טיפול באומנות: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

פסיכודרמה - השיטה הטיפולית בין מציאות לבמה

טיפול באמצעות משחק במקום דיבור? הכל על פסיכודרמה, שיטה טיפולית שמבוססת על פעולה, ביטוי ספונטני ומשחק, ושבמהלך טיפול נפשי תגלה לכם את היצירתיות הטמונה בכם עיקרי הכתבה: פסיכודרמה היא שיטת עבודה בפסיכותרפיה ומבוססת על פעולה, ספונטניות ויצירתיות. מטרת השיטה היא לאפשר לאדם התמודדות עם בעיות וקשיים בכל תחומי החיים באמצעות פעולה, על ידי הצגת הבעיות באמצעות שיטות שנלקחו מעולם התיאטרון. השיטה הומצאה על ידי יעקב לוי מורנו, פסיכיאטר יהודי שהאמין בכוח המרפא של הקבוצה ושילב בין רפואה פסיכיאטרית לתיאטרון. ___________________________________ מהי שיטת הטיפול פסיכודרמה? פסיכודרמה היא שיטת עבודה בפסיכותרפיה, אחת משיטות הטיפול באמנויות, שמבוססת על משחק תפקידים ועל הפעולה הדרמטית, באמצעותם המטופל מציג קשיים, בעיות וקונפליקטים שהוא מתמודד עימם. המילה ״דרמה״ בפסיכודרמה אין פירושה ״הצגה״ או ״משחק״ אלא היא מבטאת את משמעותה במקור היווני, ״פעולה״,...
ללמוד עוד על טיפול באומנות
טיפול באמנות יכול להרים אדם מהקרשים: סיפורה של סמדר אונה-תמונה

יש מצבים בחיים שבהם הכל נראה אבוד. סמדר אונה, שנפצעה בגיל...

מאת: סמדר אונה -...
06/02/2023
קשיים חברתיים של ילדים בעקבות הקורונה – איך מתמודדים? -תמונה

הקורונה והסגרים שהביאה עימה שיבשו את שגרת חיי הילדים...

מאת: מערכת זאפ...
29/03/2022
יוצרים טיפול-תמונה

טיפול ביצירה ובהבעה מאפשר למטפל להגיע אל האדם גם בדרכים...

מאת: טליה...
27/10/2008

טיפול באומנות: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

שלום ד"ר לורן? האם יתכן, שעד היום, כאשר אני מגדלת את בני, ילד בן 13 עם אוטיזם, לא נעזרתי/נתמכתי בפסיכולוג? (מה גם שעברתי גירושים קשים לפני שלוש שנים)ואני מדברת על עזרה בהכוונה וגם על עזרה נפשית בעבורי. אם כן, מי המוסדות שאמורים לתמוך בי בעניין זה, למי לפנות? מודה לך מאד,

הודיה שלום, את יכולה לפנות למחלקת הרווחה בעיר מגורייך, שאמורה לספק יעוץ, תמיכה וטיפול להורים לילד המאובחן כאוטיסט. השירות ניתן על ידי עובדים סוציאליים שהוכשרו לכך . בנוסף, אני ממליצה לך להיכנס לאתר של "בית לורן": http://www.beit-lauren.org.il שהינו מרכז מטעם אלו"ט בשיתוף עם משרד הרווחה שמפעיל ברחבי הארץ סדנאות הדרכה, הרצאות, קבוצות תמיכה להורים, שיחות אישיות עם עובדים סוציאליים ו"קו פתוח" (מוקד טלפוני). אני מניחה שילדך נמצא במסגרת בית ספרית הכוללת טיפולים פרא-רפואיים. האם הילד מקבל טיפול רגשי כלשהו? (לדוגמא, טיפול פסיכולוגי? טיפול באומנות?) אם כן, כדאי לפנות למטפל/ת ולבטא את הצורך הלגיטימי שלך לקבל, לפחות מפעם לפעם, הדרכה. בנוסף, למשרד הבריאות ישנם מרכזים בכל הארץ המעניקים טיפולים פסיכולוגיים בתשלום סמלי ביותר. יחד עם זאת, קחי בחשבון, שלעיתים, בשל עומס הפניות ישנם זמני המתנה ארוכים עד תחילת הטיפול. אם תרצי, צייני את אזור מגורייך ואוכל לכוון אותך למרכז הקרוב לאזורך. אפשרות נוספת היא לפנות לקופת החולים שלך, המסבסדת חלקית טיפולים פסיכולוגים, ולבחור מטפל מתוך רשימה. ניתן, כמובן, גם לפנות לפסיכולוג באופן פרטי. בברכה, ד"ר איריס שגב.

ד"ר לורן מלכה יקרה,שלום! אני מודה לך מאד על ההתייחסות המפורטת מאד. תודה תודה. אני אבקש, במידה וניתן, לצור עימך קשר טלפוני(חיפשתי אותך חודשים). בברכה רבה, הודיה

שלום אני עובדת כמטפלת במוסיקה בבית ספר של חינוך מיוחד וילדים בסיכון. בבית ספר נמצאת גם מטפלת באומנות. היא נוהגת להוציא מהחדר טיפול באומנות את העבודות המרשימות של הילדים. בגלל זה נוצר מצב שרוב הילדים רוצים להיות בטיפול באומנות אצלה. ניסיתי להסביר לה שזה גם לא גישה טיפולית להוציא עבודות מהחדר טיפול וגם זה פוגע בעבודה שלי אבל היא בשלה ולא מוכנה להקשיב. מה אני יכולה לעשות?

רחל יקרה לא הבנתי את מהות הקושי- האם את חוששת שיש תחרות בינכן משום שאצלה מוציאים עבודות החוצה? כי אם כן חשוב לשים לב למהות השוני בין היחסים שלך כמטפלת מול התלמידים ושלה כמורה. היא אינה כפופה ליחסי מטופל מטפל ובשל כך גם האתיקה שלה שונה, ויש מקום להוצאת יצירות לשם הצגתן. לך כמטפלת יש מקום לחבק את היחודיות שלך ומתוך המקום הבטוח להסביר למי שמולך את ההבדל. על אחת כמה וכמה למטופל ששואל ולהגיד שיש סיבה שאצלך שומרים על העבודות וזה כמובן, כמו כל דבר בטיפול, נושא לשיחה ובירור מעמיק מה זה אומר, איך זה מרגיש וכן הלאה. תהיי בטוחה בדרכך ואם יש לך קושי עם הוצאת היצירות מאומנות, אולי המקום רק להפנות את תשומת הלב לצוות כולו ולבקש שיהיו גם רגישים להבדלים. בהצלחה , הדס, מתמחה בטיפול זוגי ומשפחתי, מטפלת במוזיקה, מומחית חינוך מיוחד .

סליחה קוראת כעת שוב וטעיתי, מדובר על מטפלת באומנות- אפשר לשאול אותה מה הרציונל שלה, זה יכול להיות אתי אם זו בחירה מודעת ומדוברת ומוסכמת על סכנותיה. איזה יופי שאת שומרת על יצירות מטופליך ומעריכה את הרגע שטיפול במוזיקה נותן להיות בו ART AS THERAPY

היא טוענת שמה שחשוב זה הקשר בינה למטופל וזה לא מפריע להוציא את העבודות החוצה. הבעיה היא שהילדים בכיתה (ילדים מאוד קשים עם בעיות וויסות) רואים את העבודות של חבריהם ודורשים גם לקחת עבודה באותו יום. ולעיתים בכלל מתנגדים לטיפול במוסיקה בגלל זה.

שלום, עברתי לאורך השנים חוויות רבות וקשות עימן התמודדתי. אני אמא גרושה לארבעה ילדים כיום, לאחר שאיבדתי את ביתי האמצעית (חלתה בשיתוק מוחין) בהיותה כבת 21 לפני מספר שנים. יש לי שני ילדים נשואים ושני ילדים קטנים. בני ובתי בני 10 ו- 11 טופלו במשך שלוש שנים על ידי עוסית לפגיעות מיניות (שניהם חוו פגיעה מינית מתמשכת על ידי קטין בן משפחה). אירוע הפגיעה יצר קרע ביני לבין אמי ואחותי, משום שבחרו לקחת צד באירוע, לטובת הפוגע הקטין. במסגרת הטיפול קיבלנו גם הדרכות הורים וטיפול משפחתי. אני חליתי לפני מספר שנים בסרטן שד והחלמתי. לאחר הטיפול בטראומה המינית של בני, הוא קיבל טיפול באומנות במשך תשעה חודשים לעיבוד המבנה המשפחתי ותכנים פנימיים נוספים. אנחנו גרים במתחם של דירת שתי קומות. בקומה הראשונה גרה ביתי הנשואה, בעלה ושני ילדיה הקטנים. בקומה שנייה אני ושני ילדיי בני 10, 11. ובדירת סטודיו בתוך המתחם גר הגרוש שלי, האב של ילדיי. ברצוני למקד את הקושי שלי מול בני בן 11. אני עובדת שעות רבות מחוץ לבית, כשרוב הזמן הוא בבית עם אחותו הנשואה וילדיה (שומר עליהם, משחק איתם). נוח לי מאוד שביתי הבכורה מסייעת לי, ומטפלת ברוב הדברים הקשורים לבני כולל קשר עם בית הספר. אני מיודעת בהכל אבל בשל אילוצים נעזרת בבתי. הסברתי למטפלת באמנות שאנחנו משפחה בסגנון אחר, גרים ביחד כולם ומסתדרים יפה גם אם יש גירושים. לא מזמן יצאנו לנופש משפחתי כולם ביחד והיה מושלם. אך אומר שאני לא מרוצה מהתנהלות בני בן 11: הוא מתפזר, לא מצליח לאסוף את עצמו, מתקשה להחליט מה לעשות קודם. בבוקר הוא בכלל מתפרץ בזעם כשהוא לא מספיק כלום. השנה עבר לבית ספר אחר כיתה ו, וציוניו ירדו, לא לומד טוב, אך מבחינה חברתית משגשג ומצליח. המטפלת באמנות ציינה שהוא לא רגוע, מתחיל ומפסיק לעבוד באומנות ולא מסיים. רוצה לתפוס הכל מהכל. המטפלת ציינה שבמשך תשעה חודשים הוא לא הצליח ליצור את משפחתו בפלסטלינה כפי שבחר. את דמותו יצר פעם שנייה לאחר שלא היה מרוצה ממה שיצא. אני חושבת שיש לו בעיית קשב וריכוז. אני מוטרדץ ממנו ולא יודעת מה לעשות. עזרתך בבקשה

שלום רב, צר לי לשמוע על הטראומת הרבות השזורות בחייך וכתוצאה מכך גם בחייו של בנך. לדעתי בנך זקוק לטיפול אינטנסיבי מוגבר -פעמיים בשבוע ואת להדרכת הורים/טיפול לפחות פעמיים בחודש ואפילו רצוי כל שבוע. זאת כדי שגם הוא וגם את תוכלו לקבל מענה אמיתי לצרכים הבוערים שלכם. לצערי מכאן לא אוכל אפילו לגרד את קצה הקרחון. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044

היי...אני מחנכת של תלמידה מכיתה ה, מכירה אותה השנה. בשיעורים התלמידה לא מפסיקה להשמיע דעתה, בכל רגע גם כשלא ניתנת לה רשות לדבר. הדבר מתרחש גם בשיעורים אחרים. היא פשוט מצביעה ותוך כדי הצבעה גם מדברת. הצבתי גבול בכיתה על הרשות לדבר אך היא מתקשה לקבל זאת. בנוסף, היא עוצרת אותי בהפסקות ומבקשת לדבר איתי ולספר את כל חוויותיה. כך קורה עם מורות מקצועיות אשר מותשות מהמקום השואב הזה. היכ קוטעת מורות בזמן שהן בשיחה, ומתפרצת לדיבריהן. יש קושי משמעותי בויסות. במפגש כיתתי שהיה היא התחיחה לספר ש"ברח" לה, אך אני עצרתי את זה מייד. היא משפריצה מידע עלינ לכל כיוון ללא שליטה רק כדי לקבל תשומת לב, אך זה לא מותאם, ויש לי גם 35 ילדים נוספים. היא מקבלת תרפיה באומנות, שעה בשבוע, אך לא מספיק.שוחחתי עם המטפלת שדיווחה שגם אצלה זה קורה, מקום בולעני , ובמסגרת טיפול עובדת על זה. קשה לה לראות את האחר, ורוצה שיראו רק אותה.נראה שהיא זקוקה המון לאוזן קשבת שלא ניתנת לה בבית והיא אף מדברת על כך. בפועל הוריה גרושים, אמא של מתגוררת עם בת זוג (יצאה מארון) ויש לה קשר עמה במהלך השבוע. היא מתגוררת לסרוגין אצל האב והאם. בפועל האב מגדל אותה.התלמידים מפתחים אליה אנטיגוניסם ואני מנסה לפתח בהם חמלה ואמפטיה לאחר. לא תמיד זה הולך. הם מאבדים סבלנות וגם אני. ממש קשה לי איתה. מה מציעה?

הי, כדאי לפעול במספר כיוונים. ראשית לשוחח עם הוריה ולנסות להעביר להם את מצבה. לא הבנתי אם מעבר לטיפול בבית הספר היא בעוד טיפול, אבל בכל מקרה נראה שיהא זקוקה לטיפול איכותי אינטנסיבי וכדאי שההורים ישמעו קצת על הצרכים הבוערים שלה כפי שבאים לידי ביטוי בכיתה ובכלל כפי שאת מבינה אותם. מהעבר השני נראה לי שנכון יהיה שבשיחות אישיות וקבועות שלכן, תוכלו להחליט בינכן יחד על סימנים מוסכמים שיוכלו לעזור לה בוויסות - למשל כשאת ניגשת אליה ושמה יד על כתפה - זה אומר שעליה לעצור כעת ולסיים את המשפט. או כאשר את אומרת את המילים "זה מעניין אבל בזמן אחר" היא תבין שמה שהיא רוצה לומר כרגע פחות מתאים. שהיא מסכימה לדבר רק אחרי שמוזמנת וכיוב' וכמובן שהדברים האלה צריכים להוות חלק ממערכת יחסים של אמון וביטחון - וגם את זה תצטרכי להתאמץ ולבנות איתה. הייתי בודקת גם מה האפשרויות של סיוע, ישנם תנאים בהם ילדים יכולים לקבל סייעת התנהגותית/רגשית ונראה לי סביר שעבורה זו גם אופציה ריאלית. בהצלחה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044

פורומים בנושא טיפול באומנות
פורום פסיכותרפיה
ליאת ברעוז תענה על שאלות הגולשים בתחומים הנוגעים לפסיכותרפיה, כגון: חששו...
פורום טראומה והלם-קרב
הפסיכותרפיסט ד"ר דרור גרין ישיב על שאלות הגולשים בנושאים הנוגעים בטראומה...
פורום יחסי הורים ילדים וזוגיות
הפסיכולוג אהוד גלבוע ישיב על שאלות הגולשים בנושא יחסי הורים וילדים, ובתו...