אי ספיקת כליות וניקוז כליה

דיון מתוך פורום  נפרולוגיה

10/12/2019 | 18:21 | מאת: דנה

היי אימי בת 73 סובלת מבעיות כרוניות סכרת, לחץ דם, דמנציה וסקולרית עקב אירועים מוחיים, אי ספיקת כליות כרונית מאוזנת כעשר שנים (1.4-2.5) לאחרונה הידרונפרוזיס דו צדדית, חשש לtcc מולטיפוקלי בכליה ושופכן שמאלי, לא ניתן לאשש בשל קושי הבדיקה, בנוסף הצרות של עורק כליה שמאל זרימה 36. עליה לאחרונה של קריאטנין ל3.56 באשפוז עקב דלקת ריאות ומתן אנטיביוטיקה, הומלץ לנקז את הכליה הימנית שבאולטראסאונד האחרון הראתה נפיחות גדולה יותר מכליה שמאל. א. האם ניקוז הכליה יעזור שכן לאורך כל האשפוז נותנת שתן מספק (1900 ב24 שעות) כלומר אין אצירת שתן לכמות הנוזלים הניתנת. בבית החולים טוענים שזה יכול להוריד את הקראטנין יחד עם זאת נפרולוגית אמרה לי שיתכן והנפיחות היא בשל אי ספיקת כליות ולא נוזלים, יתכן? האם לא מיותר לנקז? ב. בהנחה שאין לנו מידע האם ניקוז הכליה יעזור בוודאות, האם אפשר להתחיל דיאליזה למרות הנפיחות? האם היא מןעמדת לדיאליזה לאור האמור לעיל? האם לא כדאי להתחיל דיאליזה מבלי לנקז את הכליה ולחסוך את הפעולות הפולשניות? ג. האם ישנה אפשרות שמדדי הקראטנין עלו בשל מתן אנטיביוטיקה 4 פעמים ביום לוריד של סינטומיצין ואי יכולתן להתפנות בקצב מהיר זו הסיבה לקראטנין גבוה ולאו דווקא בעית ניקוז שתן? זה קרה לנו עם אינסולין לציין שאין החמרה במצב הגופני של החולה כלומר אין בחילות אין הקאות, אין חום, יש לנו חשש יתכן שלא מוצדק שבבית החולים ממהרים לבצע פעולות ו/או מדובר בניסוי ותהיה, ננקז ימין ייתכן ולא יעזור, ננקז שמאל, יתכן וגם לא יעזור תחשבו על דיאליזה ולנו קשה לקבל החלטה ללא חוות דעת נוספת מנפרולוג שאינו תלוי בדבר. אשמח לתשובתכם המהירה.

לקריאה נוספת והעמקה

ככל שניקוז הכליה יהייה מהיר יותר כך גם הסיכוי להתאושדות של הכליה גדול יותר. חסימה ממושכת תורמת לנזק בלתי הפיך לכליות. נפרוסטום (= ניקוז של הכליה) ודיאליזה שתהן פעולות פולשניות אך עדיף ניקוז של הכליה מאשר טיפולי דיאליזה .

11/12/2019 | 20:31 | מאת: דנה

תודה על התשובה המהירה, מתשובתך אני מבינה שיש לנקז את הכליה למרות מתן שתן מספק? מה בעצם מנקזים אם כך? באיזה מדד קראטנין ניקוז הכליה הופך למשהו שאין מנוס ממנו? לא התייחסת בתשובתך לפינוי של האנטיביוטיקה מהכליות כמדד לקראטנין גבוה,האם זה יתכן?

כליה שאינה מנוקזת לאורך זמן - התפקוד שלה יורד. ככל שממהרים לנקז כך הנזק הכרוני נמוך יותר. הקראטינין אינו הפרמטר היחיד שלוקחים בחשבון אלא גם הכרוניות של החסימה, נגישות לנפרוסטום, מראה פרנכימת הכליה שמעיד על הנזק ועוד.

מנהלי פורום נפרולוגיה