שאלה לאנשי המקצוע ומי שמבין...

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיה קלינית

13/06/2001 | 15:36 | מאת: אליאן

הבת שלי ,בכיתה א כותבת משמאל לימין ובנוסף בכתב מראה.(סוף כיתה א'( היא לא מוכנה בנוסף לכתוב בכתב רגיל אלא רק באותיות דפוס. הכתיבה איטית מאד והאחיזה חזקה. כאשר היא מעתיקה מספר אז זה פחות אבל עדיין כותבת בצורה כזו. הקריאה שלה מעולה ושוטפת. תודה אליאן

לקריאה נוספת והעמקה
13/06/2001 | 16:03 | מאת: רוית ניסן

אליאן היי. מה שאת מתארת לא נשמע לי בעייתי עדיין. בסוף כיתה א' ואפילו עד אמצע ב' ישנם הרבה ילדים המתקשים לעשות את המעבר מכתב מראה לכתב רגיל- וודאי שגם בין דפוס לכתב. אם היא קוראת טוב- זה יותר חשוב, ואל תתעמתי עימה על כך. זה יגיע בהמשך. בינתיים חשוב שתהנה מן היכולת לכתוב ולקרוא. תמשיכי אבל לעקוב ולראות כיצד זה מתפתח. וחוץ מזה- מה שלומך? ביי. רוית.

13/06/2001 | 16:11 | מאת: אביב

"דברי עכשיו ילדה אני שומעת כל העולם מקשיב למלמוליך דברי מלאך שלי אני יודעת שלא תמיד הקשיבו לקולך דברו שפתיים יחפות דברו עיניים כל עוד חלב נוטף מחיוכך חבקי את כל פחדי בשתי ידייך חבקי דובים גדולים בתוך שנתך עולם חדש וטוב אני אתן לך כבר במבט כחול את מגלה כמה חשוב לראות פתאום חצי ירח קורץ צהוב צהוב מתוך האפלה תהיי קטנה מאומה לא יפגע בך סיכת פרפר קשורה בשערך תהיי קטנה מאומה לא יברח לך אני אהיה גדולה גם בשבילך דברו שפתיים יחפות דברו עיניים כל עוד חלב נוטף מחיוכך חבקי את כל פחדי בשתי ידייך חבקי דובים גדולים מתוך שנתך עולם חדש וטוב אני אתן לך כבר במבט כחול את מגלה כמה חשוב לראות פתאום חצי ירח קורץ צהוב צהוב מתוך האפלה" מה שלומך נשמה שלי ? אוהבת אביב.

13/06/2001 | 16:25 | מאת: דניאל

היי אליאן..אחותי הגדולה. אני מאד מקוה שאין פה בעיית דיסלקטיה. כי האמת בעיה זו הייתה אמורה להפתר כבר...ומעניין מה המורה אמרה.. שהריי כבר סיום העונה..כי אוליי את חייבת לעבוד איתה בכל החופשה.. כי חבל שהיא תהיה אחריי חבריה לכיתה. בטוח אני שאם אמא כמוך..גם את זה נעבור. דניאל

13/06/2001 | 16:32 | מאת: יהודה

נו באמת היא רק ילדה קטנה ומי אמר שדיסלקטי זו בעיה הרי ידוע שרוב מנהיגי העולם החשובים היו דיסלקטים

13/06/2001 | 18:41 | מאת: שרה

אליאן, גם אםםהבת שלך תאובחן כדיסלקטית זה בכלל לא נורא. אני דיסלקטית והסתדרתי עם זה מצויין בלימודים, נהפוכו, זכיתי בהטבות חוץ מזה אומרים שדיסלקטים הם אנשים מאוד חכמים, רק שפסכו עלי בקטע הזה. שרה

13/06/2001 | 18:54 | מאת: רחל

אליאן- מה שלומך? לא קיבלתי מייל, האם שלחת? לגבי השאלה ששאלת: הסימנים שציינת, כתיבה בכתב ראי והתחלה מהצד ההפוך של העמוד יכולים להצביע על קושי בתפיסת הכיוון. אפשרות נוספת היא שהילדה שמאלית, אך מנסה לכתוב בימין- אולי בגלל שכך מלמדים אותה? אפשרות נוספת היא שהמח שלה טרם החליט מהו הצד המועדף שלו. בנוסף- אחיזה חזקה מדי של עפרון יכולה להצביע על קושי בויסות המתח השרירי- בכף היד או בכל תחנה מחגורת הכתפיים והלאה. כדאי מאד לפנות למרפא בעיסוק כדי לברר את השאלות האלו- ולשקול טיפול מתאים. אני הלכתי עם הבת הגדולה שלי לרפוי בעיסוק במשך השנה האחרונה בגלל דברים דומים. פניתי דרך קופת חולים וקיבלתי התחייבויות. חוק בריאות מכסה טיפולים פרא-רפואיים עד גיל 5, ומגיל 5 עד 7 או 8- תוכלי לקבל השתתפות דרך ביטוח משלים. לא כדאי לסמוך על השרותים שמגיעים דרך בתי-הספר, לרוב זה מעט מדי ועל חשבון שיעורים בכיתה, וחבל. אני גם חייבת לומר שצריך לעשות חושבים אם הילדה מקבלת כבר איזשהו טיפול. אני לא ממליצה להעמיס טיפולים על ילד, אלא אם כן זה מצב קריטי. צריך לעשות סדרי עדיפויות- מה חשוב יותר ומה יתרום יותר לרווחת הילדה. אם היא קוראת טוב- קריאה מצרפת, כלומר-מזהה אותיות, מקשרת את הצליל של האות לאות מזהה תנועות ויודעת לחבר צליל לתנועה, אין חשש לדיסלקסיה. קשיי כתיבה מעלים חשש לדיסגרפיה, אבל גם כאן צריך מאד להזהר ולסייג בגלל הגיל הצעיר. למותר לציין שבעידן המחשב דיסגרפיה היא ממש לא בעיה. בת כמה הילדה? ולמי, אבל תגידי באמת באמת, היא דומה? התגעגתי..........

13/06/2001 | 21:22 | מאת: דלית מרפאה בעיסוק

שלום עליאן. אני מצטרפת לרחל וממליצה (משום מה) על ריפוי בעיסוק. חבל שקשיים בכתיבה הטכנית יתסכלו אותה וימנעו ממנה להביע את עצמה בכתב. כדאי לבדוק: א. אצל רופא לשלול בעיות ראייה ושמיעה ב. אולי אפילו להתייעץ עם נירולוג ילדים - בשביל השקט הנפשי ג. איטיות בכתב זה בעייתי - תחשבי מה קורה כשהמורה מכתיבה.... לא התכוונתי להפחיד אותך, לדברים שאת מציינת יש טיפול. (גם שלמדתי נהיגה המורה שלי היה אומר לי שמאלה ליד של השעון). לתרגול אחיזה - כדאי להשתמש בגומי מגרפוס. כתיבה בעפרון מכני (חודים)יכולה להדגים לה את מידת החוזק שלה וללמד אותה מה החוזק הנכון שגם העפרון לא ישבר וגם הכתב יראה. אם בא לך כדאי לך להסתכל בכמה ספרים. כתבי לי לפורום ואני אמסור לך שמות של ספרים בנושא. אבל שוב - אין תחליף לאבחון! דלית מרפאה בעיסוק מוסמכת- ילדים

13/06/2001 | 21:32 | מאת: ד"ר אורן קפלן

אליאן שלום הייתי ממליץ לך בשלב הראשון לשמוע מה דעתם של אנשי המקצוע בבית הספר, החל מהמחנכת של הילדה ועד הפסיכולוגית האחראית על בית הספר מטעם השירות הפסיכולוגי. לאחר מכן, במידה ולדעתם ולדעתך המצב חורג מאיחור נורמטיבי בהתפתחות הכתיבה כדאי לבצע איבחון כדי להבין היכן הבעיה ממוקדת ומה צריך לעשות. יש מספר סוגי איבחונים וכדאי להתייעץ עם פסיכולוגית בית הספר בנושא. אם תרצי גם חוות דעת בלתי תלויה תוכלי להתקשר לניצ"ן ולשמוע את דעתם. יש כמובן גורמים רבים נוספים, הן בשירות הציבורי והן במסגרות פרטיות. בהצלחה ד"ר אורן קפלן

מנהל פורום פסיכולוגיה קלינית