פוליאוריתן דו רכיבי, אפוקסי, בד קרבון, בד זכוכית..

דיון מתוך פורום  בטיחות גהות ואיכות

11/07/2013 | 11:17 | מאת: לירן

פוליאסטר (בסיס, מאיץ ומקשה), סיליקון RTV (דו רכיבי, בסיס + מקשה) בד סיבי זכוכית, בד סיבי פחם, סיבי פחם (קצוצים), סיבי זכוכית, הכנת חומרים מרוכבים כמו בד פחם ואפוקסי או פיברגלס (עם שרף אפוקסי או פוליאסטר), ניסור וקידוח באפוקסי\פוליאסטר\בד פחם\בד זכוכית (לאחר שהם קשים) *** לאחר הקדמה - כותרת זו, שוב שלום :-) יוצא לי להכיר ולהתעסק עם החומרים האלה לאחרונה ולחקור איך הם משתלבים עם כלי נגינה שונים שאני בונה. הייתי רוצה לדעת על תקני בטיחות כלליים וספציפיים אם יש. מן הסתם שיש תקנים שונים לפעולות שונות ולכן לא אחשוב להטריח לכתוב כל אחד בנפרד, אבל אולי המלצה כללית והפניה למקורות ידע אמינים בנושא בטיחות עם חומרים מרוכבים וכל מה שהזכרתי. ספציפית הייתי מעוניין לדעת על בד קרבון ובד סיבי זכוכית, האם חובה לשים מסכה בזמן עבודה איתו (גזירה), ראיתי באינטרנט אנשים שלובשים שכפ"צ מלא וכאלה שלא נזהרים כלל... וכן מה לעשות אם נשפך עליי קצת אפוקסי, זה קרה לי פעם פעמיים... וזה דביק ולא יורד עם שום דבר (גם אצטון) מלבד הורדה פיזית (שפשוף חזק בברזלית או נייר לטש) באיזה כפפות כדאי להשתמש וכו'.

לקריאה נוספת והעמקה

כן, יש הרבה מאוד חומרים שונים ומגוונים. לא מכירה ספר או אתר או מאגר מידע שבו כל הדברים יהיו מרוכזים. אתר שבו יש מידע יותר כללי על הסיכונים בחומרים אלה הנו https://www.osha.gov/dts/osta/otm/otm_iii/otm_iii_1.html מידע נקודתי יותר לגבי סיכונים ועבודה בטוחה עם החומרים אפשר למצוא בגליונות הבטיחות (MSDS) של כל חומר וחומר. לפי שם היצרן או החומר. ניתן למצוא באינטרנט או לקבל מהספק. בכל מקרה של עבודה עם חומרים חדשים או ביצוע תהליכים חדשים, יש משפט מפתח מנחה, שהוא המוביל היום בחשיפה לחומרים מסוכנים והוא עקרון הזהירות המונעת. עד שלא בדקת ומצאת שהחומר לא מסוכן, הוא מסוכן. אם נמצא שמסוכן, נזהרת, ואם לא מסוכן, אין בעיה ואפשר לעבוד איתו ללא הגנה מיוחדת. רשימת החומרים שהצגת והסוגים השונים של דבקים וחומרים לפילמור, אף אחד מהם איננו נחמד. כולם חומרים מסוכנים שיש לעבוד איתם בזהירות רבה. חלקם עלולים לגרום לגירוי נשימתי או גירוי בעור ובעיניים, חלקם מסוכנים יותר וחשיפה עלולה להוביל למחלות (סיבי זכוכית). כן, אותם אלה שעובדים עם ציוד מגן נשימתי (מסכת אב"כ חצי פנים או פנים לחומרים נדיפים, מסכת אבק איכותית (P3 או חצי פנים, כאשר אתה עובד עם חומרים אבקתיים ובמצבי שיוף, חיתוך, ליטוש). לא להשתמש בלחץ אוויר לניקוי כאשר יש סיבי זכוכית וסיבי פחות או אבק חומרים. לדאוג לאוורור ולשאיבה בכל מהלך העבודה. אלה שעובדים בלי ציוד מגן אישי הם מקבוצת "יהיה בסדר" עדיף להיות בקבוצה השניה. גם כאשר עובדים עם ציוד מגן אישי מלא, תמיד, בסיום העבודה להתרחץ היטב, ולהחליף בגדים. לגבי אפוקסי ועוד על הידיים, לא יורד עם שום דבר, לא סבון לא אצטון. מיד עם המגע ביד לשטוף עם מים וסבון. גם אז יכול חלק להשאר על היד. זה האופי של החומר. ירד כאשר העור יתקלף (או בשיוף כמו שאמרת, לא מומלץ, פוגע בעור ואז בעבודה מאוחרת יותר עם חומרים העור פגוע ויהיה רגיש יותר לחומרים מסוכנים) אפשר להשתמש בכפפות פוליאתילן (פשוטות, דקות, זולות, יש להחליף לעיתים מזומנות תוך כדי העבודה) או כפפות ניאופרן (יקרות ולא נוחות). אנחנו כאן לענות על שאלות למיטב ידיעותינו. המשך עבודה יצירתית טובה ובטוחה.

12/07/2013 | 17:43 | מאת: לירן

אזהר יותר בעתיד. אני מניח שהמסכת אב"כ של הצבא (יש לי כמה כאלה מדיירים שהפקירו ועזבו) מספיק טובה?

כן, מסכות אב"כ צבאיות טובות מאוד. חשוב לבדוק שהפילטרים בתוקף. גם אם בתוקף, לבדוק שלא פתוחים. פגי תוקף לאחר חצי שנה מפתיחה גם אם לא היו בשימוש.

מנהל פורום בטיחות גהות ואיכות