כמה שאלות בקשר ללימודי אבחון דידקטי
דיון מתוך פורום לקויות למידה
שלום לך מנהלת פורום יקרה, אני מורה מקצועית בעלת תעודת הוראה, אך לא בהתמחות של חינוך מיוחד. עם זאת אני פוגשת הרבה תלמידים ליקויי למידה והייתי רוצה להרחיב את הידע שלי בתחום ואף לעסוק באבחון. ויש לי כמה שאלות בנושא אשמח אם תוכלי להשיב לי 1. האם אצטרך לעשות השלמות לקבל את התעודה אם אני לא באה מרקע של חינוך מיוחד? 2. האם במכללה למורים נותנים תעודת מאבחן המוכרת ע"י משרד החינוך? 3. האם במסגרת לימודי האבחון ארכוש כלים ללמד אסטרטגיות למידה והוראה מתקנת בעברית וחשבון ואנגלית? 4. מה עוד ניתן לעשות מבחינה מקצועית פרקטית עם תעודת מאבחן חוץ מאשר לאבחן? 5. כיצד אוכל למצוא עבודה כמאבחנת לאחר סיום הלימודים? 6. האם זה נכון או שזו שמועה שכולם עושים אבחון פסיכודידקטי, כך לפחות מפנים אותם ואין למאבחנים דידקטיים עבודה? 7. האם אוכל עם התעודה לערוך אבחון באופן פרטי שיוכר על ידי המערכת לקבלת התאמות? תודה רבה לך
נתלי בוקר טוב, 1. ברוב המקרים נדרשות השלמות לימודים בתחום החינוך, אם כי יש נטייה להתחשב בנסיונו של מורה מקצועי ומנוסה. 2. תעודת המאבחן של המכללות המוכרות בהחלט מכובדות על ידי משרד החינוך. 3. במסגרת לימודי האבחון תרכשי כלים רבים בתחום ההוראה המתקנת במקצועות העברית והחשבון, ולעיתים גם אנגלית, וכמו כן תלמדי כיצד לבנות תוכנית עבודה לתלמידייך. עם זאת תחום אסטרטגיות הלמידה הוא תחום עצמאי ונפרד, ולכן יש ללמוד אותו כדיסיפלינה עצמאית. 4. לימודי אבחון מקנים ידע רב בתחום לקויות למידה, שהוא תחום נרחב ביותר. עם ידע זה ניתן לסייע לתלמידים לקויי למידה במרכזי למידה בית ספריים ופרטיים, ללמד, לבנות תוכניות קידום ןלהשתלב במערכת שעות השילוב הבית ספריות. 5. בסיום הלימודים מקובל לנסות ולהתקבל לעבודה באחד המכונים הוותיקים על מנת להתנסות ולצבור ניסיון וביטחון. 6. ממש לא! האבחון הרב תחומי נפוץ בעיקר בקרב מאובחנים בגיל תיכון. בשלב זה נדרשות דרכי התמודדות רחבות יותר עם הלמידה ודרכי ההיבחנות, אם כי רובן הגדול של ההתאמות מאושרות בתחום בית הספר בוועדה בית ספרית. בגילאח היסוד או מאוחר יותר בקרב סטודנטים האבחון הדידקטי נפוץ. 7. לאחר שתצברי ידע וניסיון בהחלט תוכלי לערוך אבחונים באופן פרטי. במידה והאבחונים יהיו יסודיים ומקצועיים, הם יוכרו על ידי משרד החינוך. בברכה אלמוג
אלמוג היקרה, תודה רבה לך על תשובותייך המפורטות. עם זאת יש לי מס' שאלות בקשר למה שכתבת- 1. מה היקף ההשלמות שצריך לעשות, בכמה קורסים מדובר? אילו קורסים דורשים כהשלמה? - האם יש מצב שיפטרו אותי מכך בגלל שאני כבר עובדת עם ליקויי למידה? 3. היכן לומדים אסטרטגיות למידה? האם יש קורס אסטרטגיות בכל מקצוע (מקצועות רבי מלל, חשבון, אנגלית) באופן נפרד? 4. האם יש דרישה גדולה במכונים פרטיים למאבחנים ומורים להוראה מתקנת ולמתכנני תוכניות לימודים? האם אוכל לעבוד שם בשעות הבוקר? האם אוכל לעבוד כמורת שילוב במשרד החינוך? 6. לצערי הרב, אני נתקלת אך ורק באבחונים פסיכודידקטיים שעושים תלמידי בית ספר יסודי על מנת לקבל שעות שילוב וממה שאני שומעת מהורים הם כל הזמן מופנים לאבחונים פסיכודידקטיים ומעיון בפורום שלך ובפורומי אחרים זה נראה שהפסיכולוגים הולכים להשתלט על תחום האבחון וידחקו את רגליהם של המאבחנים הדידקטיים ובגלל זה שאלתי אותך את שאלה זו. אשמח ליותר הבהרות.