"המשבר קשה וכואב אך הוא מסמל התחלה ולידה"

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ד״ר גזמאוי ריהאם, מרצה בנושאי בריאות, מאמנת לאורח חיים בריא, מטפלת נפשית בילדים ונוער בשיטת ה-CBT ומדריכת הורים, מסבירה מה לעשות בימים קשוחים אלה כדי להרגיש טוב יותר ולהוות מודל התנהגותי חזק ויציב לילדים

מאת: Rehamlwa Tg
ייעוץ וטיפול - אישי, זוגי ומשפחתי
053-4630021 (מספר מקשר)

ד״ר גזמאוי ריהאם, בת 36, אמא לשלושה ילדים, נשואה לד"ר אמיר גזמאוי (רופא שיניים ומומחה לשיקום הפה), היא בעלת מרכז הדרכה וטיפול להורות ובריאות בשם calma, העוסקת בחיבור לנפש במרכז המעניק טיפולים ושירותים פסיכולוגיים לזוגות ולילדים ובני נוער בגילאים שונים.

ד״ר גזמאוי מטפלת בילדים בשיטת ה-CBT, שיטת טיפול פסיכולוגי-קוגניטיבי-התנהגותי, המשמשת לטיפול במגוון בעיות פסיכולוגיות כגון חרדה, דיכאון, הפרעות אכילה, הפרעות חרדה חברתית ועוד. ההכשרות המגוונות שלה – כולל דוקטורט בבריאות הציבור ומדריכת הורים עם התמחות בילדים על הרצף, מאפשרות לה להציע שירותי בריאות וטיפולים נפשיים בשיטה הוליסטית שמסתכלת על התמונה הרחבה ומטפלת בכל חלקיה.

מדוע טיפול בשיטת CBT עשוי להיות אפקטיבי במיוחד?

ד״ר ריהאם: "טיפול בשיטת ה- CBTמציע טיפול פסיכולוגי ונפשי לילדים ונוער מכוון מטרה וקצר מועד. הקליניקה שלי מציעה שילוב של טיפול נפשי  CBT לילדים ונוער עם שילוב של הדרכת הורים, מה שמאפשר לי לחבר את שתי השיטות שמתמקדות בהווה ולא בעבר, על פי הגישה האדלריינית או בהתאם לעקרונות ה-CBT. אפשר לחבר בין שני העולמות דרך מבט-על שמאפשר להסתכל על הדברים במאקרו ואז לטפל בדברים במיקרו.

"הגישות השונות נותנות לי הרבה כלים שעוזרים לי לטפל בהתאם למקרה או למטופל. שתי הגישות - CBT ושיטת אדלר - מתאחדות והמשותף ביניהן הוא המיקוד בהווה ובעתיד ולא בעבר. אני מאוד מאמינה שהמטופל הוא הציר המרכזי בתהליך הטיפולי ולכן הוא על הבמה. אני מכוונת ועוזרת והוא שותף בהצבת המטרה הטיפולית. אני כמטפלת משתמשת בכלים פרקטיים כדי להביא אותו למטרה שנקבעה, כך שנוצרת ברית טיפולית אפקטיבית ויעילה".

באילו כלים את משתמשת?

"אם מדובר בילדים, אני נעזרת בהרבה משחקים ויצירתיות, וגם כמובן בכלי CBT. הדרכת הורים אדלריינית ממוקדת בעקרונות מסוימים לפיהם יש לנו היכולת ליצור את המציאות שלנו ולבחור מציאות טובה יותר. כלומר, פחות להתמקד בעבר אלא להסתכל עליו מדי פעם כדי להסיק מסקנות ולשמר אותו רק אחרי שלוקחים ממנו את הדברים הטובים. אנחנו יכולים ליצור מציאות הרבה יותר טובה מכפי שאנחנו חושבים, המוח האנושי יכול לשנות את המציאות סביבנו למציאות אחרת באופן אינדיבידואלי".

באילו מקרים אפשר לאמץ את השיטות הללו?

"למשל, בטיפול רגשי שבא לטפל בכאבים כרוניים בזמן שאין הסבר רפואי לכאבים כאלה. לדוגמה, כאבי מיגרנה, כאבי מפרקים, כאבי גב, כאבי צוואר - כל מיני כאבים כרוניים שמלווים אותנו יום יום. אחרי שנשללות בבדיקות הסיבות הרפואיות, נותר לטפל בכאבים האלה דרך הטיפול הרגשי. אנו נכנסים לעולם הפנימי של המטופל ומבינים את הקשר בין הרגשות המודחקים מהעבר לבין הכאבים. אלה רגשות שנדחקו, וכמנגנון הגנה הלא מודע שלנו מנסה לעשות הסחת דעת דרך כאבים, לבטא את הרגשות המודחקים דרך כאב בגוף.

"טיפול רגשי הוא שער לכניסה לעולם הפנימי, לחוסן הנפשי, לטראומות ולחוויות הקשות, כדי לבדוק מאיפה כל זה הגיע ואיך אפשר לעבוד על עצמנו כדי לשחרר את הרגשות המודחקים במטרה להשתחרר גם מהכאבים הכרוניים".

האם הטיפולים האלה יכולים לעזור לנו כעתף לאחר הטראומה הקשה שחוו אזרחי ישראל ב-7 באוקטובר?

"חשיפה לאירוע טראומטי שונה מפוסט טראומה. לא כל אחד שנתקל  באירוע טראומתי יפתח פוסט טראומה, אז לא כדאי למהר ולהגיד שאנחנו בפוסט טראומה כי זה מעורר דאגה בקרב הציבור. בעת החשיפה לאירוע טראומטי מסוים (כמו מלחמה או מגיפה) נרגיש רגשות שליליים שונים כמו חוסר אונים, פחד, סטרס, דאגה, ניתוק, ריחוק, בדידות. כדי שנוכל לנהל את הרגשות הללו ולא נעצים אותם יותר, צריך קודם להבין שמה אנחנו מרגישים הוא נורמלי ולגיטימי ביחס לאירוע הטראומטי. כמובן, יש שיטות שונות שעוזרות לנו להפחית את עוצמת הרגשות הזאת".

אילו שיטות יכולות לרכך טראומה?

"כדי שהטראומה לא תתפתח לפוסט טראומה ולתסמינים שילוו אותנו בהקשרים שונים בחיים ובתדירות חזקה יותר מחוויה טראומטית רגילה, אנחנו צריכים לנהל שיח פנימי עם עצמנו. להחליף את המחשבות השליליות במחשבות חיוביות יותר; לנסות לבנות לעצמנו שגרה שכוללת ספורט ודברים שתמיד רצינו לעשות, מעשים שאנחנו נהנים מהם, אם זה תחביב או עבודה כלשהי שעושה לנו טוב. כך נוכל להחזיר את השליטה שלנו על החיים היומיומיים שלנו.

מחשבה חיובית

"ברגע שנפסיק לחשוב על דברים שליליים, ייכנסו המחשבות החיוביות שיחליפו את הרעות, הקשות. השלילי יהפוך למזערי ויקבל נפח קטן בהרבה". אילוסטרציה: שאטרסטוק

"כמובן, תזונה מאוזנת תועיל. עכשיו זה הזמן לבנות לעצמנו תפריט בריא ולחזק את עצמנו ובמקביל לעשות הרבה מדיטציה ולבצע הרבה תרגילים מנטליים של 'מה בידיים שלי' ומה לא: לא בידיים שלי לעצור את המצב, לא בידיים שלי להחזיר את הגלגל אחורה ולמחוק את הכל. מה שבידיים שלנו זה לבנות שגרה, להחליף מחשבות, לנסות להתחבר לטבע, להאזין פחות לחדשות, להעסיק את עצמנו".

ד״ר ריהאם מבקשת להדגיש: "אני מאוד מאמינה בחוק הטבע שנקרא 'אין ריק בכדור הארץ'. זה אומר שכל דבר שאנחנו מרוקנים יתמלא במשהו אחר. הכוונה שלכל דבר יש תחליף. למשל, אם אני שופכת את המים מהכוס, האוויר יתפוס את מקום המים. אם אנחנו מתפטרים ממשהו מסוים, אנחנו צריכים למלא אותו במשהו אחר. זה תקף גם למחשבות: ברגע שנפסיק לחשוב על דברים שליליים, ייכנסו המחשבות החיוביות והן יחליפו את אלו הרעות, הקשות. השלילי יהפוך להיות מזערי ויקבל נפח קטן בהרבה. לכן, חשוב לדעת שלכל אחד ואחד מאיתנו, אין אמנם בחירה במה שקורה סביבו אלא את הבחירה במה הוא יעשה ואיך יגיב למה שקורה".

אז את אומרת שלמרות כל התחזיות הקודרות על עם בפוסט טראומה, זו לא בהכרח תהיה המציאות?

"מבחינה אמפירית ומחקרית, רק אחוז קטן מהאוכלוסיה עלול לפתח את החוויה הטראומטית לפוסט טראומה. רק 8% מהאוכלוסיה עלולים לפתח פוסט טראומה. עבור השאר זו תהיה טראומה שתחלוף. לכן, ככל שנעבוד ביום יום על החוסן הפנימי שלנו והחוסן הרגשי המנטלי שלנו, נהיה יותר חזקים מול האתגרים השונים שיוצבו מולנו ומול חוויות טראומתיות שונות".

לדברי ד״ר ריהאם, אותם 8% שיפתחו תסמיני פוסט טראומה אלה "אנשים שלא יצרו לעצמם חוסן פנימי חזק, או שגם לפני כן היו במצוקה רגשית שלא היו מודעים לה, או היו מודעים אך לא פנו לעזרה נפשית. מכאן החשיבות של עזרה וטיפול בכל מצב רגשי ירוד. חשוב מאוד לקבל כלים מעשיים, ולא לחכות עד שהקושי הרגשי יתעצם וימוטט אותנו. כולנו צריכים לטפל בעצמנו, לבנות את החוסן הרגשי והפנימי שלנו, כדי שנוכל לצלוח כל אתגר. זו נקודה חשובה מאוד בעיניי.

"אנשים שיש להם מצוקה נפשית קודמת ולא מטפלים בה, כמו למשל דיכאון, תקופה קשה כמו מלחמה יכולה להשפיע עליהם ביתר שאת אחרי שתחלוף. בזמן המצוקה הם ירגישו דווקא עלייה במצב הרוח, כי כביכול כולם באותה סירה, אבל לאחר שהמצב יחלוף תהיה להם ירידה חדה במצב הרוח ובתפקוד. לכן, חשוב כל כך לפנות לאיש מקצוע ולטפל במצב".

ד״ר ריהאם מסכמת: "צריך לזכור שככל שאדם חסין יותר בנפשו, הוא יתמודד בצורה טובה ואפקטיבית יותר עם המשברים שיתרחשו בחייו ולא יסבול מהשלכות חמורות. כהורים, עלינו לדאוג לילדים שלנו, לא רק במשברים, לשאול את עצמנו האם הם זקוקים לעזרה מבעל מקצוע, ובעת משבר להיות לילדינו מודל חיקוי טוב, לעזור ולתת להם כלים ומיומנויות נפשיות וחברתיות להתמודדות מוצלחת. תזכרו: כמה שהמשבר קשה וכואב, הוא מסמל התחלה ולידה, כי אנו צומחים ממשברים".

ד״ר גזמאוי ריהאם, מרצה בנושאי בריאות, מאמנת לאורח חיים בריא, מטפלת נפשית בילדים ונוער בשיטת CBT, מדריכת הורים, מטפלת רגשית בכאבים כרוניים ובמחלות כרוניות על רקע נפשי. בעלת מרכז הדרכה וטיפול להורות ובריאות calma. להתייעצות וקביעת תורים: 054-698-8984

(אילוסטרציות: שאטרסטוק)

  • צור קשר
Rehamlwa Tg
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום