מרגישים עצוב ואפרוריים מהרגיל? קוראים לזה דיכאון חורף

(2)
לדרג

אתם מכירים את התקופה הזו בשנה: הימים קצרים ואפורים ומביאים איתם תחושת דכדוך ועצב. איך תדעו אם אתם סובלים מדיכאון של חורף ומהו הטיפול? חובת קריאה למדוכדכים

מאת: סתיו שינדלר - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה

  • "דיכאון חורף" קווים לדמותו: מהו דיכאון חורף והאם יש מדינות שבהן הוא נפוץ יותר?
  • איך תזהו אותו? דיכאון חורף מלווה במצב רוח ירוד, ירידה באנרגיה, מחשבות פסימיות, חוסר אונים, חוסר תקווה ואף במחשבות אובדניות.
  • איך מטפלים? חשיפה לאור, טיפול פסיכולוגי וטיפול תרופתי.
    ______________________________________________________________

דיכאון חורף

דיכאון חורף נחשב לנפוץ ויש הרבה שמתמודדים איתו, אולם חשוב לציין שיש הבדל בין "חוסר מצב רוח" לדיכאון. תסמיני הדיכאון הם קשים יותר, אדם החווה דיכאון עלול להתמודד עם חוסר רצון לחיות, מחשבות אובדניות קשות ואף עם כאבים פיזיים. לכן האדם שנמצא בדיכאון עלול להימצא בסכנה, ובמצבים כאלה הטיפול הוא חשוב ומציל חיים. עם זאת, אנשים רבים חווים עצב וחוסר אנרגיות בחורף – זה לא אומר שמדובר בדיכאון, אבל גם בזה אפשר לטפל באמצעות טיפול פסיכולוגי או תרגול של פעילות גופנית.

 דיכאון חורף (Seasonal affective disorder) מופיע באופן חוזר בחודשים העונה הקרה כאשר הימים מתקצרים וזמן שעות אור היום קצר יותר", אומר בשיחה ל"זאפ דוקטורס" הפסיכיאטר המומחה ד"ר יששכר הרמן. התופעה נפוצה יותר במדינות צפוניות, שם בימי החורף השמש שוקעת מוקדם מאוד, ופחות באזורים דרומיים יותר, אבל יכולה להופיע גם בישראל. באופן מפתיע ישנן מדינות צפוניות שבהן השכיחות של דיכאון חורף אינה גדולה, כמו יפן ואיסלנד. משערים כי הסיבה לכך היא צריכת דגים רבה וכי ייתכן כי ויטמין D בכמות רבה ושמן דגים המכיל אומגה 3 מסייעים בהפחתת נטייה לדיכאון".

האם יש מאפיינים ייחודיים לדיכאון חורף שאינם אופייניים לדיכאון רגיל?

"אנשים רבים חשים אי נוחות עם התקצרות שעות השמש ואור היום, ובמקום לחזור הביתה מיום העבודה כשהשמש עדיין זורחת בשמיים ולרשותם עוד שעות פעילות, הם חוזרים הביתה בחשיכה. אצל חלק מהם, עקב העדר חשיפה מספקת לאור יום, יכול להתפתח דיכאון שיופיע בחודשי החורף.

שינה מוגברת

"מאפיין שכיח בדיכאון חורף הוא צורך מוגבר בשינה ותיאבון מוגבר, בעיקר רעב לפחמימות – דבר שמוביל לעלייה במשקל", מוסיף ד"ר הרמן.

מהי השכיחות של דיכאון חורף בנשים, בגברים ובקרב אוכלוסיות צעירות?

"דיכאון מופיע בכל גיל, אך נשים נוטות יותר לסבול מדיכאון. שכיחות דיכאון חורף בישראל היא נמוכה לעומת ארצות צפוניות, אך עדיין הוא מופיע באחוז אחד באוכלוסיה. המשמעות היא כי ייתכן שבישראל ילקו בדיכאון חורף כ-90 אלף בני אדם, בדרגות חומרה שונות".

ישנם תסמינים לדיכאון חורף?

"סימני דיכאון חורף הם כמו סימנים של דיכאון רגיל – מצב רוח ירוד, ירידה באנרגיה, מחשבות פסימיות, חוסר אונים, חוסר תקווה ואף מחשבות אובדניות. בשונה מדיכאון רגיל המתאפיין בקושי להירדם, יקיצות ויקיצה לפנות בוקר, בדיכאון חורף יש ריבוי שינה, כניסה למיטה בשעה מוקדמת בערב וצורך בשינה רבה. דיכאון חורף הוא כאמור גם גורם סיכון להשמנה עקב התיאבון המוגבר".

האם בעקבות הקורונה, דכאונות החורף בקרב אוכלוסיות מבוגרות החריפו?

"הסתגרות ומיעוט מפגשים חברתיים יכולים להעלות את השכיחות של דיכאון ולהגביר דיכאון אצל מי שיש לו נטייה לכך. יש עדויות כי מגיפת הקורונה כבר גרמה להגברת שכיחות של מצבי דיכאון וחרדה באוכלוסיה ואכן דווחו פניות רבות יותר לטיפולים נפשיים. לפיכך, צפוי שכעת בחורף נראה יותר מקרים של דיכאון חורף".

בדידות בחורף

דיכאון חורף – מהו הטיפול?

"הטיפול בדיכאון חורף זהה לטיפול בדיכאון בכלל. אם יש מצב רוח ירוד, תחושה שאין טעם לחיים או ירידה בעניין וביכולת ליהנות מדברים שבעבר עניינו, הפרעות בשינה (צורך מוגבר בשינה או הפחתה בשעות השינה), מחשבות פסימיות, תחושת אשם ו/או ערך עצמי ירוד, ואם כל זה נמשך יותר משבועיים, כדאי לפנות לעזרה. במידה שמופיעות  מחשבות על חוסר טעם לחיות, או מחשבות לפגיעה עצמית יש לפנות לעזרה ללא כל דיחוי.

"יש המטפלים בדיכאון חורף על ידי חשיפה למנורות UV המחקות את אור השמש למשך 20 דקות בכל ערב, אך יש לזכור כי חשיפה רבה מדי לאור אולטרה סגול עלולה להיות מסוכנת. הטיפול המומלץ הוא שילוב של פעילות גופנית יחד עם טיפול פסיכולוגי בגישה התנהגותית קוגניטיבית (CBT) וזה יכול לסייע במקרים הקלים. אם אין שיפור בתוך זמן קצר או אם העוצמה של הסבל היא קשה, כדאי לשקול טיפול תרופתי נוגד דיכאון.

"מחקרים בתרופות נוגדות דיכאון הראו כי מתן טיפול ללא צורך אינו מזיק, אך עיכוב בטיפול יכול לאפשר לדיכאון להחמיר ולהתקבע, ואז קשה יותר לטפל בו. במקרים בהם נעשו נסיונות טיפול שלא הביאו לשיפור משביע רצון, כדאי לשקול בדיקה גנטית (כדוגמת נוירופרמג'ן) להתאמת טיפול תרופתי, שעשויה לאפשר התאמה טובה יותר של טיפול".

שורה תחתונה: דיכאון חורף, כמו כל דיכאון, הוא קשה מאוד ואף עלול להיות מסוכן. אם אתם חווים את אחד מהתסמינים שצוינו לעיל, כדי שתתייעצו עם פסיכולוג או פסיכיאטר כדי שיתאימו את הטיפול המתאים עבורכם. ותתעודדו: החורף בישראל הוא יחסית קצר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום