טיפול ביבליותרפי להורים לילדים עם צרכים מיוחדים

(2)
לדרג
תוכן מקודם

ביבליותרפיה היא אחת משיטות הטיפול באמנות, העושה שימוש באמנות המילה הכתובה. מאפייני השיטה הייחודיים, הופכים אותה מתאימה במיוחד לטיפול בהורים לילדים עם צרכים מיוחדים. הורים, העלאת הסיפור הייחודי שלכם על הכתב תסייע לכם להגיע לרווחה ולצמיחה

מטפל באמצעות בעלי חיים
050-5836752

ביבליותרפיה היא שיטת טיפול המסתמכת על אמנות המילה הכתובה. השיטה מתבססת על היכולת וההרגל של כולנו לארגן את החוויות השונות ואת החיים שלנו בסיפור. המטפלים בביבליותרפיה מתמחים בהקשבה לסיפורים, אילו דמויות מופיעות בהם ומהם הסיפורים שכל אחד רגיל לספר על עצמו ובהבנה מתוכם מה הם המקומות התקועים, שאולי דורשים שינוי.

מטרת הטיפול הביבליותרפי היא להרחיב את הסיפור, כדי להגיע לרווחה ולצמיחה. כלומר: לחפש סיפורים שהמטופל אולי אינו רגיל לספר על עצמו, ולאפשר נקודת הסתכלות אחרת על סיפורים אותם הוא מורגל לספר בדרך מסוימת.

הטיפול נעזר בתהליכי קריאה וכתיבה, כדי לאפשר למטופלים לארגן את סיפור החיים שלהם ולמצוא מילים נוספות לחוויה שלהם. טיפול ביבליותרפי שכיח בעבודה עם ילדים במסגרות חינוכיות וגם נמצא כטיפול יעיל להורים לילדים עם צרכים מיוחדים. כמו כן, כיוון שהביבליותרפיה מסייעת מאוד בתהליכי כתיבת סיפורי חיים, נעשה בה שימוש נרחב בעבודה עם קשישים.

 

כשהמטופל קורא או כותב, הוא נמצא בשקט עם עצמו ומתרכז במה שהוא קורא או עומד לכתוב. צילום: שאטרסטוק

כיצד הטיפול הביבליותרפי תורם להורים לילדים עם צרכים מיוחדים?

הורות לילד עם צרכים מיוחדים היא התמודדות בלתי פוסקת. הורים לילדים עם צרכים מיוחדים עסוקים כל הזמן בטיפול ובדאגה לילדים שלהם, ואם הם כבר מגיעים למסגרת טיפולית כלשהי עבור עצמם, מדובר בעיקר במסגרות של הדרכת הורים.

הטיפול הביבליותרפי מאפשר להם לשים את הסיפור שלהם במרכז, לתת לו תוקף, להעלות את כל החוויות והרגשות הכרוכות בהורות, כולל נושאים שלכאורה לא נעים או לא נהוג לדבר עליהם, כמו אשמה, תשישות, ביקורתיות מהסביבה, ולהבין שגם לסיפור שלהם יש חשיבות, משמעות ומקום.

 

מה כולל הטיפול הביבליותרפי להורים לילדים עם צרכים מיוחדים?

הטיפולים נעשים בצורה פרטנית או בקבוצות. המטופלים קוראים חומרים כתובים, שמועלים על ידי המטפל או חברי הקבוצה, כותבים בעצמם, וגם חולקים טקסטים שהם אוהבים או "מדברים" אליהם, משתפים בגיבורים ספרותיים שהם מתחברים אליהם וכו'.

הטיפול מתחיל בעבודה על יצירת אמון בין המשתתפים, באמצעות תרגילי היכרות שונים. לאחר מכן, ברוב המקרים, יציע המטפל שיר או סיפור מסוים לקריאה משותפת, או יערוך תרגיל כתיבה כלשהו ויתבצע דיון בנושא.

כשהמטופל קורא או כותב, הוא נמצא בשקט עם עצמו ומתרכז במה שהוא קורא או עומד לכתוב. באופן מידי מתרחש מפגש שלו עם עצמו, המייצר עבודה פנימית, ממנה ניתן לצאת לשיח מגובש ומודע יותר.

בסיום המפגשים הקבוצתיים, מתבצעת לעתים עריכה של חוברות מתוך חומרים שהמשתתפים כתבו לאורך התהליך. המשתתפים לוקחים את החוברות הביתה עם סיום המפגשים, ובעזרתן הם יכולים לחזור אל הדברים, להיזכר ולהיעזר בהם.

 

מהו משך הטיפול הממוצע?

הטיפול הקבוצתי כולל מספר מוגדר מראש של מפגשים – לרוב בין 12 ל-20 פגישות קבוצתיות.

הטיפול הפרטני, לעומת זאת, מתבצע על פי הקצב של המטופל. משך הטיפול הפרטני ייקבע בהתאם לצרכי המטופל ולמה שיעלה בטיפול.

 

הורים לאילו ילדים יתאימו לטיפול?

הטיפול הביבליותרפי, הן הקבוצתי והן הפרטני, מתאים למגוון רחב של לקויות עמן מתמודדים ילדים עם צרכים מיוחדים, כך שבקבוצות הטיפול אפשר לפגוש הורים לילדים עם לקויות פיזיות, לימודיות, תקשורתיות, רגשיות ותחושתיות.

הטרוגניות זו, הקיימת במפגשים הקבוצתיים, תורמת מאוד, מכיוון שהיא לא מכניסה רק הורים לילדים עם לקות מסוימות לנישה שמצריכה טיפול, ומכיוון שהחיבורים השונים מאפשרים להורים לפגוש שלל התמודדויות ולשאוב מכולן השראה, תמיכה ואפילו נחמה.

 

האם יש עדיפות לטיפול קבוצתי על פני פרטני, או להיפך?

בחירת אופן הטיפול היא עניין אינדיבידואלי ותלוי במספר גורמים.

ראשית, הטיפולים הקבוצתיים עשויים להיות פחות נגישים. לא תמיד נפתחת קבוצה בקרבת מקום המגורים, אך ברוב הארץ ישנם מטפלים המקבלים מטופלים באופן פרטני. מעבר לכך, הטיפול הקבוצתי יתאים לאנשים המחפשים את התמיכה הקבוצתית ואת הכוח שמעניקה ההבנה שיש הורים נוספים כמוהם בסביבתם. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון כי המקום שיקבל כל אחד במסגרת הטיפול הקבוצתי יהיה מצומצם יותר מאשר בטיפול הפרטני, ואולי יתאים יותר להורים שגם מעדיפים להקשיב להורים אחרים.

הטיפול הפרטני אינו מוגבל למספר פגישות מסוים. זמן הטיפול מוקדש כולו למטופל יחיד, ולכן הוא מאפשר להעמיק לרבדים פנימיים יותר. בטיפול זה, נוצר לרוב קשר מאוד משמעותי עם המטפל. הטיפול עשוי להתאים גם להורים שנרתעים מהחשיפה הקבוצתית ומעדיפים לחלוק את אשר על לבם במסגרת אינטימית יותר.

 

המטופלים קוראים חומרים כתובים, שמועלים על ידי המטפל או חברי הקבוצה. צילום: שאטרסטוק

האם הילדים עצמם לוקחים חלק במסגרת טיפול ביבליותרפי של הוריהם?

הילדים אינם חלק מהטיפול במסגרת זו, שכל מטרתה לתת להורים "מקום". יש מסגרות אחרות של ביבליותרפיה, חלקן מתבצעות מטעם משרד החינוך, העוסקות במתן כישורים חברתיים לילדים; מסגרות אחרות מוקדשות לשיפור הקשר בין הורים לילדים.

 

לסיכום: טיפול ביבליותרפי הוא טיפול באמנות הכתובה, המאפשר למטופל לתת מקום לסיפור האישי שלו ולהשתמש בקריאה ובכתיבה כדי למצוא מילים להביע את החוויה שלו, לתווך אותם לאחרים ולהביא לרווחה ולצמיחה. הטיפול הביבליותרפי מתאים במיוחד להורים לילדים עם צרכים מיוחדים, בשל המקום הרב שהורים אלה מעניקים לסיפור של ילדיהם על חשבון עצמם. הטיפול נעשה בצורה פרטנית או בקבוצות, ומתאים להורים לילדים מכל קשת הלקויות הפיזיות, הלימודיות, הרגשיות והתקשורתיות.

 

אייל איבניצקי הוא ביבליותרפיסט ומטפל רגשי בעזרת בעלי חיים, מייסד ומנהל את "המילה" - המרכז הישראלי לביבליותרפיה.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום