מחשבות שליליות: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

דיכאון: חשבתם על צמחי מרפא?

דיכאון קשור במחסור בסרוטונין. אבל האם ידעתם כי 90% מהסרוטונין בגוף משמש את מערכת העיכול וכי צמחי מרפא המשפיעים על העיכול ישפיעו לטובה על מצב הדיכאון? אחת מהפרעות מצב הרוח הנפוצות בעולם המערבי היא דיכאון. החיים בסביבה המודרנית ותנאי העולם המערבי מקנים לנו סביבת חיים דורשנית ומלחיצה, המאלצת אותנו, מידי יום, לתפקד תחת עומס רב ומתחים. במציאות שכזאת, לא מפתיע שדיכאון הופך להיות מצב רוח ומצב רגשי שכיח. הדיכאון מוצא את דרכו אל כל אחד ואחת מאתנו, בין אם דרך מחשבות שליליות, דימוי עצמי נמוך, דכדוך, דיכאון חורף, מלנכוליה, דיכאון של יום ראשון, דיכאון שלאחר לידה, דיכאון קליני ועוד. תחושת הדיכאון מפריעה ופוגעת בתפקודו של האדם, משבשת את אורח החיים ואיכותם - ומשפיעה באופן ישיר על בריאותם ותפקודם של הסובלים ממנה.   תחושת הדיכאון מפריעה ופוגעת בתפקודו של האדם. צילום: שאטרסטוק   איך הדיכאון מתחיל?בשנים האחרונות, דובר רבות על השפעתו של הכימיקל...
ללמוד עוד על מחשבות שליליות
טיפול קוגניטיבי-התנהגותי: כיצד להימנע מההימנעות?-תמונה

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) הוא טיפול ממוקד מטרה וקצר...

מאת: ליאור כהן
20/01/2015
דיכאון: חשבתם על צמחי מרפא?-תמונה

דיכאון קשור במחסור בסרוטונין. אבל האם ידעתם כי 90%...

מאת: שרון קוצר
20/04/2015
הפלה: העצב אין לו סוף-תמונה

ההפלה מלווה בתהליך אבל עמוק, אבל נשים החוות את הטראומה לא...

מאת: יעל-שחר...
12/11/2006
דיכאון קליני: הטיפול המשולב-תמונה

טיפול תרופתי לא תמיד יעיל במצבי דיכאון. בעזרת טיפול...

מאת: אירנה...
06/08/2008
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל למחשבות שליליות?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

מחשבות שליליות: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

אני מתמודד בכל שעות היום עם מתח מלווה בחרדות . אציין שאני מוכר בפסיכי" . ומטופל בתרופו ת . רק אתמול שוחררתי מאישפוז עם הטבה אך לא כמו שציפיתי .. כיצד אפשרי להגיע למצב של רוגע ולךשפר את המצב . יש לי מחשבות שליליות . אשמח להיעזר ולהמשיך לעדכן . תודה ושבת שלום

אייל מצער לשמוע על מצוקתך. כיון שאתה כבר מטופל על ידי פסיכולוגים ופסיכיאטרים, עדיף שתמשיך להתיעץ איתם ואף להתמיד בטיפולים הנפשיים והתרופתיים שהם מעניקים לך. התמדה וסבלנות עשויים ואמורים לסייע ולשפר את המצב.

היי שרון. רציתי לשאול שאלה שמאוד חשובה שלי ואשמח עם תוכלי לתת לי עצה קטנה מה לעשות. כאשר אני קמה בבוקר אני מרגישה מצוין מתפקדת חברים הכל טוב חיים שמחים פתאום מגיע תשע בערב אני מתחילה להרגיש חרדה שזה מתבטא במחשבות שליליות טורדניות של מה יהיה עם אני לא ישן בלילה זאת אומרת עם אני לא יכולה לישון כל הלילה יש לי חרדות ומחשבות איזה פחד שאני לא ישנה בלילה מה יקרה כל הזמן המחשבות האלה בראש שלי זה מתבטא בדפיקות לב מואצות הזעות אני בת 51 גלי חום כאבים בכפות הרגליים עשיתי בדיקות בקופת חולים והבדיקות היו בסדר. אבל שמגיע הבוקר אני מתחילה לפרוח לחיות חיים שמחים טובים ואין לי שום תופעות כאלה ביום. המחשבה הטורדנית החרדתית מתחילה בתשע בערב "מה יהיה עם לא אשן בלילה" וזה מתבטא בתגובות בגוף פיזיות מה עושים במקרה כזה? גם עם זה לא מחשבה טורדנית אשמח לדעת מה לעשות עם המחשבה והתופעות השליליות האלה זה מאוד חשוב לי שרון כאן בפורום את נתת לי כלים טובים בעבר שנעזרתי בהם ממש תודה את ממש תעשי מצווה בשבילי בפורום אפילו טיפ קטן איך להקל על עצמי מתשע בערב וכל הלילה תודה רבה רבה ומאחלת לך ולמשפחתך חג שבועות שמח

היי רינת, אנשים רבים מתקשים לישון בלילה מפחד שלא יירדמו, ויהיו עייפים למחרת. זה בבחינת "נבואה שמגשימה את עצמה", כי הרי אי אפשר להירדם בכוח, והמתח שנוצר מפריע להירדמות. כדי לפתור את הבעיה הזו, את צריכה להשתכנע שגם אם תהיי עייפה, זה לא יהיה נורא. אפשר לנסות, למשל, להיזכר בימים שבהם לא ישנת הרבה שעות ותפקדת טוב יחסית. אולי אפילו לא היית עייפה כפי שאת מדמיינת או מצפה להיות אם לא תירדמי. אפשר לצאת מראש מנקודת הנחה שתהיי עייפה מחר, וללכת לישון בלי ציפיות. חשוב גם לזכור, שאם את לא נרדמת תוך כ- 20 דקות, כדאי לצאת מהמיטה ולעשות דברים אחרים (כדי לא להתהפך במיטה סתם). כשתרגישי שאת רדומה, תחזרי למיטה. המטרה היא ללמד את המוח לקשר בין המיטה לבין שינה, ולא בין המיטה לבין התהפכויות, מחשבות וחוסר שינה. בכל מקרה, רוב הפרעות השינה חולפות מעצמן תוך תקופה קצרה. בברכה, שרון לויט פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית טיפול באובססיות, חרדות, דיכאון וכעסים כספרי 29, חיפה www.cbthaifa.com לקביעת תורים: 052-6794975

תודה רבה אני ממש מודה לך שרון מאוד עזר לי מה שהצעת לי חג שבועות שמח

שבת שלום שרון. רציתי להתייעץ איתך על מה שקורה לי בשבוע האחרון,יש לי בעיה שכשאני קמה בבוקר אני עליזה ושמחה והכל טוב ויש לי מחשבות טובות ואני יוצאת ועסוקה אומנם אני לא עובדת אבל אני עסוקה אך בצהריים אני מרגישה עייפות יתר ואני הולכת לנוח אחרי שאני קמה וזה כל הזמן ככה בשבוע האחרון אני גם ישנה הרבה לפחות שעתיים ואחרי שאני קמה אני מוצפת במחשבות שליליות כמו אין לי חשק לצאת מהבית אין לי עם מי להיפגש באמצע השבוע לא יודעת מה לעשות עם עצמי זה מוביל אותי למועקה רצינית שקשה לי לצאת ממנה קמה שאני מנסה קשה לי לצאת מהמועקה הזאת אני הולכת לאינטרנט עם המחשבות השליליות האלה עם המועקה הזאת קשה לי לצאת אחרי הצהריים מהבית וכל הזמן מוצפת במחשבות שליליות של בדידות ורחמים עצמיים אני ממש רוצה לצאת מהמחשבות האלה ומהמועקה הזאת שאני קמה אחרי הצהריים המחשבות האלה נמשכות עד תשע בערב ובתשע בערב שוב אני חוזרת לשמחת חיים שלי אשמח עם תוכלי לייעץ לי מה לעשות בשעות אלה? איך להימנע ממחשבות שליליות טורדניות ומדכאות בשעות אלה? תודה מכל הלב מאחלת לך שבת נפלאה

היי אפרת, אם זה קורה רק בשבוע האחרון, סביר להניח שיחלוף מעצמו בקרוב. מה שבטוח, לא כדאי להסתגר בבית ולקרוא באינטרנט, זה עושה רק רע. את יכולה לחשוב על פעילויות מעניינות לעשות אחה"צ. אפשר לבדוק אילו דברים מעניינים יש קרוב למקום מגורייך (סרטים, הרצאות, חוגים ועוד). בדרך כלל באתר של העירייה או באתרים של תרבות אפשר למצוא דברים מעניינים. בנוסף, אפשר לקבוע כל יום עם חברה אחרת, לצאת לדייטים אם אין לך בן זוג, לעשות הליכה כל יום בשעות האלה... האפשרויות כמעט בלתי מוגבלות. בהצלחה, שרון לויט פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית טיפול באובססיות, חרדות, דיכאון וכעסים כספרי 29, חיפה www.cbthaifa.com לקביעת תורים: 052-6794975

שרון תודה רבה את מקסימה אני מאחלת לך חג פורים שמח ויום נפלא

אני מורה שנים רבות. מזה זמן רב כאשר תלמיד/ה מפגינים בפני טינה שנאה או רגשות שליליים חוזרים ונשנים, המלווים גם בחוסר משמעת בכיתה, אני חווה מחשבות מלחיצות המטרידות אותי יומם וליל איך אוכל להימנע מעימות איתם. המחשבות גם מונעות ממני שינה. עימות או מפגש עם התלמיד/ה גורם לי לחרדה המתבטאת גם בסימפטומים גופניים- דפיקות לב, מועקה בבטן צמרמורת. טיפול פסיכולוגי באמצעות שיחות וציפרלקס או תרופות אחרות מסוגו לא עוזרות לי נגד המחשבות הטורדניות או נגד החרדות המערערות אותי. איך ניתן לטפל?

שלום לך, לפי התיאור שלך, המחשבות נשמעות פחות כמו טורדנות ויותר כמו סוג של חרדה חברתית/ חוסר ביטחון. תרופות וטיפול "רגיל" בשיחות לא הועילו, מאחר שיש פה בעיה בצורת החשיבה, וזה משהו שדורש טכניקות ספציפיות כדי לשנות אותו. פחד מעימותים אינו מופיע סתם, מדובר באמונה שלך לגבי היכולת שלך להתמודד עם מצבים בהם מישהו מביע התנגדות כלפייך. אני ממליצה בחום לפנות לטיפול קוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT), שיכול לתת לך כלים לחיזוק הביטחון העצמי, לאמונה בעצמך וביכולת שלך לעמוד בעימותים, וגם לאסרטיביות אם צריך. בברכה, שרון לויט פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית טיפול באובססיות, חרדות, דיכאון וכעסים כספרי 29, חיפה www.cbthaifa.com לקביעת תורים: 052-6794975