הצד האפל של הפירות היבשים, טו בשבט 2021

(67)
לדרג

הם ססגוניים, טעימים וט"ו בשבט אינו שלם בלעדיהם, האם ידעתם שאכילת פירות יבשים כרוכה גם בלא מעט חסרונות? בתוכם עשויים להסתתר המון קלוריות, צבעי מאכל סוכר ועוד רכיבים שעלולים להזיק לבריאות. החדשות הטובות: אם צורכים מהם באופן מתון, זה בסדר גמור

מאת: מיכל הלפרין מערכת דוקטורס

אחד מהסמלים המזוהים ביותר עם חג ט"ו בשבט הוא אכילת פירות יבשים. המנהג הטעים החל בתקופת ההתיישבות בארץ, כשהיה נהוג לשלוח ליושבים בגולה מפירותיה של הארץ המתפתחת. מכיוון שפירות טריים קצת קשה לשנע באונייה, נהגו היה לשלוח פירות יבשים כמו תמרים ושקדים שנשמרו לאורך זמן.

אז אמנם פירות יבשים מכילים לא מעט ערכים תזונתיים, כמו סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון וויטמינים ומינרליים, אך אם אתם מתלבטים בין פרי יבש לטרי – עדיף שתבחרו באופציה ב', או שתבחרו בפרי כמו תמר או שזיף.

הנה כמה סיבות שבגללן כדאי להימנע מאכילה שלהם על בסיס קבוע:

המון קלוריות: באופן כללי, כמות הקלוריות בפרי יבש זהה פחות או יותר לכמות הקלוריות בפרי טרי. אז איפה הבעיה? ובכן, בניגוד לפרי יבש שממנו נהוג לאכול יחידה עד שתיים ביום, פירות יבשים מצומקים וקטנים יותר, וזאת מאחר שהוצאת הנוזלים מעלה את הדחיסות הקלורית. לכן הנטייה היא לאכול מהם יותר מבלי להרגיש בכך. תחשבו מתי בפעם האחרונה אכלתם 5 משמשים או שזיפים טריים? קשה להיזכר, נכון? אבל אם נציע לכם לאכול 5 משמשים מיובשים, נראה שזו משימה הרבה יותר קלה. בקיצור, כדאי לשים לב לכך ולהקפיד לאכול מהפירות היבשים במינון קטן.

חומרי שימור: לא רבים מודעים לכך אך לחלק מהפירות היבשים נהוג להוסיף חומרי שימור וביניהם סולפטים, שאמורים מחד לתרום להארכת חיי המדף של הפרי, ומנגד – פוגעים בערכו התזונתי. בין היתר, חומרים אלה עלולים לגרום לתגובות אלרגיות שונות בקרב הנוטים לסבול מהן.

צבעי מאכל: פירות יבשים, בעיקר הטרופיים שביניהם עלולים להכיל צבעי מאכל. אם כבר בוחרים בפרי שמכיל אותם, רצוי לוודא שהוא מכיל צבעי מאכל טבעיים ולא סינתטיים.

סוכר: מעבר לעובדה שהפרי היבש מתוק יותר מפני שהוא מרוכז ומרוקן מנוזלים, חלק מהפירות היבשים מכילים תוספת לא מבוטלת של סוכר, מה שמעלה אף יותר את ערכם הקלורי והופך אותם למוקש בריאותי אמיתי עבור השיניים שלנו.

גופרית: כדאי להביא בחשבון שחלק מהפירות היבשים מכילים תרכובות של גופרית דו חמצנית (E220). גם היא עשויה לגרום לתופעות לא נעימות בקרב אנשים שנוטים לאלרגיות.

שמנים: אגוזים ושקדים שעוברים קלייה עלולים להכיל כמות גדולה של שומן ומלח. לכן, כדאי לבחור בסוגי האגוזים הטבעיים שלא עוברים תהליך כזה.

סכנת חנק: חשוב לזכור כי פירות יבשים אינם מיועדים לילדים מתחת לגיל 5, מפני שדרכי הנשימה שלהם עדיין צרות ואינן מפותחות. לכן קיים סיכון גדול יותר לשאיפת מזון בשלמות, להתנפחותו בקנה הנשימה וכך לחנק. הרחיקו מהילדים פירות יבשים, בעיקר קשיו, שקדים וצימוקים.

הפירות היותר מומלצים: תמרים ושזיפים

למרות כל החסרונות שבפירות היבשים, יש בהם גם יתרונות ולכן אפשר בהחלט ליהנות מהם מפעם לפעם, וט"ו בשבט זו הזדמנות מצוינת לכך. כדאי להעדיף פירות שלא עברו תהליכי עיבוד או טיגון ושלא זכו לתוספת של סוכר וחומרי צבע ומאכל סינתטיים. תמיד מומלץ לבחור בפרי לא מסוכר כמו תפוח מיובש ללא סוכר, שזיפים, משמישים או תמרים, שנחשבים למומלצים במיוחד. אם אוכלים מהם במינון, אפשר ליהנות משפע יתרונותיהם: בניגוד למתוקים מלאכותיים, התמרים אינם מכילים צבעי מאכל או חומרים משמרים, והם אינם מעלים את רמת הסוכר בדם במהירות. בנוסף, תמר מכיל שפע של סיבים תזונתיים והוא מצוין כחטיף אנרגיה טבעי לפני פעילות גופנית או סתם כנשנוש. גם שזיף מיובש לרוב פחות עובר תהליכי עיבוד, והוא עשיר בסיבים תזונתיים ומצוין לסובלים מעצירות. כמו כן, מומלץ לבחור בפירות ישראליים ופחות בפירות טרופיים כמו אננס ופפאיה שעלולים להכיל צבעי מאכל.

שיהיה חג שמח!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום