פסיכודרמה - השיטה הטיפולית בין מציאות לבמה

(0)
לדרג

טיפול באמצעות משחק במקום דיבור? הכל על פסיכודרמה, שיטה טיפולית שמבוססת על פעולה, ביטוי ספונטני ומשחק, ושבמהלך טיפול נפשי תגלה לכם את היצירתיות הטמונה בכם

מאת: רני זהר - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • פסיכודרמה היא שיטת עבודה בפסיכותרפיה ומבוססת על פעולה, ספונטניות ויצירתיות.
  • מטרת השיטה היא לאפשר לאדם התמודדות עם בעיות וקשיים בכל תחומי החיים באמצעות פעולה, על ידי הצגת הבעיות באמצעות שיטות שנלקחו מעולם התיאטרון.
  • השיטה הומצאה על ידי יעקב לוי מורנו, פסיכיאטר יהודי שהאמין בכוח המרפא של הקבוצה ושילב בין רפואה פסיכיאטרית לתיאטרון.
    ___________________________________

מהי שיטת הטיפול פסיכודרמה?

פסיכודרמה היא שיטת עבודה בפסיכותרפיה, אחת משיטות הטיפול באמנויות, שמבוססת על משחק תפקידים ועל הפעולה הדרמטית, באמצעותם המטופל מציג קשיים, בעיות וקונפליקטים שהוא מתמודד עימם.

המילה ״דרמה״ בפסיכודרמה אין פירושה ״הצגה״ או ״משחק״ אלא היא מבטאת את משמעותה במקור היווני, ״פעולה״, לצד ״פסיכו״ = נפש. כלומר, במקום לפתור בעיות המתעוררות בין האדם לבין עצמו, בין אדם לבין האחר, או כקבוצה על ידי דיבור, מועלות הבעיות על ידי הצגתן בפועל.

ההיסטוריה של פסיכודרמה

מבחינה היסטורית, פסיכודרמה היא נקודת מפנה בהיסטוריה של פסיכותרפיה, ומבטאת מעבר מתפיסת המטופל כחולה פסיבי, לתפיסתו כשותף אקטיבי, ומעבר משיטות תרפיה מילוליות באמצעות שיחה לשיטות של תרפיה בפעולה.

פסיכודרמה הומצאה על ידי הפסיכיאטר היהודי יעקב לוי מורנו שנולד בשנת 1889 ברומניה. בגיל שש עברה משפחתו לוינה. הוא נרשם ללימודי רפואה ובתקופתו כסטודנט הכיר היכרות קצרה את פרויד, אך התעניין יותר בפסיכולוגיה של הקבוצות. באותה תקופה החל להתעניין גם בתיאטרון והתנסה בעבודה טיפולית פסיכוסוציאלית.

לאחר שסיים את לימודי הרפואה עם התמחות בפסיכיאטריה, החל לעבוד בפרקטיקה פרטית ולפתח את עניינו בתיאטרון ואת הקשר הטיפולי בין שני התחומים. בשנת 1921 הקים את תיאטרון הספונטניות, תיאטרון האלתורים, מה שמבחינתו היה יום הולדתה של הפסיכודרמה.

לאחר שהיגר מורנו לארה״ב המשיך לפתח את הפסיכודרמה בכמה מישורים והציג את רעיונותיו בכנסים ובבתי חולים. ב-1934 הנהיג לראשונה את הטיפול בפסיכודרמה בבית החולים הממשלתי בעיר וושינגטון. ב-1941 הוקם בבית החולים תיאטרון לפסיכודרמה. ב-1942 ייסד את החברה האמריקאית לפסיכותרפיה קבוצתית ולפסיכודרמה.

פסיכודרמה – טיפול פסיכולוגי אישי במסגרת קבוצתית

מורנו האמין בכוחה המרפא של הקבוצה, ולכן הפסיכודרמה הוגדרה מבחינתו כטיפול אישי במסגרת קבוצתית. השיטה מבוססת על האמונה שבכל אדם יש כוח בורא ויוצר, ועל מנת להגיע לכוח זה, על האדם לגלות את מקורות הספונטניות שלו. ספונטניות ויצירתיות מהוות את התשתית של הרווחה הנפשית של האדם, כי הן אלו שעוזרות לו למצוא תגובה הולמת למצב חדש ותגובה חדשה ומתאימה יותר למצב ישן.

פסיכדורמה

התהליך הפסיכודרמי מאפשר לאדם לממש את התכונה המולדת שמורנו כינה ״רעב לפעולה״ בתוך מציאות דרמטית שהיא מציאות מורחבת שבה מתקיימת מציאות של ״כאילו״ המאפשרת חופש לעשות דברים מבלי להיענש עליהם או לשלם את המחיר במציאות הממשית.

המציאות המורחבת מאפשרת חופש לחקור ולמצוא דרכים חדשות, אפקטיביות ומספקות יותר להתמודדות עם קשיים במציאות הקונקרטית. במציאות המורחבת ניתן להתבטא בצורה חופשית, מלאה, להביע משאלות פנימיות, לפרוק מתחים ולהגיע לתובנה ביחס לעצמי ולזולת.

טיפול דרמטי – ממה הוא מורכב?

בטיפול פסיכודרמה קבוצתי יש בדרך כלל מספר מרכיבים קבועים:

קבוצה – מכלול המשתתפים בפסיכודרמה. בתחילתו ובסופו של המפגש מוקדש זמן לקבוצה, ליחסים הבינאישיים בין המשתתפים, על מנת ליצור אווירה תומכת ואמון ביניהם.

פרוטגוניסט – מבין חברי הקבוצה יתבלט אדם אחד, הוא גיבור הפסיכודרמה, המטופל שיציג וישחק את הסיטואציות השונות בפני הקבוצה.

מנחה – אדם מוסמך ומקצועי שתפקידו ליצור סדר בפסיכודרמה. הוא ישמש כמפיק שאחראי על ההתנהלות של המפגש, על השיטות הפסיכודרמטיות שיועברו בו. יש לו תפקיד מטפל, לעודד את הספונטניות של הפרוטגוניסט ולהקיף אותו באווירה בטוחה ותומכת. עליו לפרש את התוכן שעולה, להציע דרכי פעולה ולמדוד יחסים חברתיים בין חברי הקבוצה

במה – החלל שבו מתקיימת המציאות המורחבת ובו ניתן לפעול באופן חופשי. הפרוטגוניסט יוצר לעצמו עולם משלו על מנת להביע רגשות מודחקים, משאלות פנימיות, לפרוק מתחים ולומר את מה שלא נאמר במציאות הקונקרטית.

אגו מסייע – מספר אנשים מהקבוצה שתפקידם לגלם את האנשים במציאות של הפרוטגוניסט ומטרתם לעזור לפרוטגוניסט להציג את הפסיכודרמה ולתמוך בו.

טיפול פסיכודרמה – איך זה נראה?

ישנם מספר שלבים לטיפול קלאסי בפסיכודרמה קבוצתית:

חימום – שלב מעבר בין המציאות הקונקרטית, בין העולם החיצוני, לקבוצה. שלב שמתבצע בהדרגה עד לבחירת הנושא שבו תתרחש הפעולה. בשלב זה מתקיימות שיחות בין המשתתפים, משחקים, תרגילי תנועה ואף דמיון מודרך. המטרה היא ליצור אמון, ביטחון וקירבה בין המשתתפים על מנת להקל על חשיפתם. שלב זה גם אמור לעודד את הספונטניות של המשתתפים.

פעולה – ה״הצגה״ תעלה על שטח מוגדר כמו במה. חלק זה הוא כבר ביטוי המציאות המורחבת, ובה חלק מהמשתתפים לוקחים חלק בהצגה באופן פעיל וחלק הם צופים. מי שהתבלט בשלב החימום עשוי להפוך לפרוטגוניסט, שהנושא שלו יעובד לפסיכודרמה. בחלק זה, הוא יספר על עצמו ועל הבעיה שהעלה. ההצגה תורכב ממספר סיטואציות ותועבר באמצעות  טכניקות פסיכודרמטיות כגון חילוף תפקידים, כפיל, מראה, הרהור עצמי בקול, מקהלה ועוד.

סיום המפגש – מעבר מהמציאות המורחבת לעולם המציאות. הפרוטגוניסט יהיה זקוק לעידוד, הגנה, קבלה ותמיכה.

תואר שני בטיפול פסיכודרמה

ניתן ללמוד טיפול בפסיכודרמה כהתמחות לתואר שני בטיפול באמצעות אמנויות. הלימודים משלבים לרוב קורסים תיאורטיים שמטרתם להעביר את מושגי היסוד של השיטה הטיפולית, כלים טיפוליים בפסיכודרמה ומודלים שהשיטה מציעה. קורסים נוספים ימקמו את השיטה על הספקטרום הרחב של טיפול באמנויות.

כמו כן, במסגרת לימודי פסיכודרמה נחשפים הסטודנטים לתחום הסוציומטריה כבסיס לתהליך הקבוצתי בפסיכודרמה. בהמשך, מתנסים הסטודנטים בלימודים מעשיים של טיפול בפסיכודרמה במסגרת הנחיית עמיתים בקבוצה, בטיפול בפסיכודרמה עם מגוון אוכלוסיות ובקורסים התנסותיים נוספים.

שאלות ותשובות:

מה זה פסיכודרמה? פסיכודרמה היא שיטת טיפולית שהמציא הפסיכיאטר היהודי יעקב לוי מורנו. הטיפול בפסיכודרמה מבוסס על שימוש בפעולה יצירתית וספונטנית על מנת להתמודד עם בעיות נפשיות, התנהגותיות, אישיות ובינאישיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום