1.5. חג "הפועלים המודרניים"

(11)
לדרג

לרגל חג הפועלים יצאנו לבדוק מה קורה היום בעידן "הפועלים המודרניים"- יזמים, הייטקיסטים, ואנשים עם חלומות על הגשמה עצמית שרוצים להגיע רחוק, ומשלמים על זה בבריאות שלהם. ראיון עם איתן מאירי, פסיכולוג תעסוקתי. מחבר הספר "המגפה השקטה במקומות העבודה"

מאת: ריקי אמה דנון - מערכת זאפ דוקטורס

אנחנו חיים היום בעידן של תחרות, קריירה, יזמות והייטק שטורף את כל הקלפים מבחינת ההשקעה של כל מי שחולם על אקזיט. לאנשי ההייטק אפשר לומר יש מוטיבציה, כישורים ויכולת אדירה לעבוד אין סוף שעות, כולל בשבתות ובחגים. הם לעולם לא מפסיקים לעבוד. מצד אחד הם באמת מפגינים חריצות יוצאת דופן, מצד שני יש לזה מחיר כבד. גם בבריאות שלהם. כאבי גב תחתון וצוואר, כאבי ראש, שלד ושרירים. דלקת התעלה הקרפלית ביד ולחץ, אותו הגדיר ארגון הבריאות העולמי כמגפה של המאה ה-21.

ממחקר שנעשה בארה"ב עלה כי 64% מהעובדים מרגישים מאוד לחוצים, תשושים וחסרי שליטה. 46% בשל עומס מהעבודה, 28% בשל יחסי אנוש. 20% בשל הצורך לתמרן בין העבודה והבית, ו-6% בשל היעדר ביטחון תעסוקתי.

חברות ההייטק מצדן מודעות למחיר הגופני ולתופעות והמחלות המאפיינות את הענף. חלקן מצוידות בחדרי כושר, שיעורי יוגה, הפסקות של מנוחה ואף שינה במהלך היום. חלקן מזמינות טיפולי עיסוי ורפואה משלימה, חוגים ועוד פעולות שיספקו להם מרגוע גופני וגם נפשי. גם העובדים עצמם שמרגישים עומס ולחץ פונים לספורט כמשחרר לחץ, אבל לפעמים קצת יותר מדי. בקיצור- עומס מכל הכיוונים.

ממחקר שנעשה באיחוד האירופי עלה כי 56 מיליון אירופאים סובלים מפגיעה מנטלית בשל עומס בעבודה. מחקר אחר העלה כי 30% מהם סובלים מכאבי גב או ראש באופן כרוני בגלל לחץ מהעבודה.

ראיון עם איתן מאירי, פסיכולוג תעסוקתי:

כולם מדברים על זה שהיום עובדים בלחץ, פעם לא היה?

"היה לחץ אחר. היה לחץ של הישרדות, של קיום. המודעות היום לסטרס היא הרבה יותר גבוהה. אנחנו בלחץ משום שהאבולוציה לא לימדה אותנו כיצד להתמודד. אנחנו אנשים של הרגלים והאבולוציה שלנו נשענת עליהם, הטכנולוגיה והרגלים חדשים קרו מהר מדי ואנחנו בפיגור מולם. זה הלחץ. קורים היום הרבה דברים חדשים שמאתגרים אותנו".

מה קורה למטופליך אנשי היזמות והייטק?

"הם בלחץ. ההגדרה הנכונה ללחץ הוא הפער בין מה שאני נדרש לעשות לבין מה שאני יכול לעשות. הפער הזה יוצר את הסטרס אצלם. הם הרבה פעמים מאבדים את האיזון בחיים ומרוב עומס של עבודה, שוכחים לטפל בעצמם. לאכול, לישון, לעשות שיקוף רפואי, לעשות הפסקות. האדרנלין אצלם מתנהג כאילו הם בתוך שדה קרב. אלה הם אנשים ששועטים לעבר הדברים הנפלאים שהם רוצים להשיג, אבל לא מרגישים את הכאב בחזה. זה קצת כמו אהבה עיוורת, חסרת פרופורציות".

ובכל זאת כולם רוצים להיות בהייטק?

"נכון, כי זו לכאורה הקדמה, והיום כולם רוצים יותר ויותר מהחיים שלהם, השעון הביולוגי שלהם מוטרף. הם רוצים להגשים את עצמם ומובילים את העולם קדימה וגוררים אחריהם גם אחרים, כי הייטק זה המקום הכי מרתק , מתגמל ומשמעותי היום והם רוצים לשנות את העולם. הם חיים בסרט, ולעתים זה סרט אימה".

מלבד לחץ, סובלים "הפועלים" של העידן הזה יושבי המשרדים, היזמים, בעלי המקצועות חופשיים וכאמור ההייטקיסטים משלל תופעות ומחלות האופייניות לישיבה הממושכת, לשימוש אינטנסיבי במחשב ולתובענות שגורמת להם להתמכר לעבודה ולשים את עצמם בצד.

ואלה הן התופעות ומחלות המקצוע האופייניות לעידן הזה:

כאבי גב וצוואר- ישיבה ממושכת ולא יציבה

ישיבה ממושכת מול המחשב (וגם בלעדיו) גורמת לכל אחד לנזקים משום שגוף האדם צריך לנוע ולזוז, וישיבה סטטית פוגעת בו. היא עלולה לגרום לבעיות פיזיולוגיות במפרקים ובשרירים, מפעילה לחץ על הגב וגורמת לכאבים ולעומס על הגב התחתון. ככל שיושבים יותר, הפגיעה יותר חמורה. חלקם של האנשים סובלים מכאבי גב בשל ישיבה לא נכונה שגורמת לעומס על הגב. במצב הזה עלולה להתקיים  פגיעה חמורה אם למשל עוברים במהירות (כי הם בלחץ...) ממצב של ישיבה לקימה תוך הרמת משא. זה עלול לגרום לבלט דיסק ועד לפריצת דיסק חמורה.

תסמונת התעלה הקרפלית- הקלדה ממושכת

אחת הבעיות הכי ידועות של המקלידים על המחשב במשך שעות ארוכות או משתמשים בעכבר, היא תסמונת התעלה הקרפלית. היא נגרמת בגל לחץ על העצב המדיאני ועלולה לגרום לכאבים, אובדן תחושה וגם לחולשה באצבעות. סובלים ממנה קלדניות, אנשי מחשבים וגם צעירים עם המון שעות מחשב.

כאבי עיניים- שעות מול מסך המחשב

ידוע שישיבה ממושכת מול צג מחשב, גורמת לתסמונת בשם CVS- תסמונת ראיית מחשב. זו מתבטאת בראייה מטושטשת או כפולה, עייפות מוגברת, יובש ואי נוחות בעיניים. אנשים שיושבים מול מחשב נוהגים לבהות בו ולכן אינם ממצמצים, מה שמונע את הלחות בעיניים ומכאן היובש המכאיב.

עבודה משרדית וכאבי שרירים הולכים ביחד

בין אם אתם עובדים בעבודה משרדית ונדרשים לישיבה ממושכת לשעות רבות ובין אם אתם עובדי מחשבים, הישיבה גורמת להאטה בפעילות מחזור הדם אשר התפקיד שלו הוא לספק חמצן לשרירים. במשך הזמן עלולות להתפתח הפרעות ואובדן תחושה, כאבים, נפיחות של שרירים ופרקים שעלולים להפוך למחלות כרוניות.

כאבי ראש- הצוואר צועק הצילו

כאשר יושבים שעות ממושכות מול מחשב, מתחילים להיתפס שרירים בכתפיים, בעורף ובצוואר ואלה גורמים לכאבי ראש על רקע של חוסר יציבה וישיבה לקויה. בדרך כלל היושבים מול המחשב, מטים את ראשם קדימה ואז אחרי כמה שעות, או ימים יחושו בכאב שמתחיל מהצוואר וזוחל לכיוון הראש. הוא עלול להחמיר בתנועות מסוימות וילווה בעוד תסמינים כמו סחרחורת, נימול בזרוע ובאצבעות, והקרנה של כאבים לכיוון הראש והזרוע, מגבלת תנועה ועוד. יש גם הסובלים מכאבים בשני הצדדים של הראש וזה נגרם בגלל שכמות ושרירי גב עליון תפוסים, וכן שרירים תפוסים בפנים ובצוואר. חשוב לציין כי הצוואר רגיש לשינויים של המפרקים בין החוליות ולתנועה של השרירים התמוכים בו כמו גם ללחץ על העצבים ולטראומה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום