מה משמעות תוצאות הMRI ומה הדחיפות לביופסיה US FUSION

דיון מתוך פורום  אורולוגיה אונקולוגית

10/07/2017 | 17:00 | מאת: דורי

הבדיקה :MRI ערמונית כולל רצפי דיפוזיה והזרקה דינמית פרטים קלינים : גיל 61 ברקע PSA עלה ל5.2 טכניקה :סריקות במגנט T3ללא סליל אנדורקטלי . במישורים קורונלי ,אקסיאלי וסגיטלי ברצפי T2.בוצעה הזרקה דינמית של חומר ניגוד .כמו כן בוצעו רצפי דיפוזיה,מפת ADC ועיבודים בתחנת העבודה של DCE . ממצאים : ערמונית RL= 5CM AP= 3.4CM H= 4CM. נפח כ 68 סמק. אות בלתי אחיד באיזור המרכזי –מתאים לאיזורי .BPH תהליך בגודל 0.8 ס"מ באיזור הפריפרי משמאל, מדגים אות נמוך ברצפי T2 (סדרה 7 תמונה 18) גבול מטושטש אות נמוך במפת ADC עם רסטריקציה האדרה קלה לאחר הזרקת גדולינאום ,הממצא גורם להתבלטות קלה החוצה ללא עדות ברורה לפריצת הקופסית . PI RADS 2V-4. שלפוחיות זרע לא נראות מעורבות .לא נראו קשרי לימפה פתולוגיים ודאיים ברטרופריטונאום או באגן באיזורים שנסרקו. אורטלים דיסטלים אינם מורחבים .ללא ממצא מוקדי ודאי חשוד לתהליך משני בעצמות שנסרקו. לסיכום: -סימני BPH. - מוקד בגודל 0.8 ס"מ באיזור הפריפרי משמאל מתאים ל V2 PIRADS-4.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום דורי. המשמעות היא שקיים נגע חשוד לסרטן בערמונית. הוא קטן, הוא לא פורץ את הערמונית. דרגת החשד היא 4. הסקלה נעה בין 1 שהוא לא חשוד בכלל לבין 5 שזו דרגת החשד הגבוהה ביותר. צריך לזכור ש-MRI לא עושה את האבחנה, צריך לדגום את בביופסיה. בלא מעט פעמים אנחנו רואים אחרי הביופסיה שלא מדובר בסרטן. היום קיימת הטכנולוגיה של MRI fusion שמאפשרת לדגום את האזורים שחשודים לפי ה-MRI. כמה זה דחוף? אנחנו יודעים שגם סרטן ערמונית אגרסיבי מתקדם יחסית לאט. כלומר, זה לא דחוף מאוד, אבל לא הייתי ממליץ להמתין חודשים ארוכים. כדאי לדגום את זה ולדעת מה זה.

לקריאה נוספת והעמקה
18/07/2017 | 16:31 | מאת: דורי

תודה מה שמדאיג אותי בפיענוח זה "יש בליטה אבל אין עדות ברורה לפריצת הקופסית" זה לא אומר שהנגע נמצא קרוב לקליפה ואז יש סכנה שיצא החוצה ? ולכן יש דחיפות ? שאלה נוספת אפשר לנתח כשזה קרוב לקופסית ?

זו תשובה די שכיחה. כל עוד זה לא מראה פריצה ברורה של הקופסית, אנחנו יוצאים מתוך הנחה שזה ממוקם לערמונית. ההתקדמות, גם מהבחינה הזאת, לוקחת זמן. צריך לזכור שעוד לא נעשתה ביופסיה כך שלא בטוח שמדובר בסרטן. אם זה סרטן, בהחלט אפשר לנתח עם אחוזי הצלחה גבוהים.

20/07/2017 | 21:45 | מאת: דורי

תודה רבה🍺

מנהל פורום אורולוגיה אונקולוגית