שאלה לגבי זיהוי ע"פ צילום שיניים

דיון מתוך פורום  רפואת שיניים

27/02/2007 | 21:31 | מאת: ליאור

מדי פעם בסרטים ובסדרות המשטרה שומעים ש"היה צריך לזהות את הגופה ע"פ צילומי שיניים" מעניין אותי עד כמה זה באמת אפשרי. כלומר אני מניח שבהנחה שיש צילום שיניים אפשר להשוות את זה לתיקים הרפואיים, אבל איך בעצם מגיעים לתיקים הרפואיים של הקורבן אם לא יודעים מי הוא? האם יש איזשהו מאגר ארצי של צילומי שיניים שמשמש לזיהוי בשעת אסון? תודה מראש ליאור

לקריאה נוספת והעמקה
27/02/2007 | 23:24 | מאת: ד"ר גרינבאום

ליאור שלום. שאלת שאלה מצויינת . התשובה מורכבת למדי . במלחמת יום הכיפורים שימשתי כרופא שיניים בבית חולים שדה שבין שאר תפקידי הייתי צריך לרשום תרשים שינים של חללים שנשרפו לבלי הכר ורק הרקמות המסוידות נותרו מהם .לתרשים השיניים שלי יהושוו כל צילומי הרנטגן והרישום הרפואי של הנעדרים שלרובם היה פה ושם אצל רופא שיניים פרטי או במרפאת קופת חולים תיק ובו האינפורמציה הדנטלית (לעיתים זה היה פאזל של מספר מרפאות שיניים ).כך אותרו ואומתו זהות של חללים רבים .התפקיד שהוטל עלי הותיר בי את רישומו עוד ימים רבים אחרי המלחמה ואפשר לומר עד עצם היום חזרו אלי פלאש-בקים של הגופות השרופות שבהלקן היו מושחתות לחלוטין .ידעתי אז שאני עושה מצווה ומסייע באיתור של נעדרים רבים והחזרתם למשפחתםו לקבר ישראל . ב35 שנות עבודתי בפרקטיקה פרטית אירע פעמייםשהיה שימוש בתיק וצילומים של מרפאתי לזיהוי ושלילת זהוי של מטופל שלי שנספה .המקרה הראשון שמטופלת שלי נסעה לחו"ל ונשרפה בתאונת דרכים יחד עם עוד 12 נוסעי מיניבוס מכל ארצות תבל .הודות לרישום הרפואי המדוייק אותרה הגופה והובאה לארץ לקבורה . מקרה נוסף היה של נערה שנעלמה וכשמצאו גופה ביקשו ממני תיק רפואי של מטופלת מסויימת שהתברר שאיננה תואמת את השיניים של הגופה אבל מאוחר יותר בהעדר תיק רפואי של הנרצחת במרפאת שיניים מסוימת (אבד משום מה ) נאלצו להטיס דגימות DNA שלנה ושל בני משפחתה לחו"ל ע"מ לזהותה . הצבא נוהג לבצע צילומי שיניים כרוטינה למקרה שיידרש זיהויו של חייל לאאחר מותו בשירות צבאי.רישומי שיניים נשמרים לשם כך גם במרפאות וגם בצבא לשם זיהוי במקרה הצורך . לומר לך שזה כליל השלמות לא אוכל . לרופאי שינים רבים מדי יש אינטרס להשמיד צילומים ורישומי טיפולים או אפילו לא לנהל רישום כחוק מטעמי מיסוי (כי הצילוממים והרישום יכולים להפלילם בהעלמות מס ). עד למאגר ארצי של האינפורמציה הזאת טרם הגענו וגם אז בשל אופי הרפואה הפרטית בעיקרה של רפואת השיניים קשה יהיה לחייב כל רופא שינים להעביר נתונים למוקד מרכזי .מבחינתהמיחשוב והקלדת הנתונים יידרש כוח אדם רב למטרה זו וספק אם זה בסדר העדיפויות הלאומי כיום. אני מקווה שלא הכבדתי עליך בתיאורים שלי -הלילה בודאישלא אוכל להירדם אחרי שנזכרתי במקרים המזעזעים שאני בדרך כלל מדחיק .

28/02/2007 | 07:24 | מאת: ד"ר חיים נוימן

מספר תוספות: זיהוי חללים על פי מירשמי שיניים נעשה במדינת ישראל על ידי מז"פ/משטרת ישראל. במקרה של אירוע המוני, נעשה הזיהוי על ידי יחידת מתנדבים בת 30 רופאי שיניים שבה גם אני חבר. זיהוי על פי שיניים הינו מהיר וזול יחסית ואמין מאד ולכן הוא נמצא בעדיפות ראשונה. זיהוי על פי DNA יקר יותר ואיטי יותר. בדרך כלל מגיעות משפחות של נעדרים לחפש את יקיריהם ועל פי רשימה זו, ועל פי אינפורמציה שלהם לגבי שם רופא השיניים או פרטים על מרפאת השיניים בה טיפל הנעדר או החלל ניתן להגיע לתיקו הרפואי. טרם ניתקלנו במקרה בו רופא או מרפאה סירבו לסייע או עיכבו העברת תיק. היחידה הנ"ל הופעלה ברעידת האדמה בטורקיה, באסון טאבה, ואף סייעה בזיהוי הנעדרים הישראלים באסון הצונאמי.

מנהל פורום רפואת שיניים