אבחון פסיכודידקטי לעומת ליקויי למידה

דיון מתוך פורום  לקויות למידה

19/06/2011 | 23:31 | מאת: קרן

שלום רב, קראתי את מה שקראת על ההבדל בין אבחון פסיכודידקטי מקיף לבין אבחון לקויות למידה. לדעתך האבחון הטוב יותר הוא פסיכודידקטי ואם הוא נעשה אין טעם לעשות אבחון אצל מומחה ללקויות למידה. באינטרנט נתקלתי גם בגישה שונה של ד"ר ספקטור אשר בצורה נחרצת מעדיפה אבחון ללקויי למידה אצל מומחה, על פני אבחון פסיכודידקטי (מקווה שאני מדייקת). ממה שהצלחתי להבין רוב המכונים עורכים אבחונים פסיכודידקטיים. 1. ברצוני להבין איך זה שיש כזה הבדל בהשקפות ? 2. מה לעניות דעתך יש לעשות עם ילדה בת 10 חכמה ומתפקדת אשר לומדת בכיתה קטנה בביס רגיל ובעלת לקויות למידה הן בתחום הקריאה והן בתחום החשבון (ואולי עוד) ולא מתקדמת בכלל. היא טופלה באינספור שיעורים פרטיים + הוראה מתקנת. אך נראה שלא מתקדמת (רמת קריאה של כיתה א' וזכרון דל). האם יש צורך באבחון חדש ? אם כן איזה? ואם לא, מה ניתן לעשות על מנת לקדם אותה? המון תודות.

לקריאה נוספת והעמקה
19/06/2011 | 23:36 | מאת: קרן

למדה בכיתה א' רגילה ועברה בסוף א' אבחון פסיכודידקטי שבעקבותיו אובחנו לקויות הלמידה + הפרעת קשב . טופלה בריטלין(שאיתו ובלעדיו אין הבדל משמעותי) + הוראה מתקנת

21/06/2011 | 18:53 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

קרן ערב טוב, הבנת נכון. להשקפתי אבחון רב תחומי מקיף אשר נערך על ידי פסיכולוג ומאבחן מומחה הנו אבחון מצויין, ועל פיו ניתן לבנות תוכנית עבודה נהדרת ומותאמת למאובחן. איך יש דעות שונות? כמו בכל תחום מקצועי. מבחינה זו הגברת ספקטור מייצגת את קצה הקשת בדעתה וזו בהחלט זכותה. לשאלתך בנוגע לילדה - איזה אבחון כבר נערך? אילו תוכניות עבודה נבנו לפיו? מהן תוכניות הטיפול שמתקיימות כעת? באילו שיטות עבודה? לא סביר שיש צורך באבחון נוסף, אם כי לא אוכל להשיב בביטחון על שאלה זו עד לקבלת מידע משמעותי נוסף. בברכה אלמוג

24/06/2011 | 22:40 | מאת: קרן

הי אלמוג, קודם כל ברצוני לציין שזו לא הבת שלי אלא של חברתי הטובה לגבי איזה אבחון עברה, כפי שציינתי עברה בסוף א' אבחון פסיכודידקטי שמצא לקויות למידה רבות (ביניהן קראיה וחשבון) ובעקבותיו הוחלט להעבירה לכיתה קטנה (מקדמת) בביס רגיל. בכיתה יש אוסף של קשיים ולאו דווקא לקויות למידה. השיטה למיטב הבנתי היא פרטנית . יש 10 תלמידים והמורה עובדת עם כל אחד בנפרד. האם השקיעה המון המון בהוראה מתקנת אך נראה שכלום לא עזר (כפי שכתבתי רמת הקריאה היא של כיתה א') כמו כן הילדה קיבלה טיפולים רגשיים ורכיבה טיפולית. לגבי הגישות השונות. אני מבינה שכמו בכל מקצוע יש גישות שונות, אך במקרה זה כפי שמציינת אור(בתגובה מתחתי) וגם דר ספקטור , אם עורכים לילד עם לקויות למידה מבחן וקסלר שבודק IQבהכרח רמת המשכל שלו תהיה נמוכה מהרמה בפועל.ואם זה כך לא מובן לי הצורך במבחן זה.

23/06/2011 | 18:16 | מאת: אור

אני מורה מתקנת, ובעיקרון דעתי היא לא כמו של נויה ספקטור, אבל גם לא כמו שמובע כאן, אלא משהו באמצע. אבחון פסיכולוגי (שהוא בעצם חצי מפסיכודידקטי) מכיל כל מיני מבחנים שונים. גולת הכותרת שלו היא מבחן וקסלר שקובע אינטליגנציה. יש גם מבחנים רגשיים והשלכתיים. לגבי מבחן הוקסלר, הוא כולל הרבה מאוד מיומנויות, ולכן ילד עם לקויות למידה לא יצליח לענות על השאלות כמו ילד בלי לקויות למידה, והתוצאה היא שהציון שלו בהכרח יהיה יותר נמוך. הבעיה היא שלא מדובר בסתם ציון, אלא בציון IQ. בכל זאת - אף אחד לא היה רוצה שבגלל בעיה שיש לו (לדוג' לקות למידה) הוא ייצא בעל יכולת שכלית יותר נמוכה. כדי להבין על מה אני מדברת אני מציעה לך ללכת לספריית אוניברסיטה הקרובה לביתך ולבקש לראות מבחן וקסלר. תראי שם את השאלות, תביני מה יהיה מצופה מילדתך ותחליטי בעצמך אם היא יכולה לעמוד במשימות האלה. לגבי החלקים האחרים של האבחון הפסיכולוגי (מבחנים רגשיים) - לדעתי, הם פשוט מיותרים. אני לא רואה דרך פשוטה יותר מלברר על מצבים רגשיים מאשר שיחה עם הילד! מבחנים השלכתיים מהימנותם מוטלת בספק, ואם תשאלי אותי, הם דווקא מוציאים לפסיכולוגיה שם של מקצוע בלתי אמין וחבל שכך. כמובן לא ניתן לשכוח את המחיר הגבוה שהמאבחנים גובים תמורת האבחונים האלה שהוא בהחלט לא מוצדק. דבר אחר - חשוב מאוד שיהיה למי שמאבחן (ולא חשוב כרגע מי זה) ידע מקיף בלקויות למידה. כדי לפרש את ממצאי האבחונים צריך הרבה ידע בלקויות למידה. זה מעבר למה שיש לפסיכלוג חינוכי רגיל שלומד בהכשרתו לתואר שני בפסיכלוגיה. צריך ללמוד לקויות למידה בחוג מוכר במכללה/אוניברסיטה וצריך הרבה ניסיון. אני מקבלת הרבה אבחונים שאין שום ספק שהמאבחן ידע מהי תשובה נכונה ומהי תשובה שגויה (הרי מצורפות למבחן כל התשובות), אבל הוא לא ידע מה אומרת השגיאה, על מה זה מצביע, מדוע הילד ענה כך ולא אחרת. זה מצריך ידע רב בהרבה תחומים.

23/06/2011 | 23:39 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לילה טוב, אבחון פסיכולוגי הוא שמו העממי של אבחון רב תחומי, ובשימושו זה הכוונה לאבחון כולו - דידקטי ופסיכולוגי ולא חלקו השני בלבד. אם שמת לב בתחילת דבריי ציינתי כי המאבחן צריך להיות פסיכולוג בכיר ומאבחן מומחה. אני יותר ממסכימה כי ללא ידע נרחב בתחום לקויות למידה ויתכן גם הפרעות קשב ערכו של האבחון נפגם, שכן מטרתו של אבחון מסוג זה היא בניית תוכנית עבודה לימודית חברתית ותומכת אישית במאובחן. לאבחון עצמו כפיסות נייר אין כל ערך. הוא לא מטרה אלא כלי לבניית פיתרון. בברכה אלמוג

מנהל פורום לקויות למידה