OCD - הפרעה טורדנית כפייתית, לא מה שחשבתם

(10)
לדרג
תוכן מקודם

מרבים לשטוף ידיים? חשוב לכם לעשות סדר תמידי בחפצים? נוטים לבקר אצל הרופא לעיתים תכופות? אולי אתם סובלים מ - OCD - הפרעה טורדנית כפייתית, שלעיתים רבות גורמת לסבל ואף לדיכאון. עקבו אחר ההנחיות ובחנו את עצמכם

רופא פסיכיאטר ,מומחה לפסיכיאטריה
053-7105977 (מספר מקשר)

כ- 3 אחוזים מהאוכלוסייה, גברים ונשים, סובלים מ - OCD המוגדרת כהפרעה טורדנית כפייתית (Obsessive–compulsive disorder). מדובר בקבוצה של הפרעות שונות, המתאפיינת בנוכחות של אובססיות, כלומר - מחשבות טורדניות. מחשבות אלה גורמות לרוב למטרד ולסבל רב. מי שסובל מהן חווה אותן שוב ושוב וכל מחשבה גוררת עימה סבל, לצד רצון להתנגד למחשבה ולהקל על הסבל.

בנוסף לאובססיות, ה- OCD מתבטאת גם בקומפולסיות – התנהגויות וטקסים כפייתיים החוזרים על עצמם (כמו למשל שטיפת ידיים מרובה, ווידוא חוזר של נעילת של הדלת בבית), במטרה להרגיע את המחשבות הטורדניות, וכך לכאורה להקל על הסבל שנגרם מהאובססיות. אף שנראה בתחילה כי התנהגויות אלה מקלות על הסובל, הן לרוב דווקא גורמות לסבל ולהפרעה תפקודית. כך למעשה נוצר מעין מעגל של אובססיות שחוזרות על עצמן ומייצרות סבל, וכתגובה להן מתפתחות קומפולסיות.

אילוסטרציה/חייבים לראות רופא?

מי נוטה יותר לסבול מהתופעה?

אפשר להצביע על מספר גורמים שמשפיעים על הסיכוי לסבול מ- OCD: ידוע למשל שתיתכן השפעה גנטית מסוימת, כלומר – במשפחה שבה קיים מישהו שסובל מהתופעה סביר יותר למצוא בני משפחה נוספים שסובלים ממנה. כמו כן, ייתכן שהתופעה קשורה לבעיות נוירולוגיות שונות כמו "טיקים", או "תסמונת טורט" – שני אלה למשל עלולים להגביר את הסיכון לסבול ממנה. כמו כן, קיימת תאוריה לפיה בכלל מדובר בתגובה לתהליכים דלקתיים במוח, שנגרמים עקב חשיפה לחיידקים מסוימים במהלך הילדות, וייתכן שחשיפה זו יכולה לעודד את הופעת ה- OCD.

הכירו את ההפרעות:

פחד מלכלוך וממחלות: אנשים שסובלים מהפרעה זו מפחדים ממחלות, מזיהומים, ועסוקים באופן תדיר במחשבות על לכלוך. בהתאם לכך, מתקיימת התנהגות טקסית אופיינית שלרוב כוללת ניקיון כפייתי של הסביבה. אגב, מגפת הקורונה שגרמה לפחד ולבהלה ציבורית מפני נגיפים, גרמה להחמרת תופעת ה OCD, ואף היוותה זרז להחמרתה בקרב אלה שכבר סובלים ממנה.

סדר וארגון: במקרה הזה, מדובר באנשים שהסדר תופס מקום מרכזי בחייהם. הטקסים מתבטאים בסידור של דברים, בבדיקות חוזרות שנועדו ביצוע משימות – כמו למשל לוודא מספר פעמים לפני היציאה מהבית שהדלתות סגורות והגז כבוי.

מחשבות אובססיביות לגבי פגיעה באחרים: למשל, הורים שדואגים מכך שהם עלולים חלילה לפגוע בילדיהם, מה שגורם להם לסבל רב. הטקסים במקרה כזה יכללו בדיקות חוזרות ונשנות עם הילדים לגבי שלומם.

היפוכונדריה: מדובר באחת ההפרעות השכיחות ב OCD, המתבטאת במחשבות אובססיביות על מחלות, או בפחד מפני מוות. אנשים אלה נוטים לבקר אצל הרופא באופן קבוע ולגשת לאין ספור בדיקות. לעיתים רבות כל כאב קטן עשוי לעורר בהם פחד גדול מפני מחלה מסוכנת. גם תופעה זו רלוונטית מאוד בתקופת משבר הקורונה, שבו  כל שיעול עלול להחשיד אותם בקורונה.

אגירה: כלומר אנשים שאוגרים חפצים, גם כשאין בהם צורך. בבתיהם לא נדיר למצוא עיתונים ישנים וגרוטאות. לפי התאוריה, ייתכן כי מעשים אלה נובעים מפחד מפני עוני ומחסור.

האם ניתן וכדאי לטפל?

נתחיל מהשורה התחתונה: היום ישנם טיפולים יעילים וטובים, ולכן אם העניין גורם לסבל, בהחלט רצוי לטפל. חשוב להבין ש OCD עלולה לגרום כאמור לדיכאון, לחבל בקשרים זוגיים וחברתיים, לפגוע בקריירה וגם להוביל לפגיעות תפקודיות שונות, ביניהן למשל שטיפות ידיים מרובות שגורמות לנזק בעור הידיים ועד לאבחון יתר שעלול להיגרם במקרים של היפוכונדריה. הטיפול עצמו מחולק לטיפול תרופתי באמצעות תרופות נוגדות דיכאון, שהוכחו כמסייעות במצבי כאלה, ולעיתים גם בתרופות אנטי פסיכוטיות במינון נמוך. סוג טיפול יעיל נוסף הוא CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי שיכול להוות גם כטיפול משלים לטיפול התרופתי. בד"כ ההמלצה תהיה לשלב בין השניים. חשוב לציין כי טקסים ואמונות הם חלק בלתי נפרד מחיי השגרה שלנו ולכן לא כל טקס או התנהגות חוזרת הם סימן ל- OCD. עם זאת, בהחלט מומלץ לפנות לטיפול כאשר מדובר באובססיות שבסופו של דבר גורמות לפגיעה בתפקוד היומי לדיכאון.

לסיכום: OCD היא הפרעה טורדנית כפייתית, המתבטאת במחשבות טורדניות ובהתנהגויות וטקסים כפייתיים. ישנם סוגים שונים של הפרעות מהסוג הזה: פחד מלכלוך וממחלות, צורך כפייתי בסדר ובארגון, מחשבות אובססיביות הקשורות לפגיעה באחר, אגירה והיפוכונדריה. כאשר התופעה גורמת לסבל או לדיכאון מומלץ מאוד לפנות לטיפול. כיום נהוג לשלב בין טיפול קוגניטיבי התנהגותי לבין טיפול תרופתי, אשר הוכחו כיעילים ביותר במצבים כאלה.

ד"ר אהוד רוזיצקי הוא פסיכיאטר  מומחה המטפל בקליניקה פרטית בראשון לציון.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר רוזיצקי אהוד
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום