אמפטמין: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

חידושים בתחום הטיפול התרופתי בהשמנה

הכרס משתפלת מבעד לחולצה? מנסים לעשות דיאטה - ונשברים? יוצאים לג'וגינג ומקנחים בפיצוי מתוק, המונע הפחתה במשקל?אולי עליכם להיעזר בטיפול תרופתי. שימו לב: בסופו של דבר, הדרך היעילה ביותר להפחתה במשקל היא שינוי אורח חיים תופעת ההשמנה הפכה בעשורים האחרונים לשכיחה מאוד באוכלוסייה המערבית. השמנה קשורה בסיכון מוגבר למחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, בעיות אורתופדיות, דום נשימה בשינה סרטן ובעיות בריאותיות נוספות. אכן, חלק מארגוני הבריאות אף הגדירו אותה כ"מגיפת המאה".     קיימות מספר תרופות, שמסייעות לתהליך הירידה במשקל. צילום: שאטרסטוק מהי השמנת יתר? חומרת ההשמנה מוגדרת ע"פ יחס משקל-גובה (מדד BMI), המחושב לפי הנוסחה של משקל, חלקי גובה בריבוע. BMI מתחת ל-20 - תת משקל; BMI 25-20 - משקל תקין; BMI 30-25 - משקל עודף; BMI 35-30 - השמנה בינונית בדרגה 1; BMI 40-35 - השמנה חמורה בדרגה 2; BMI מעל 40 - השמנה חולנית.   בנוסף למדד ה-BMI, נהוג היום לסווג את ההשמנה גם לפי היקף המותניים, המעיד על השמנה בטנית. יש הסוברים כי...
ללמוד עוד על אמפטמין
מריחואנה שוברת את הלב-תמונה

מחקר חדש: שימוש פעיל במריחואנה מלווה בעלייה של פי 2 בסיכון...

מאת: ד"ר עמית...
22/01/2017
הפרעת קשב במבוגרים: להסיר מחסום - בדרך להצלחה-תמונה

סטודנטים? לומדים לפסיכומטרי או מתכוננים לשנת הלימודים...

מאת: דר' גבריאל...
17/09/2018
חידושים בתחום הטיפול התרופתי בהשמנה-תמונה

הכרס משתפלת מבעד לחולצה? מנסים לעשות דיאטה - ונשברים?...

מאת: ד"ר נירית...
10/06/2019
התמכרות לתרופות מרשם-תמונה

התמסטלות באופן חוקי מתרופות הפכה לתופעה נרחבת, כשריטלין זה...

מאת: פנחס דנון...
31/07/2011
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל לאמפטמין?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

אמפטמין: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

שלום אני בת 23 ונטלתי קונצרטה 36 מג כשנתיים על בסיס יומי. הקונצרטה גרמה לי לתופעות לוואי- רגישות לרעש, רגישות לאור (בעיניים), רגישות עורית פיזית ותחושתית, רעד, דופק מהיר, ואף מחשבות מוזרות וחרדות. לאחר שאימתתי את העניין עם פסיכיאטר המסקנה היא שכל התופעות האלו הן חד משמעית תוצאה של תופעות הלוואי של הקונצרטה, והוא החליף לי את התרופה לויואנס 30 מ"ג. מאז אני נוטלת את הויואנס כשבועיים (על בסיס יומי) ואיני מרגישה בשום שינוי מלבד עליה משמעותית (אולי אפילו מוגזמת) בתאבון. וכעת לשאלותיי: שאלתי הראשונה היא, האם יכול להיות שנוצר כאן איזשהו נזק בלתי הפיך? ז"א בנוגע נגיד לפחדים וחרדות, תבניות חשיבה מוזרות, רגישות בעור גם מבחינת זה שכל שריטה נהיית פצע שמשאיר צלקת וגם מבחינת זה שאני מרגישה את הבד של הגרב מונח לי על אצבעות כף הרגל וזה מדגדג ומחרפן, יכול להיות שזה משהו שהגוף שלי אימץ לאחר שהקונצרטה הרגילה אותו להרגיש כך למשך תקופה? שאלתי השניה היא כמה זמן מומלץ לתת לויואנס לפני שאנסה לעבור לתרופה אחרת על מנת אוכל להיות בטוחה שלא וויתרתי מהר מדי? ושאלתי האחרונה היא, האם בכלל יש טעם להמשיך ולנסות תרופות אחרות? בהתחשב בעובדה שויואנס נחשבת לתרופה החדשה והמוצלחת ביותר כתחליף לריטלין, ואני יודעת להעיד מנסיון שגם הקונצרטה וגם הויואנס גרמו לי לאותן תופעות לוואי לא נעימות.. יש לציין שאני נמצאת במתכונת של לימודים ואוטוטו מתחילה תואר, לכן אני בוחרת בתרופות בעלות טווח ההשפעה הארוך ולא הקצר. תודה רבה מראש!! (:

תרופות מעוררות (סטימולנטיות) הן לרב הבחירה הראשונה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז .התרופות הסטימולנטיות כוללות מתילפנידאט (כגון ריטלין, קונצרטה) ואמפטמינים (כגון ויואנס, אדרל). רב תופעות הלוואי של סטימולנטים הן בדרגת חומרה קלה עד בינונית, אשר לעיתים קרובות חולפות עם הסתגלות לטיפול, שינוי מינון או משטר טיפול. פרופיל תופעות הלוואי של מתילפנידאט ואמפטמינים הוא דומה. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר של סטימולנטים הן ירידה בתאבון ונדודי שינה בתחילת הטיפול, כאבי ראש וכאבי בטן, עצבנות ואפאטיות. בנוסף תתכן עליית לחץ דם וקצב לב (האפקט לעיתים דועך עם הזמן), בחולים מסוימים ישנו ריבאונד בסימפטומים של ADHD לאחר הפסקת ההשפעה של התרופה, המתבטאים ברגישות יתר, עצבנות וכו'. כ-10-30% מהמטופלים ב- ADHD נאלצים להפסיק טיפול בפסיכוסטימולנטים עקב יעילות חלקית/ חוסר יעילות או בשל אי סבילות ותופעות לוואי. התרופות הלא סטימולנטיות שניתנות לעיתים שייכות לקבוצות פרמקולוגיות שונות ורשומות להתוויות אחרות. אם לא חל שיפור בתסמינים לאחר תקופה של שבועיים של טיפול בתרופה החדשה, מומלץ לפנות לרופא ולהיוועץ עמו בנוגע להתאמת טיפול.

היי האם ניתן לשלב שני סוגים של כדורים ו״חומרים״ אמפטמין-אטנט ובצהריים ריטלין-מתילפנט?

לא מומלץ! בברכה ד"ר חייגרכט

תודה על המענה בלקיחת כדור אטנט שאינו מסייע והנוירולוג מחליף חזרה לריטלין האם יש צורך להמתין זמן מסוים ימים? שבועות? או ניתן ביום שאחרי לקיחת אטנט וסיום שימו בו לחזור לריטלין?

הבן שלי בן 8 כיום מזה שנה לוקח אדרל 10 מ"ג בשבוע האחרון שמתי לב שהוא עושה תנועות מוזרות עם הראש והכתפים וכן עם אצבעות הידים, אני ממש עובדת עצות,מה אלי לעשות ???????

אמא מוטרדת שלום, ה-"תנועות מוזרות עם הראש והכתפים וכן עם אצבעות הידים" שבנך עושה, הן קרוב לודאי טיקים - תנועות רצוניות למחצה, של שריר בודד או קבוצת שרירים בודדת. הפרעת טיקים היא הפרעה שכיחה בקרב ילדים ונערים, ושכיחה עוד הרבה יותר בקרב ילדים ובני נוער הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. לפי מיטב הבנתנו כיום, הטפול התרופתי אינו הגורם לטיקים, אך יכול להגבירם או לגרום להופעה מוקדמת יותר שלהם. הפרעת טיקים היא הפרעה גלית, כלומר מתגברת ונחלשת לסרוגין, ומושפעת ממצבי לחץ והתרגשות. עוד אופייני שהטיקים משנים צורה, כלומר טיקים מסויימים פוסקים, ובמקומם מופיעים אחרים. נדיר ביותר שטיקים גורמים לבעיה פיזית או חברתית. מומלץ שתשאלי את בנך אם הדבר גורם לו לקושי כלשהו. ברוב רובם של המקרים, הטפול בטיקים הוא מתן הסבר לילד ולהורים. רק במקרים קיצוניים שוקלים להפסיק את הטפול התרופתי או לטפל בטיקים עצמם. כמו בכל מקרה של הופעת תסמינים שנחשדים כתופעת לואי של התרופה, מומלץ לפנות לרופא המטפל. שבת שלום, ד"רברנע ארז.

שלום רב. אני לוקח מזה כ - 3 חודשים אטנט במינון של 20 מ"ג ביום. אני בן 38. התופעת לוואי העיקרית שאני חש מהאטנט היא עליה בקצב הלב. אני לא ממש חש את התופעה (כלומר היא לא מפריעה לי) אלא אני רואה אותה כאשר אני מודד את הדופק (אני מודד כל יום). הדופק מנוחה שלי כאשר אני לא לוקח הוא כ - 80 ותחת השפעה של אנטנט הוא עולה לאיזור ה - 100-105. כלומר עליה של 25 פעימות. לאחר מספר שעות הוא חוזר לדופק הנורמלי. לפני שהתחלתי טיפול באטנט ליתר ביטחון ביצעתי בדקית אק"ג + מאמץ + אקו + אקו במאמץ והקרידואלוג אמר לי שהכל תקין שאני יכול לקחת ריטלין/אטנט. העובדה שהדופק שלי עולה בצורה כזו קצת מטרידה אותי. התייעצתי עם הפסיכיאטר והבנתי ממנו שכל עוד זה לא מפריע לי אז אין בעיה. עפ"י מה שאני קורא באינטרנט האטנט אמור להעלות (בממוצע) את הדופק במשהו כמו 5 - 10 פעימות לדקה ואצלי זה בסביבות ה - 25 פעימות. לא כל-כך הבנתי אם הממוצעים שכתובים באינטרנט הכוונה שלהם להעלאת הדופק באופן כללי בתקופה שנוטלים אטנט רק הכוונה לזמן האטנט נמצא בגוף ומשפיע. הם (כל עוד זה לא מפריע לי) עליה של 25 פעימות בקצב הלב תחת השפעת האטנט היא תקינה ? אגב, מדדתי גם לחץ דם והלחץ דם שלי תקין לחלוטין. לא נראה שהאטנט מעלה לי את הלחץ דם. תודה רבה. דוד.

תקין זה לא. מצד שני אם אתה בריא,בדיקות הלב תקינות והדופק מסתדר אחרי מספר מועט של שעות - זה לא מסוכן.

היי ד"ר דן דליאן. תודה רבה על התגובה המהירה ! יש לי עוד כמה שאלות שאני מקווה שתוכל לענות לי עליהם כי מחיפוש באינטרנט ומבירור עם הפסיכיאטר לא ממש הצלחתי לקבל תשובות ואני מעריך שקרדיאולוג ידע לענות עליהם טוב יותר. אני מבין שזה לא מסוכן אבל בכל-זאת אני לא הכי אוהב את הרעיון שהדופק שלי במנוחה עולה ב - 25 פעימות כתוצאה מאדרל. שמתי לב שישנם ימים שהוא עולה בצורה כזו וימים שהוא עולה פחות (משהו כמו 10 פעימות). אני מנסה לבודד את הסיבות לכך. 1. בהנחה והכל תקין (בדיקות אק"ג, אקו לב במאמץ, אק"ג במאמץ) שעשיתי לפני חודש. האם מותר לי לבצע פעילות גופנית כאשר אני עם אדרל או שעדיף להמנע ? 2. הפסיכיאטר אמר לי שזה לא מסוכן אבל אם אני ממש ממש מוטרד הוא יכול לרשום לי חוסמי בטא שאקח יחד עם אדרל. מה דעתך על הנושא ? 3. האם יש לכם המלצות מה עלי לבדוק על מנת להבין באיזה מקרים הדופק עולה 25 פעימות ובאיזה מקרים בהרבה פחות ? (ניסיתי כבר לבדוק את הנושא של השעות שינה, תזונה לפני הנטילה של הכדור וכ'.. אבל עדיין לא ממש הצלחתי לבודד משהו). 4. האם כדאי לי לבקש לבצע בדיקת אק"ג או מאמץ כאשר אני נמצא תחת ההשפעה של האטנט או שכל עוד הבדיקות שעשיתי לפני חודש תקינות אז אין צורך ? תודה רבה. דוד.

אתה קצת מגזים בבדיקות, עשית בדיקות והכל היה בסדר, אתה יכול לעשות פעילות גופנית בלי בעיה ואגב זה יכול להוריד לך את הדופק הבסיסי. מציע שתחזור לתפקוד יום יומי רגיל עם התרופה ולא תשים לב כל כך לדופק. אני לא הייתי מתחיל בטיפול בחוסם ביתא. גם לטיפול כזה יש תופעות לואי

תודה רבה. הרגעת אותי ! אעשה פעילות גופנית (שעכשיו יש לי סוף סוף מוטיבציה לעשות בזכות האדרל). ארד במשקל, אכנס לכושר וכך קצב הלב בסיסי ירד (ואיתו גם מידת החרדה). תודה רבה רבה. דוד.

בכייף. בהצלחה.