דיכאון: חשבתם על צמחי מרפא?

(2)
לדרג

דיכאון קשור במחסור בסרוטונין. אבל האם ידעתם כי 90% מהסרוטונין בגוף משמש את מערכת העיכול וכי צמחי מרפא המשפיעים על העיכול ישפיעו לטובה על מצב הדיכאון?

מאת: שרון קוצר

אחת מהפרעות מצב הרוח הנפוצות בעולם המערבי היא דיכאון. החיים בסביבה המודרנית ותנאי העולם המערבי מקנים לנו סביבת חיים דורשנית ומלחיצה, המאלצת אותנו, מידי יום, לתפקד תחת עומס רב ומתחים. במציאות שכזאת, לא מפתיע שדיכאון הופך להיות מצב רוח ומצב רגשי שכיח. הדיכאון מוצא את דרכו אל כל אחד ואחת מאתנו, בין אם דרך מחשבות שליליות, דימוי עצמי נמוך, דכדוך, דיכאון חורף, מלנכוליה, דיכאון של יום ראשון, דיכאון שלאחר לידה, דיכאון קליני ועוד.

תחושת הדיכאון מפריעה ופוגעת בתפקודו של האדם, משבשת את אורח החיים ואיכותם - ומשפיעה באופן ישיר על בריאותם ותפקודם של הסובלים ממנה.

תחושת הדיכאון מפריעה ופוגעת בתפקודו של האדם. צילום: שאטרסטוק

איך הדיכאון מתחיל?

בשנים האחרונות, דובר רבות על השפעתו של הכימיקל העצבי, סרוטונין, בפעילות אנטי דיכאונית. הסרוטונין מיוצר על ידי הגוף וחוסר בזמינות שלו מהווה את אחת הסיבות העיקריות לירידה במצב רוח.

תפקידיו של הסרוטונין מגוונים ומורכבים, כאשר העיקרי בהם הינו השפעה על מצב רוח ועל התפקוד התקין של מערכת העצבים. בשל כך, תרופות אנטי דיכאוניות רבות פועלות כדי להבטיח זמינות או השפעה תקינה של הסרוטונין. הדבר נעשה על ידי הגדרת פעילותו, הגברת זמינותו והאטת הפירוק שלו. עקרונות אלה פועלים כמעט בכל התרופות האנטי דיכאוניות אשר אמורות להבטיח זמינות והשפעה תקינה של החומר הטבעי בתוך מערכת העצבים.

כיצד מערכת העיכול קשורה לדיכאון?

מרבית האנשים אינם מודעים לכך שלמעלה מ-90% מהסרוטונין שהגוף מייצר - מיוצר במערכת העיכול, עבור מערכת העיכול. כמות קטנה בלבד (פחות מ-10%) משמשת עבור שאר חלקי הגוף, בהם מערכת העצבים, מערכת החיסון ועוד.

ייצור רובו של הסרוטונין במערכת העיכול הינו בעל השפעות חשובות, היות והוא משמש כאמצעי אזהרה, רגולטור ווסת עיקרי של פעולת ההתרוקנות. הסרוטונין משמש לתזמון נכון של קצב ההתרוקנות, בהתאם לתכולת המזון. במידה והמזון גורם לגירוי חומצות רעלנים שסף הגירוי שלהם גבוה, מערכת העיכול מפרישה יותר סרוטונין והגוף מפריש יציאות עד הגעה למצב של שלשול.

מצבים של תפקוד לקוי במערכת העיכול, בהם הפרעות ספיגה, דלקות כרוניות, ועוד מצבים שונים, הנובעים מלחץ נפשי ממושך - ולאורך זמן, עלולים לגרום לשיבוש ולהפרעות ביכולת הגוף לייצר כמות מספקת של סרוטונין. אי לכך, נוצר מצב של חוסר כללי וחוסר חיוני של המערכות בגוף, העלולים להביא, בין השאר, למצבי דיכאון.

הכורכום מסייע לטיפול בדלקות ומחלות שונות, וכן יעיל כנוגד דיכאון. צילום: שאטרסטוק

האם יש טיפול טבעי לדיכאון?

לאורך השנים נעשים מאמצים רבים לשמר את הסרוטונין במערכת העצבים, כאשר למעשה מערכת העיכול היא זו שמהווה את מאגר הייצור הגדול ביותר, אותו צריך לשמר. עם זאת, תעשיית התרופות כמעט ולא מתייחסת לכך.

במסגרת הטיפול המסורתי בצמחי מרפא, היה נהוג כבר בתקופות קדומות לחזק, להזין ולשקם את פעילות מערכת העיכול, כחלק מהטיפול במצבי דיכאון, דיכאון כרוני, דיכאון חורף וחרדות.

כיום, אנו מבינים את הסיבה לכך. גם ברמה המחקרית המודרנית, ניתן להבין את הקשר הישיר לתפקוד תקין של מערכת העצבים. הצמחים שבהם נעשה שימוש מסורתי, נמצאו יעילים כבעלי תפקיד משקם של מערכת העיכול. בין הצמחים הללו, ניתן למצוא את הכורכום והרכיב הפעיל בו, הכורכומין אפקט, אשר מסייע בעיקרו לטיפול בדלקות שונות בגוף האדם, בהן דלקות מפרקים, דלקות במערכת העיכול ועוד. כמו כן, לצד המענה הטיפולי בדלקות, לכורכמין אפקט יתרונות רפואיים נוספים הקשורים לתופעות פיזיות שונות, פעילות אנטי-סרטנית ואף הפחתת תופעות הלוואי של טיפולים אונקולוגיים.

לצדו של הכורכום, ישנם צמחי מרפא חשובים נוספים לטיפול במערכת העיכול, בדומה לשוש קירח, ויתניה משכרת, פרחי קמומיל ועוד.

כל הצמחים הללו הינם בעלי פעילות אנטי דלקתית מוכחת ובעלי יכולת לשיקום וחיזוק יכולתו של הגוף להתמודד עם מצבי סטרס בצורה יעילה ומשמעותית, בדומה למסורת הטיפול במצבי דיכאון, חולשה כללית, חרדות ועוד.

מערכת העיכול והמערכת העצבית שלובות זו בזו, כאשר רוב פעילות ייצור הסרוטונין נעשית במערכת העיכול. שתיהן יחד ולחוד אחראיות על תגובות רגשיות, לחץ, סטרס לצד התרגשות ושמחה. לכן, הקשבה לגוף ואיזונו, באמצעות תזונה נכונה וטיפול מקיף, בעזרת צמחי מרפא, יובילו להרמוניה המסייעת למערכת העיכול לתפקד באופן תקין - וכך גם לשמור על רמת סרוטונין תקינה ומצב רוח מרומם.

שרון קוצר הוא הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח בחברת 'ברא צמחים'.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום