מה יותר גרוע: עישון או סיכון לסוכרת?

(2)
לדרג

רבים מכירים את התופעה של עלייה במשקל לאחר הפסקת עישון – אבל לא בטוח שכולם יודעים כי כתוצאה מכך חלה גם עלייה בסיכון לחלות בסוכרת. מחקר שנערך לאחרונה ביקש לבדוק האם התועלת של הפסקת העישון עולה על הסיכון להתפתחות סוכרת?

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

הפסקתם לעשן וכתוצאה מכך עליתם במשקל? בהחלט מתסכל. אבל מה שיותר חשוב לדעת הוא שהעלייה במשקל כתוצאה מהפסקת עישון, נחשבת לגורם סיכון ייחודי להתפתחות מחלת הסוכרת.

מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת New England Journal of Medicine ביקש לבחון האם העלייה במשקל לאחר הפסקת העישון פוגעת בתועלת הבריאותית של הפסקת עישון – ובמילים אחרות, מה יותר גרוע: נזקי העישון או הסיכון המוגבר לחלות בסוכרת כתוצאה מהשמנה לאחר הפסקת העישון?

עבור המחקר אספו החוקרים נתונים משלושה מחקרים שונים שכללו גברים ונשים בארצות הברית שדיווחו על הפסקת עישון. החוקרים תיעדו במהלך המחקר את השינויים בהרגלי עישון של הנבדקים ומדדו את משקל גופם. במקביל, נבדקו בקרב הנחקרים הסיכונים להתפתחות סוכרת מסוג 2, הסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם והסיכון לתמותה מכל-סיבה שהיא.

ממצאי המחקר הצביעו על כך שהסיכון לסוכרת מסוג 2 היה גבוה יותר בקרב אלו שהפסיקו לעשן לאחרונה (2-6 שנים מאז הפסקת עישון), בהשוואה למעשנים פעילים (עלייה של 22% בסיכון הנ"ל), כאשר סיכון זה הגיע לשיא 5-7 שנים לאחר הפסקת עישון ולאחר מכן הוא ירד בהדרגה.

עם זאת, ציינו החוקרים כי העלייה הזמנית בסיכון לסוכרת מסוג 2 הייתה פרופורציונלית לעלייה במשקל ובקרב הנחקרים שהפסיקו לעשן ולא השמינו הסיכון לא היה מוגבר. מנגד, בקרב אלו שהפסיקו לעשן לא תועדה עלייה בסיכון לתמותה, ללא תלות בשינוי במשקל, לאחר הפסקת עישון, בהשוואה למעשנים פעילים.

בסיכום המחקר נקבע כי למרות שהפסקת עישון המלווה בעלייה משמעותית במשקל הגוף היא בעלת סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת מסוג 2, מדובר בסיכון קצר-טווח, ולכן אפשר לומר כי התועלת של הפסקת העישון בהפחתת התמותה הקרדיווסקולארית ותמותה מכל-סיבה היא גדולה יותר.

השורה התחתונה: הפסיקו לעשן.

ד"ר עמית עקירוב - רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום