מה הקשר בין תזונה לגדילה בגיל ההתבגרות?
דיון מתוך פורום אנדוקרינולוגיה והפרעות בגדילה בקרב ילדים
ההודעה שלך התקבלה בהצלחה
היא נמצאת כעת בבדיקת עמידה בנהלי הפורום
ההודעה צפויה להתפרסם תוך 24 שעות ממועד הגשתה
במידה וההודעה לא פורסמה בתוך 24 שעות, מומלץ לעיין שוב בנהלי הפורוםולהעלות את ההודעה מחדש.
ידוע שבשביל לגדול צריך לאכול, השאלה היא באיזה מקרים באמת הגדילה יכולה להיפגע בגלל מחסור במזון. קראתי פעם שעל מנת שתהיה פגיעה בגובה הסופי, מדובר כבר על תת תזונה ודיאטה קיצונית, או תפריט דל שיש במדינות עולם שלישי, האם זה נכון?
אבני הבניין לגדילה נלקחים מהמזון. מפרוק המזון מורכבים החלבונים הדרושים לבניית השרירים ורקמות שונות. הסוכרים שבחלקם לשימוש מידי לאנרגיה וחלק למאגר השומנים הנדרשים לאנרגיה ולמרכיבים ברקמות שונות. הויטמינים הנדרשים להפעלת ולשמירת מערכות שונות כגון מנגנון החיסון, מערכת העצבים ועוד. המינרלים השונים הנדרשים לשלמות מערכות והפעלתן. חוסר אספקה של כל המרכיבים פוגע בבריאות, בתקינות המערכות בכל גיל ובגדילה מהלידה ועד סוף הגדילה. גם בארץ שלנו גם חוסרים של גורם אחד מהוים בעיה. למשל חוסר ברזל גורם לא רק לאנמיה אלא גםן לבעיה בתפקוד בלוטת התריס בתנאים מסויימים. חוסר ויטמין A גורם לפגיעה במנגנון החיסון, ביצור הורמון גדילה ועוד. ההכרזה: "קראתי פעם שעל מנת שתהיה פגיעה בגובה הסופי, מדובר כבר על תת תזונה ודיאטה קיצונית, או תפריט דל שיש במדינות עולם שלישי" שגויה מיסודה והמחשבה על גובה כגורם הכי חשוב היא שגויה. יש להעריך את המצב כך: כאשר התזונה מאוזנת ומלאה, כל המערכות פועלות באופן תקין. נמנעות מחלות תהליכי הבניה תקינים וכתוצאנ מכך גוף שמקבל את כל צורכו ומתפקד באופן תקין מתאפשרת לו גדילה אופטימלית. תיקון תזונתי המכוון אישית להשלמת חוסרים מתבטא בתיקון הפרעות גדילה