שינה איכותית: כמה היא באמת חשובה?

(20)
לדרג

איך אתם מגדירים את איכות השינה שלכם? מחקר חדש ביקש לבדוק את הקשר בין הרגלי שינה בריאים לבין הסיכון למחלות לב ואירועים מוחיים. התוצאות בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

מאמרים ומחקרים רבים הוכיחו לא פעם את חשיבות ההקפדה על מספר שעות שינה מינימלי למען הבריאות שלנו. אבל, האם גם לאיכות השינה יש השפעה על הבריאות? האם יש משמעות בריאותית לשינה רציפה וטובה, ללא הפרעות? מחקר חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת European Heart Journal, ביקש לבדוק את הסוגיה.

מה כלל המחקר?

מדגם המחקר כלל קרוב ל-400,000 משתתפים ממאגר UK Biobank, ללא היסטוריה קודמת של מחלות לב וכלי דם. לצורך המחקר, פותח מדד בן חמישה מרכיבים להערכת טיב השינה, ועל פיו סווגו המשתתפים למספר קטגוריות סיכון:

  • אנשים שהגדירו עצמם כטיפוסי בוקר

  • שינה של 7-8 שעות ביום

  • היסטוריה של נדודי שינה לעיתים רחוקות/לעולם לא

  • העדר נחירות

  • העדר ישנוניות-יתר במהלך היום.

ככל שמדד השינה היה גבוה יותר, כך יכלו החוקרים להסיק על הרגלי שינה טובים יותר. בנוסף לכך, החוקרים חישבו את הסיכון הגנטי למחלת לב כלילית או אירוע מוחי.

דפוסי שינה בריאים לוו בסיכון מופחת למחלות לב וכלי דם, מחלת לב כלילית ואירועים מוחיים. צילום: שאטרסטוק

אילו ממצאים עלו מן המחקר?

לאורך מעקב של כשמונה שנים החוקרים זיהו 7,280 מקרים חדשים של מחלות לב וכלי דם, 4,667 מקרים של מחלת לב כלילית ו-2,650 אירועים מוחיים.

הרגלי שינה בריאים (מדד שינה של 5 נקודות), לוו בירידה של 34% בסיכון למחלת לב כלילית ובירידה של 34% בסיכון לאירוע מוחי, בהשוואה להרגלי שינה גרועים (מדד שינה של עד נקודה אחת).

מה עולה מניתוח הממצאים?

מניתוח הנתונים עולה כי דפוסי שינה לא-בריאים תרמו ל-1 מכל 10 מקרים של מחלות לב או אירועים מוחיים במדגם הנוכחי. השילוב של הרגלי שינה לא-בריאים עם סיכון גנטי גבוה נקשר עם הסיכון הגבוה ביותר לאבחנה של מחלת לב ו/או אירוע מוחי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במחקר הפרוספקטיבי הנוכחי, דפוסי שינה בריאים לוו בסיכון מופחת למחלות לב וכלי דם, מחלת לב כלילית ואירועים מוחיים במשתתפים בסיכון גנטי נמוך, בינוני, או גבוה.

מהי השורה התחתונה?

ממצאי המחקר מעידים כי הרגלי שינה בריאים עשויים להגן מפני מחלות לב וכלי דם ו/או אירועים מוחיים.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום