AVN דרכי טיפול

דיון מתוך פורום  אורתופדיה

05/01/2008 | 14:08 | מאת: רועי

שלום רב, לאחרונה אובחנתי לאחר זמן רב כלוקה ב-AVN דרגה 1 בראש הפמור (מפרק ירך) שמאל. אני בן 31 וצולע כבר כמעט 4 חודשים. הצליעה והכאבים החריפו במהלך הזמן הזה. האבחנה התבצעה אצל שני רופאים שהמלצותיהם היו שונות. 1) שני הרופאים המליצו על מנוחה (אני מתהלך עם קביים כבר שבועיים). האם מנוחה מוחלטת? לא לצאת גם לעבודה (אני עובד היי-טק)? 2) רופא אחד המליץ על תא לחץ. רופא שני המליץ על פיזיוטרפיה ושחיה.מה עדיף? 3) האם מתחילים פיזיוטרפיה ושחיה רק לאחר העלמות הכאב? 4) שאלה נוספת, במהלך נסינות האבחון טען אחד הרופאים שיש לי דלקת והוזרק לי קורטיזון למפשעה. האם פעולה כזו יכולה להחריף תהליך של AVN? (אני מרגיש החרפה מאז)

לקריאה נוספת והעמקה

ראשית חשוב לדעת מה מידת הפגיעה כלומר כמה אחוזים מראש הירך נפגעו והדבר מאובחן במר"י והיכןבדיוק בראש הירך ממוקמת הפגיעה . דבר חשוב נוסף לדעת האם יש מחלת רקע כמו תרובופיליה או הפרעת קרישה שכן במקרה שכן רצוי לטפל ב" מדללי דם " המהלך הטבעי של המחלה בטיפול לא ניתוחי הוא עגום עם 60-85% של כשלון המתבטא בקריסה של ראש עצם הירך. עצם העובדה שיש לך כאב מחשידה לכך שתהליך התמוטטות העצם כבר התחיל. . יש עבודות המראות כי טיפול ב ביפוספונטים (פוסלן פוסמקס ) מגן ביעילות על העצם מהתמוטטות מאחר שהוא מונע ספיגה של העצם הנמקה . . טפול על ידי הורדת לחץ לשדי המבוצע על ידי קידוח העצם עם או בלי השתלת עצם מצליח בכ 75 %מן המקרים למנוע התמוטטות נוספת . תא לחץ- אין הוכחה שזה עובד שחיה - בתנאי ששוחים לאט לאט וללא מאמץ בכדי למנוע לחץ על ראש הירך ואז כמוב עולה השאלה בשביל לטרוח ) פיסותרפיה = למה הכוונה? . אם הכוונה לשמירה על טווח המפרק -מקובל הליכה עם קביים ללא דריכה: בזמן החזקת הרגל באויר נוצר לחץ פי 1.5 ממשקל הגוף על ראש הירך שכן הראש הנו נקודת המשען של המנוף המופעל על ידי השרירים המחזיקים את הרגל מורמת. לכן עדיף ללכת כשהאצבעות תומכות קצת ברגל . אני אישית לא מציע טיפול שמרני אלא במקרים קלים ( פחות מ15% מראש עצם הירך נגועים כשהלקות אינה באזור של נשיאת משקל. )

06/01/2008 | 13:34 | מאת: רועי

ד"ר לב-אל, קודם כל ברצוני להודות לך מקרב לב על התשובה המפורטת. מאחר שהוספת כאן מרכיב נוסף של טיפול למשוואה - ניתוח. הייתי רוצה לצטט את תוצאות בדיקת ה-MRI, אולי בעזרתן תוכל שוב לעזור לי למקד יותר את אופי הטיפול: "מודגמת בצקת תוך לשדית אשר מערבת חלקית את ראש הפמור ואת צווארו בעיקר באיזור החלק העליון של ראש הפמור. הצד המרחשתי של המפרק נראה שמור. אין עדות לכמות חריגה של נוזל סינוביאלי תוך מפרקי. מבנה סימטרי של שרירי חגורת האגן. מבנה תקין של אברי האגן הקטן ושל המפשעות." בנוסף, עד כה בריאותי היתה תקינה.לא היה כל שימוש בתרופות. שוב, תודה מראש על העזרה.

08/03/2008 | 09:23 | מאת: Paul

09/04/2008 | 13:01 | מאת: רועי

שלום לכולם, הבטחתי לעצמי שגם אם מצבי אשתפר אני אספר על כך בפורום אולי כדי לעזור ולעודד חולים אחרים. אני בן 31 ובריא בדרך כלל. נמצאתי חולה ב-AVN מדרגה ראשונה במפרק הירך לפני ארבעה חודשים. זאת לאחר צליעה וכאבים שהחמירו במשך שלושה חודשים. לאחר האבחון התהלכתי בעזרת קביים חודשיים וחצי. התחלתי בטיפולי פיזיוטרפיה קלים ללא נשיאת משקל: חיזוק שרירי הבטן והאגן. לאחר מכן קרו שני דברים שפסיכולוגית הכריחו אותי להרגיש שסבלתי די והגיע זמני להחלים והגיע הזמן לשקם את עצמי. מכאן צמחה הישועה!!!! ההחלמה הרבה פעמים מתחילה בראש. תחילה הגברתי את קצב הפיזיוטרפיה לחיזוק שרירי האגן לתמיכה במפרק. לאחר זמן מה זנחתי את הקביים, התחלתי לשחות (רק חתירה), אופניים, שוב עוד פיזיוטרפיה ועבודת משקולות על משקלים נמוכים לחיזוק שרירי הרגליים. עשיתי גם דיקור מספר פעמים. אבל בעיקר האמנתי. אני בתוך התהליך האינטנסיבי הזה כבר חודשיים, אני לא צולע כבר יותר מחודש. בבדיקה אחרונה שעשיתי אצל אורטופד נאמר לי שהמפרק משוחרר וההתקדמות מרשימה. אני חי את חיי כרגיל. אני עדיין לא הולך הליכות ארוכות ומסובכות (טיולים למיניהם) לא משחק כדורגל וכדורסל ומשתדל לשמור על המפרק הפגוע מכמה שפחות זעזועים. אבל גם לשם, בעזרת השם, אני אגיע. אני חייב לומר שאין לי בדיקת MRI שמאששת את הרגשתי. למי שיכול ולא יכול אני אמליץ לא לחסוך וללכת לרופאים והמשקמים הטובים ביותר!!! אני אמליץ על ד"ר מורגנשטרן בוינגייט ובביה"ח מאיר, ד"ר מתתיהו מורנו, מחלקה אוטופדית בבית החולים בלינסון, הפיזוטרפיסט שלי בר סלע בוינגייט וקופת חולים מאוחדת. אני מאחל לכולכם רפואה שלמה ובשורות טובות.

מנהל פורום אורתופדיה