לד"ר חתומי המקסימה

דיון מתוך פורום  ערמונית (פרוסטטה) מוגדלת

06/09/2012 | 06:42 | מאת: שואלת

שלום רב, חזרתי אלייך שוב להתייעצות עקב בלבול. אודה על עצתך. כתבתי לך כך לפני כחודש וחצי - בן משפחתי בן 76, לפני 15 שנה סבל מגידול בשלפוחית, בוצע ניתוח ולאחריו במשך עשור לסירוגין טיפולי BCG בחמש שנים האחרונות שהיה בביקורת לא היו טיפולים כי הביופסיות היו נקיות. בשלוש השנים לאחריהן לא הגיע לאורולוג (בגלל בעיות טכניות, ביטולי תורים ושביתות, גם עבר ארוע מוחי), אמור לעשות ביקורת פעם בשנה. ב-2009 לבקשתינעשתה לו בדיקת PSA והתוצאה 6.3 האורולוג של בי"ח המליץ על בדיקת ביופסיה בקופה והאורולוג של הקופה אמר שבגילו זהו בדיקה קשה מדי ואין צורך. כיום כעבור 3 שנים בלבד ה- PSA עומד על 30! כשלאורך השנים ניתן לראות עלייה במדדים. הקפיצה העיקרית מאפריל השנה - כשהתוצאה היתה 12 וכיום כאמור 3 חודשים אחרי, התוצאה 30.19. כמו כן עבר ארוע מוחי בינואר השנה, ובבי"ח איבחנו עצירת שתן לא ברור ממה. אורולוגית בביח אמרה שהערמוני תמוגדלת ולכן נתנו לו קסטרל 10 מג . בבית הורנדו את הכדור כי העצירת שתן חלפה והוא גרם לירידת לחץ דם חדה (90/40) ולסחרחורות וסכנת נפילה בייחוד כשהוא מתהלך עם הליכון. בתקופה הזו בין קפיצת המדדים מ12 ל-30 גם הופסקה נטילת קסטרל. כמו כן אחיו בגיל 60 בערך עבר ניתוח בעקבות סרטן הערמונית. ---- זה מה שכתתבי לך ושאלתי אותך מה לעשות כרגע בידיעה שבעבר האורולוג סירב לשלוח אותו לביופסיה בגלל גילו (ולמרות שהוא מתפקד וצלול). בינתיים. המלצת לחזור לקחת את הקסטרל ולקבוע תור לאורולוג בהקדם כי ייתכנו כמה תסריטים. אז - קבעתי תור לאורולוג אחר ותשובתו היתה שהוא לא יודע למה עשו לו בדיקהת PSA בגיל כזה כי גם אם יש לו סרטן לא מטפלים בגילאים כאלה (הוא לא ראה את המטופל רק שוחח איתי טלפונית). אמרתי לו שהוא צלול ומתפקד (עם הליכון) אבל לא סיעודי, ואין סיבה של אנטפל וקיבלתי הסבר על זה שרוב האנשים בגילו סובלים מסרטן בערמונית אבל לא מתעסקים בבירורים כי הוא מתפתח לאט. והשאיר זאת לשיקולי. וחזרתי שוב לפה עם מס' שאלות גם להבין מול מה אני עומדת וגם לדעת מה הלאה. א. PSA כל כך גבוה - מעיד בודאות על סרטן? לא ייתכן שיש דלקת שצריך לטפל בה ואפשר לאבחן אותה ללא בדיקות פולשניות? אם כן - בדיקת תרבית שתן מספיקה? ואפשר לדעת מה המדד הנורמלי בגילו (הבנתי שהמדד עולה ככל שעולה הגיל). ב. ביקשתי מרופא המשפחה לתת לו קסטרל אבל במינון של 5 מג בגלל ירידת לחץ הדם שהיתה בעבר כשנטל במינון של 10 מג. האם זה אמור לעזור בינתיים? אגב הוא לא מדווח על בעיה בהטלת שתן, ג. הבנתי שבעקבות דלקת או שארית גדולה עלולה להיות פגיעה כלייתית - הוא עשה בדיקות דם לא מזמן, מה הם הסימולים של בדיקת תפקודי כליות שאוכל לעקוב? ד. בלי קשר אני מתכוונת כן לקחת אותו לאורולוג לפחות לבדיקה בסיסית ולתרבית שתן. אבל רציתי לדעת מה זה אומר שסרטן הערמונית מתקדם לאט מאוד? עשורת שנים?! והאם זה נכון שמשאירים זאת כך בלי לטפל בגילאים כאלה (הוא מבוגר שמתפקד טוב אבל אחרי ארוע מוחי, עם הליכון). תודה רבה לך, ההסברים שלך מפשטים הכל ומבהירים תמיד טוב יורת את התמונה.

לקריאה נוספת והעמקה
06/09/2012 | 06:52 | מאת: שואלת

ושכחתי - קסטרל 5 מ"ג מגיע בצורות שונות או שכמו ה-10 מ"ג גם הוא בשחרור מושהה למשך 24 שעות?

שלום רב, צריך ראשית להבין ש PSA זו בדיקה לא ספציפית ולא מדוייקת, שעד כה התייחסו אליה כאל סמן לסרטן ערמונית אך מסתבר ש PSA מושפע מהמון דברים ולא רק סרטן. עדיין, בגיל המבוגר (75 ומעלה) להרבה מאוד גברים עשוי להתפתח סרטן בערמונית, אך ברוב המקרים זו תהיה מחלה ממוקמת בלבד שאינה גרורתית ולא מסכנת חיים, כך שאותו אדם מבוגר יפרד מן העולם בבוא יומו עם המחלה ולא בגללה. בנוסף, לצערנו, בשל העובדה שאבחנת סרטן בערמונית מחייבת ביופסיה (דקירה דרך הרקטום של הערמונית להוצאת דגימות)- וזו בדיקה שיש לה סיבוכים משמעותיים בעיקר במבוגרים, ולאור העובדה שטיפול בסרטן ערמונית כמו קרינה או ניתוח- יכול לפגום קשות באיכות החיים בשל פגיעה בשליטה בשתן ובאונות- בגברים מבוגרים ובוודאי בכאלה עם מחלות רקע משמעותיות- א י ן צורך להכנס לכל הנ"ל , מה שעשוי לפגוע במטופל הרבה יותר מאשר המחלה אותה מחפשים ובה רוצים לטפל. לא בגלל שלגבר מבוגר לא מגיע טיפול- אלא שהטיפול עשוי להרע לו יותר מהמחלה עצמה!!! ואכן בגיל המבוגר סרטן ממוקם בערמונית, בדרגה נמוכה, יכול להשאר שנים בלי לגרום לשום בעיה. PSA מושפע מגיל המטופל (כן זה עולה עם הגיל), מגודלה של הערמונית, מהפרעות בריקון השלפוחית, מדלקות וזיהומים ועוד ועוד, ולא רק ממחלה סרטנית. זה נכון שיש חשש גבוה לסרטן בערמונית עם רמת PSA 30, אבל צדק האורולוג שאמר לך שבגילו (76) ובמצבו (סיעודי, אירוע מוחי) אין צורך לבדוק או לברר את הנושא מכיוון מחלת הסרטן, ואכן לא מומלץ לבצע ביופסיה שעשויה לגרום לו לזיהום מסכן חיים ואף למוות. אם ההפרעה שלו היא במתן השתן, מצב שעוי להוביל להפרעות בתפקוד הכליה (למשל עלית קראטינין ואאוריאה בבדיקות הדם) או שאריות שתן גבוהות בשלפוחית שגורמות להרחבה של הכליות (באולטראסאונד) - אזי החלט יש צורך לטפל- בתרופות או בניתוח. מציעה לך לפנות עם בן משפחתך לבדיקות שתןכללית ותרבית, בדיקות דם לקראטינין ,אוריאה, פוספטזה בסיסית ובדיקת אולטראסאונד דרכי שתן. בהתאם לנ"ל ובהתאם לאופן מתן השתן שלו ניתן להחליט מה לעשות. לגבי קסטראל- ניתן לתת 2.5 וגם 5 מג.

01/11/2012 | 16:46 | מאת: שואלת

תודה רבה על התשובה המפורטת! מצבו השתפר מאוד מבחינה תפקודית, הוא לא היה ואינו סיעודי, כנראה שלא הבהרתי את זה במדויק. רק עבר תהליך שיקום ומלבד ניידות שמעט נפגעה, מצבו הבריאותי טוב האם עדיין בגילו בן 75 ובמצב בריאותי טוב (ללא מחלות רקע, מאוזן מבחינת מדיי לחץ דם ודם) עצמאי עם בעיית ניידות קלה - עדיין לא מבצעים ביופסיה או לא מנתחים? ואשמח על תשובה כנה - האם PSA של 30.19 מצביע בודאות גבוהה (מעל 90%) על סרטן ערמונית ועל מידת החומרה שלו? (עלה מ- 6 משנת 2009 ל-12 ב-2שנה האחרונה ול-30 כאמור בחודשים האחרונים). קבעתי תור לאורולוג וביקשתי מרופא המשפחה את הבדיקות שציינת אבל זה עניין של שלושה שבועות עד לסיום הבדיקות המתנה לתוצאות והגעה לתור שנקבע לאורולוג. אודה לתשובתך.

מנהל פורום ערמונית (פרוסטטה) מוגדלת