספינה שטה". במהלך המפגשים המשתתפים עוברים תהליך של גיבוש קבוצה, עבודה על מיומנויות פיזיות ומנטליות, אשר מאפשרות העצמה אישית של החברים. הכלי האתגרי העיקרי הינו כלי שיט, אשר דרכו מתמודדים המשתתפים עם רף אתגר עולה, פיתוח תחושת השליטה והביטחון העצמי. התוכנית מלווה במחקר על ידי ד"ר מארק גלקופף אשר מטרתו לבחון את ההשפעות השיקומיות של התוכנית על האוכלוסיה. מתוך משובים אשר קבלנו הן מהמשתתפים והן מעובדות השיקום, עולה התמונה כי כבר כעת קיימת חוויה משמעותית של תחושת שייכות, יציאה מהבית, התמודדות עם חרדה, ושיפור כללי באיכות החיים. בשנה השנייה של הפעילות אנו מעוניינים להתקדם לשלב נוסף בתכנים השיקומיים – ולהיכנס לתהליך של פיתוח העצמאות וחזרה לקהילה על ידי לקיחת אחריות. פרויקט "הספינה שטה" יצא לדרך במרץ 2006, במטרה לשקם נפגעי טראומה, הלומי קרב ופדויי שבי, באמצעות השיט ככלי אתגרי. במהלך המפגשים המשתתפים עוברים תהליך של גיבוש קבוצה, עבודה על מיומנויות פיזיות ומנטליות, אשר מאפשרות העצמה אישית של החברים, פיתוח תחושת השליטה והביטחון העצמי. משובים של משתתפים ומחקרים מסודרים העלו כי קיימת חוויה משמעותית של תחושת שייכות, יציאה מהבית, התמודדות עם חרדה, ושיפור כללי באיכות החיים. מאז יצא הפרוייקט לדרך בשנת 2006 התבססה הפעילות הימית על מפגש חד שבועי באמצעות סירות המפרש של העמותה, אולם לאחרונה, התאפשרה הרחבתו של הפרויקט עם רכישתה של יאכטה טיפולית. היאכטה, תאפשר למשתתפים בתוכנית נגישות כמעט מתמדת לים, שעות פעילות רחבות יותר, טיפול משמעותי יותר ואף הכשרה תעסוקתית ושיקומית אמיתית למשתתפים ע"י הכשרתם כמדריכי שייט לילדים עם צרכים מיוחדים, מכונאים ימיים, משיטי יאכטות ועוד. למעלה מ- 60 משתתפים לוקחים חלק כיום בתכנית שמתוקצבת ע"י אגף שיקום נכים במשרד הביטחון. רכש הספינה התאפשר הודות לתרומתם של מספר שותפים: חברת מרי ספנות בע"מ, הקרן לידידות, עמותת תקוות, מר גרג רוסהנדלר מאוסטרליה, אגף השיקום במשרד הביטחון וחבר אגודת הידידים של העמותה, מר רוני גבריאלוב.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום אברהם, תודה ששיתפת אותנו בכך. הרעיון של ספינה טיפולית להלומי-קרב הוא רעיון נפלא. אשמח לשמוע על כך ממי שהשתתף בפרויקט. בימים אלו אני מקים פרויקט דומה בבולגריה, סדנה של שבוע לאימון רגשי להתמודדות עם טראומה. להתראות, דרור

20/04/2010 | 16:36 | מאת: אברהם שרווד

בבולגריה יש גם ים? אני מדבר על פרוייקט שהוא לא סדנא והוא ממש כל שבוע מתקיים ואני אישית השתתפתי בו וזה ממש מדהים. מומלץ לכולנו לבוא לפרוייקט ולסירה והדבר יהיה מאוד חיובי עבור כולנו. כל הלומי הקרבות ופדויי השבי מוזמנים כאחד. כמובן שהכניסה לכוחות הביטחון האחרים חסומה.

20/04/2010 | 21:20 | מאת: מאיר ריב"א

ערוץ 2 לא שידר את הכתבה במוצאי יום העצמאות.

20/04/2010 | 21:40 | מאת: אברהם שרווד

חבל מאוד, באמת חבל שלא שידר. כנראה יש להם דברים יותר חשובים לשדר, כמו השטויות שפרס ממציא בבית הנשיא. אברר בשביל ולמען כולם מתי יהיה השידור הבא.

23/04/2010 | 15:04 | מאת: שוקי

ישנם הרבה פדויי שבי ונכי צה"ל שאינם משתתפים בפעילות בית הלוחם ובפעילות כזו של ספינה שטה. לעומת זה יש נכי PTSD כמוני עם 10% נכות בגלל טעות של רופא שנתן חוות דעת שגויה שרוצים וצריכים את הפעילות הזו. הטיפול בנפגעי PTSD חייב להיות שונה מאשר הנכים האחרים והגיע הזמן לעשות משהו בנידון.

23/04/2010 | 22:34 | מאת: אברהם שרווד

אתה צריך להגיש החמרה ידידי היקר. לצערי הרב, רופאים הם גורלינו ואנו נתונים לחסדיהם ולכן יש לנו להיעזר בעורכי דין ואני ממליץ לך לעשות כן. תנסה לבקש הפניה לפרוייקט הזה מעו"ס שלך ומקווה שתתחיל אצלינו בקרוב מאוד.

20/05/2010 | 15:50 | מאת: ע

אני ע מאזור הדרום לוקה ומאובחן בפוסט טראומה עקב קרב בעזה שבו ניפצעתי גם בגופי.. אני מאוד אשמח אם אתחיל את תהליך השיקום עימכם כייון שלאחר הפציעה פיתחתי מין רגש לים וכבר הרגשתי שהים מנתק אותי ממחשבותי הרעים היומיומים אשמח אם תיצרו עימי קשר במייל תודה רבה ע

20/05/2010 | 19:39 | מאת: אברהם שרווד

אתה מוזמן לכתוב לי למייל הבא: [email protected] ואני אשתדל להכניס אותך ולהוביל אותך אלינו. הייתה כתבה בערוץ 2 אודות היאכטה של אתגרים ואני אשמח להוביל אותך אלינו, איתנו אתה תרגיש בטוח, באמת!

מנהל פורום טראומה והלם-קרב