בריחת סידן – המדריך המלא לאספקת סידן לגוף

(64)
לדרג

לכבוד חג השבועות שמתקרב אלינו בצעדי ענק, יצאנו לבדוק מי מאיתנו לא שמע בילדותו שהוא חייב לאכול שלושה מוצרי חלב ביום כדי שלא יחסר סידן בגופו ואז יתפוקקו עצמותיו ויפלו שיניו. האם זהו מיתוס מיושן או אמת לאמיתה?

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

אמא אמרה

כשאמא אומרת היא צודקת. ואכן חלב בקר הינו מזון עשיר בסידן. אולם רבים מאיתנו אינם צורכים מוצרי חלב מדי יום או בכלל – טבעוניים, אנשים שחלב גורם להם לרגישות ועוד. אל דאגה, גם הם יכולים למצוא מקורות מצוינים לסידן. אז איך בכל זאת שומרים על העצמות והשיניים מבלי לצרוך דווקא מוצרי חלב?

טל מנחם, נטורופטית ומטפלת בתזונה טבעית מקיסריה, מסבירה:

ככה אנחנו רגילים

"צריכת החלב ומוצריו המגוונים מעשירה את התפריט שלנו ובעצם מהווה חלק אינטגרלי, טבוע ממש, בתזונה המערבית", אומרת טל מנחם. "כיף לאכול מוצרי חלב וישנם מחקרים הבודקים את יכולתו של החלב לאזן את לחץ הדם, להקל על ירידה במשקל, אבל המחקרים האלה לא מצביעים על תוצאות חד משמעיות. אם זה טעים לכם – תשתו ותאכלו במידה. אבל לא משם בהכרח יגיע הסידן".

סידן מהצומח

"הסידן נמצא בשפע בטבע ולא רק במוצרי החלב", מסבירה טל מנחם ומוסיפה שמקורותיו של הסידן רבים ומפתיעים ומגישה לנו רשימה שופעת ומעניינת.

מוצרים המופקים מסויה כמו חלב סויה, טמפה (סויה מותססת) או טופו מכילים כמות גבוהה של סידן ואף נספגים בגוף טוב יותר מהחלב. סייטן, התחליף הטרנדי מכיל כ – 600 מ"ג סידן ל – 100 גרם. לשם השוואה, ב – 100 מ"ל חלב (כחצי כוס) יש 100 מ"ג סידן בלבד.

טחינה גולמית מכילה אף היא כמות גבוהה מאד של סידן. למעשה, ב – 100 גר' טחינה נמצא כ – 960 מ"ג של סידן.

ברוקולי, כרוב וכל העלים הירוקים מכילים סידן בכמות נאה מעבר לתוספת החיונית שלהם לבריאות הכללית. קטניות למיניהן – שעועית לבנה, חומוס, אפונה ופול יספקו לגופכם אף הן סידן בשפע.

גם תאנים יבשות שופעות בסידן. 6 תאנים מכילות כ – 150 גר' סידן ו – 100 גר' שקדים יתרמו לגופכם כ – 250 גר' ממנו.

טל מנחם מפתיעה כשהיא מספרת שמולסה – תוצר לוואי של תעשיית הסוכר, הינה מקור לוויטמינים ומינרלים רבים ועשירה מאד בסידן. שתי כפות ממנה מכילות 200 מ"ג של סידן.

מעכבי ספיגה

"חשוב לדעת שישנם גם מעכבי ספיגה שחשוב שלא לצרוך אותם במקביל לאכילת המוצרים השופעים בסידן", מסבירה טל מנחם. "אלכוהול, קפאין, עישון, תזונה עשירה בנתרן וצריכה מוגברת של משקאות מוגזים – עלולים לפגוע בספיגת הסידן ולהגביר את הירידה בצפיפות העצם". טל מפתיעה כשהיא מדגישה כי גם דגנים מלאים, תרד ותות שדה נחשבים כמעכבי ספיגה. "זו אמנם אינה סיבה לא לצרוך אותם מאחר וערכם התזונתי חשוב מאד – אולם כדאי לאכול אותם לפחות שעה לאחר צריכת הסידן".

טל מנחם מסכמת ומדגישה שנמצא כי שיעור ספיגת הסידן מסויה ומוצריה, ברוקולי וכרוב, שומשום מלא וטחינה – הוא גבוה ומהווה מקור מצוין לסידן.

אז אם חשבתם שבחג שבועות המתקרב תגבירו את רמת הסידן בגופכם – טעיתם. תהנו ממאכלי החג הטעימים נוטפי הגבינה, אולם אל תשכחו לאכול לידם ברוקולי, טחינה, טופו ומולסה אם ברצונכם לחזק את הסידן שבעצמותיכם. הפעם אמא, צדקה חלקית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום