נפיחות אחרי כל דבר שאני אוכלת

דיון מתוך פורום  גזים ונפיחויות

18/06/2017 | 19:16 | מאת: מור

היי, אני בת 26 ובריאה בדר״כ, אין לי שום אלרגיות שאני מודעת להן או איזהשהן בעיות רפואיות. כבר תקופה ארוכה (חודשים) שהבטן שלי מתנפחת אחרי שאני אוכלת, אני לא יודעת בדיוק כמה זמן זה כבר ככה כי אני לא חושבת ששמתי לב לזה, בשבועות האחרונים זה ממש החמיר ואני מתנפחת לא משנה מה אני אוכלת (כולל ירקות). אני צמחונית כבר 14 שנה וגדלתי בבית מאד מודע לבריאות כך שהתזונה שלי מורכבת הרבה מירקות (אני לא אוכלת אותם בכמות גדולה מהנורמה, הם פשוט מהווים חלק חשוב מהתזונה היומיומית שלי), אני שותה המון מים ואני מתרחקת מחיטה מלאה אחרי שזה גרם לי לכאבים בבטן לפני כשלוש שנים (כן ניסיתי שוב כמה פעמים ודווקא לא הייתה שום תגובה אבל אני משתדלת שלא לאכול את זה). בבוקר אני תמיד שותה קפה הפוך ואין לי אף תגובה לזה, אני בדר״כ לא אוכלת ארוחת בוקר כי ככה אני רגילה ואני לא רעבה אבל לפעמים אני כן מכינה לי שייק שמורכב מבננה ופירות יער או שותה מיץ שמורכב אך ורק מפירות ללא שום תוספים - אחרי זה אף פעם אין לי תגובה בבטן. אם אני אוכלת ירקות - ולא משנה איזה ירק - הבטן שלי ישר מתחילה לעבוד ולעבוד בלי הפסקה, מלא תזוזה ורעשים ואני מיד מתנפחת ומתחילים כאבים וזה נמשך ככה כל היום עד שאני הולכת לישון (אין גזים שיוצאים בכמות חריגה, רק המון המון תנועה בבטן התחתונה והתנפחות שמלווה בכאבים כמעט בלתי נסבלים). אותו דבר קרה גם שאכלתי פירות עם יוגורט אקטיביה (חשבתי שהחיידקים בזה יעזרו לעיכול טוב יותר), ואותו דבר גם כשאכלתי שיבולת שועל עם יוגורט. היום לדוגמה הדבר הראשון שאכלתי היה כמות קטנה של רימון והבטן שלי כבר מתחילה שוב. התחלתי לקחת מן אבקה שממיסים במים ומספקת אנזימים שאולי חסרים ועוד כמה מרכיבים טבעיים (קמומיל, ג׳ינג׳ר וכו׳) והיו כמה פעמים שזה עזר אבל גם עוד פעם שזה לא עשה שום השפעה. לפני כמה ימים אכלתי בצהריים כארוחה הראשונה באותו יום סלט וואקמה שמורכב מאצות ולא הייתה לי שום תגובה, ככה שאני אפילו לא מסוגלת לחזות מה כן יגרום לזה ומה לא... אין לי יכולת ללכת לרופא עד יותר מחודש כיוון שאני גרה בחו״ל ומגיעה לארץ רק בסוף יולי, אני כבר ממש נואשת והגעתי למצב שאני פשוט מפחדת לאכול כל דבר שהוא... יש איזהשהו פיתרון שהוא לא לאכול רק אורז במשך חודש?

לקריאה נוספת והעמקה

מור שלום, בתור התחלה הייעוץ שלי לא בא להחליף התייעצות עם רופא. אני מבינה שאת צמחונית מזה שנים ואולי הרגלי האכילה שלך לא השתנו בחודשים האחרונים, אך יחד עם זאת הרבה דברים באכילה שלך יכולים להסביר את התופעות מהם את סובלת. בכלליות ירקות, פרות וכמובן קטניות יכולים לגרום לנפיחות. אמנם מדובר במאכלים בריאים אך גם עשירים מאוד בסיבים תזונתיים ועל כן יכולים להסביר את הנפיחות אותה את חווה. נוסף על סיבים תזונתיים, ירקות ופרות מכילים רכיבים נוספים כמו פרוקטוז וסורביטול ופעמים רבות יש לבדוק את השפעתם, בצורה מבוקרת. מסיבה זו סלט, פרות, מרק או שייק עשויים לגרום לתופעות במערכת העיכול. אלה רק מספר דוגמאות אבל כמובן שיש לבצע בחינה מעמיקה יותר של התפריט היומי שלך. נכון לעכשיו אני ממליצה לך לאכול ארוחות קטנות פזורות על פני היום (ובכלל זה ארוחת בוקר), לצמצם צריכת פרות וירקות ובעיקר בין הארוחות או כסלט גדול ולהימנע מארוחות עתירות שומן. אני מבינה שהמשמעות היא ריבוי פחמימות בתפריט, אבל שוב מדובר בהקלה זמנית עד לקבלת מענה אישי ומעמיק. בהצלחה! אורלי מנירב דיאטנית קלינית וגסטרו www.orlydiet.co.il

26/06/2017 | 12:24 | מאת: מור

קודם כל תודה רבה על התשובה! בימים האחרונים הצלחתי להימנע מהתופעה הזו, אימצתי הרגל בתקופה האחרונה של ללעוס מסטיק, משהו שלא הייתי עושה בדר״כ, והחלטתי להפסיק כי קראתי בהרבה מקומות שזה יכול לגרום לנפיחות. כבר בערך שבוע שלא לעסתי מסטיק בכלל והתופעה הזו נעלמה! הגיוני שזה מה שגרם לזה אפילו שזה קרה רק אחרי שאכלתי ולא אחרי שזרקתי כבר את המסטיק?

מנהל פורום גזים ונפיחויות