לידה בימי קורונה: מדריך ליולדת

(7)
לדרג
תוכן מקודם

נמצאת בהריון מתקדם וחוששת להגיע לחדר הלידה בבית החולים? אל דאגה: חדרי הלידה פועלים עתה בנהלים מיוחדים שנועדו לצמצם ככל הניתן את הסיכון ליולדת ולתינוק

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2310221 (מספר מקשר)

הגעת לחודש התשיעי המיוחל, התינוק עומד להגיח לאוויר העולם - ומגיפת הקורונה מעוררת עתה חששות עמוקים? החששות טבעיים ומובנים. ריכזנו עבורך את כל התשובות המוסמכות לשאלות המדאיגות, כדי שתוכלי להגיע בראש שקט לחדר הלידה.

האם בטוח בימים אלה ללדת בבית חולים?

אכן, המקום הבטוח ביותר ללדת נשאר חדר הלידה. הצוות בחדר הלידה מתוגבר כיום, ומודע מאד לחששות של נשים המגיעות ללידה. הצוות עושה ככל יכולתו לשמור על הנוחות של היולדת באירוע המרגש. חדרי הלידה נערכים לצמצם את החשיפה של המטופלות לצוות ולמבקרים, במהלך שהותן בחדר הלידה, ומקפידים לחטא ביסודיות את החדרים. בימים אלה, צפוי שיגבילו את היולדת למלווה אחד. כדי לא לסכן את המלווה עצמו/ה, עליו/ה להיות בן/ת פחות מ-70, בריא/ה וללא גורמי סיכון, וכמובן ללא סימנים מחשידים להידבקות בנגיף.

האם ניתן להביא דולה?

כיום לא מרשים להביא דולה ללידה במרבית חדרי הלידה, אך ניתן להיעזר בדולה במסגרת ההכנה ללידה. דולה בהחלט יכולה גם לתמוך מרחוק במהלך הלידה, בעזרתFaceTime  או Zoom.

מדוע לא להעדיף לידת בית בימים אלה?

יולדות רבות שואלות אותי לאחרונה לגבי האפשרות של לידת בית. אני לא בטוח שאנחנו ערוכים בישראל לתת מענה רפואי ראוי ובהול בבית היולדת, במקרה של סיבוך מילדותי או תינוק במצוקה לאחר הלידה.

בכניסה לחדר הלידה נערך כיום מיון של היולדות, ומי שחשודה כחולה בנגיף, מבודדת מיתר היולדות.  יש לזכור שעד כה דווח בישראל על מעט מאד נשים שהגיעו ללידה לאחר שנחשפו לנגיף או נדבקו בנגיף, כך שנראה שהסיכון להידבק בבית היולדות עדיין מאד נמוך.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/חדרי הלידה בסכנה?

מה השתנה בחדר הלידה?

כמובן, מהלך הלידה אינו משתנה. אבל יש ניסיון לצמצם את החשיפה של היולדות והצוותים אחד לשני. הדבר נעשה במספר דרכים. ראשית, כאמור, חדרי הלידה מקפידים שכל יולדת תלווה על ידי מלווה אחד בלבד. לכן גם נאסרה כעת הבאת דולה ללידה. שנית, למי שניתן להציע זירוז, למשל בעקבות ירידת מים, עושים זאת כיום ללא השהייה בחדר הלידה. גם מי שהגיעה למועד ומבקשת לעבור זירוז לפני שעברה את השבוע ה-41, יש נטייה לשקול זאת בחיוב. שלישית, יש השתדלות לאשפז כל יולדת בחדר נפרד, ככל הניתן. רביעית, לבסוף, היכן שיש מלונית, יש מגמה לאשר מעבר לשם תוך שעות ספורות לאחר הלידה. כמובן, אם המהלך לאחר הלידה תקין, משתדלים לשחרר את היולדת הביתה מוקדם ככל שניתן. במקרה של שחרור תוך פחות מיממה, צפוי שתתבקשי לשוב עם התינוק להשלמת בדיקות השגרה שנחוצות עבורו.

מה יקרה אם אדבק בנגיף הקורונה בעת שאצטרך ללדת?

במקרה זה, תהליך הלידה יראה קצת אחרת. הצוות שיטפל בך יהיה מצומצם וקבוע, ויתמגן עם מסיכות, מגני עיניים וכפפות. ייתכן שגם את תתבקשי להשתמש במסכה כירורגית. ייעשה ניסיון לתקשר איתך חלק מהזמן מרחוק, בעזרת טלפון למשל, ולא פנים אל פנים. לאחר הלידה, ימליצו לך לשקול להתנתק מהתינוק לזמן מה ולהימנע ממגע ישיר עמו. זאת, בשל החשש הגבוה שתדביקי אותו לאחר הלידה. עם זאת, כן יעודדו אותך להעניק לו חלב אם, אבל רק על ידי שאיבה של החלב והאכלה מבקבוק. בעת השחרור, ינחו אותך כיצד לטפל בתינוק.

האם הנגיף עובר בהנקה?

מנתונים ראשונים עולה כי נגיף הקורונה החדש אינו עובר לתינוק דרך חלב אם. יתרה מזאת, הנקה חשובה במיוחד בעת הזו, מאחר שכידוע חלב האם מכיל חומרים שמסייעים לשמירת בריאותו של הילוד. אצל נשים עם חשד להדבקה או נשים חולות קורונה, שאיבה של החלב מהאם והאכלת התינוק עם בקבוק מחוטא, ללא מגע ישיר, מהווים שיטה מועדפת.

לסיכום: על אף הקורונה, לידה בחדר לידה עדיפה על לידה ביתית. חדרי הלידה נוקטים באמצעי זהירות מיוחדים כדי לצמצם סיכון ויש הגבלה למלווה אחד/ אחת בלבד ליולדת. ניתן להיעזר בדולה רק באמצעות אפליקציות תקשורת. במקרה הצורך, הצוותים ערוכים גם ליילד יולדת חולת קורונה.

פרופ' דניאל זיידמן הוא רופא נשים בכיר ביחידה להפרייה חוץ גופית באגף הנשים והיולדות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, ופרופסור חבר בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב.

 

שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום