סוכרתי חדש: מהן השאלות שאתה חייב לשאול את הרופא?

(27)
לדרג

אם אובחנת לאחרונה כחולה בסוכרת, חשוב שתדע אילו שאלות להציג בפני הצוות המטפל. ניהול נכון של המחלה יסייע בשמירה על איכות החיים וימנע סיבוכים אפשריים. כתבה מיוחדת ליום הסוכרת הבינלאומי

מאת: ד"ר מאיה איש שלום

סוכרת היא מחלה שניתן ואפשר לחיות עמה בצורה טובה, כל עוד שומרים על ערכי סוכר מאוזנים ומטפלים גם במחלות שנלוות אליה, כגון השמנה, יתר לחץ דם, הפרעה בשומני הדם ועוד. סוכרת מסוג 2 היא מחלה נפוצה בה חולים כחצי מיליון ישראלים, ועוד כחצי מיליון ישראלים נמצאים במצב המוגדר "טרום סוכרת", המתבטא ברמות סוכר גבוליות ומעמיד אותם בסיכון מוגבר לחלות בתוך מספר שנים. אם אתה או קרוב משפחה שלך מדרגה ראשונה אובחן ככזה, כדאי שתדעו מהן השאלות שחשוב לשאול את הצוות הרפואי. לרגל יום הסוכרת הבינלאומי (14.11), מדריך מקיף לשאלות שחשוב להפנות לרופא המטפל:

האם יכול להיות שאני סוכרתי או טרום סוכרתי על אף שאני מרגיש בסדר?

ברוב המקרים, סוכרת היא מחלה שלא מרגישים (א-תסמינית), גם במשך חודשים ואפילו שנים. לעיתים הסוכרת מתגלה בשלב מתקדם, כאשר כבר מופיעים סיבוכים של המחלה. איתור מוקדם של המחלה וטיפול בה יכול למנוע סיבוכים, ובעיקר את הפגיעה בכלי הדם הקטנים, שכתוצאה מהם עלולה להיגרם פגיעה ברשתית, בכליות ובעצבים.

סוכרת מוגדרת כסוכר בצום 126 מ"ג/ד"ל ומעלה, או בדיקה אקראית של 200 מ"ג/ד"ל, או בדיקת המוגלובין מסוכרר (המשקפת את ממוצע הסוכר בשלושת החודשים האחרונים) של 6.5% ומעלה. למעשה, כשערכי הסוכר בדם עולים מעל 200 מ"ג/ד"ל, הסוכר מהווה כוח אוסמוטי בשתן ומביא להשתנה מרובה ובעקבותיה לצמא. כמו כן, אובדן הסוכר בשתן מביא לירידה במשקל, למרות אכילה רבה.

 

כדי לנהל נכון את המחלה, חשוב לברר את כל המידע החיוני. הצילום: שאטרסטוק

מה גרם לסוכרת שלי והאם ניתן למנוע אותה?

סוכרת מסוג 2 נובעת משילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים. הגנטיקה מביאה לכך שמראש יש מסת תאי לבלב נמוכה יותר/מתפקדת פחות טוב. האלמנט הסביבתי קשור לרוב להשמנה והעדר פעילות גופנית. השומן מפריש חומרים אשר מביאים לתנגודת לפעילות האינסולין, אשר תפקידו להכניס את הסוכר לתאים ברקמות השונות (כבד, שריר, שומן). העדר פעילות גופנית גם פוגע בפעילות האינסולין ומגביר את התנגודת לאינסולין. אם יש במשפחתך סוכרת בקרובי משפחה מדרגה ראשונה, כדאי להקפיד על אורח חיים בריא ולשקול בדיקה של רמות הסוכר בצום, ושל ההמוגלובין המסוכרר, לאור הסיכון המוגבר ללקות בסוכרת.

מה עליי לשנות בחיים עכשיו?

תחילה, נושא התזונה הוא חשוב מאוד עבור סוכרתי. חשוב לצמצם את צריכת הפחמימות, בעיקר הפשוטות, כגון משקאות ממותקים, ממתקים, לחם לבן, פיתות, פירות וכדומה. לגבי שאר הפחמימות, כגון אורז פסטה קוסקוס, לרוב עדיף לבחור בדגן מלא, אך ההשפעה שלהם על רמת הסוכר היא אישית ושונה מבן אדם לבן אדם. לפיכך, מד סוכר רציף בטכנולוגיית Flash יכול לסייע באיתור המזונות האופטימליים ביותר, שמעלים פחות את רמת הסוכר. מד הסוכר הרציף יסייע גם למצוא את הפירות שמתאימים יותר לצריכה ומעלים פחות את רמת הסוכר. אכילה של פחמימה פשוטה, כגון פרי, בשילוב עם שומן (אגוזים, שקדים טבעיים) מאט את הספיגה של הפרי ואת עליית הסוכר בדם, ולכן מומלץ לשלב ביניהם.

פעילות גופנית היא חשובה ביותר, מכיוון שבעת כיווץ השרירים מתפנה סוכר מן הדם אל השריר, ללא תלות באינסולין. בנוסף, פעילות גופנית משפרת את התגובה של הגוף לאינסולין בשעות שאחרי הפעילות ועד 48 שעות אחריה. הפעילות האידיאלית היא שילוב של פעילות אירובית עם אימוני התנגדות. המינימום הנדרש הוא 150 דקות בשבוע של פעילות אירובית ושעה בשבוע של אימון התנגדות. במידה והמטופל הסוכרתי סובל מעודף משקל, חשוב כי הוא יפחית ממשקלו, מכיוון שהפחתת משקל גם כן משפרת את התגובה של הרקמות השונות לאינסולין.

חשוב להיות במעקב של בדיקת קרקעית העיניים לפחות אחת לשנה, על מנת לוודא שאין פגיעה ברשתית, וכן בדיקה של כפות הרגליים על ידי אחות או פודיאטר למניעת כיבים וסיבוכים מקומיים.

 

מהם יעדי האיזון שאליהם אני צריך לשאוף?

יעדי האיזון נקבעים באופן אינדיבידואלי ומשתנים ממטופל למטופל. היעדים נקבעים בפגישה משותפת של הרופא והמטופל ומושפעים מגורמים שונים, כגון: אורח חיים, מחלות נוספות וכו'.

מטרת יעדי האיזון היא למנוע סיבוכים עתידיים של רמות סוכר גבוהות. יחד עם זאת, ייתכן שבקרב חולים מבוגרים ייקבעו יעדי איזון גבוהים על מנת להימנע מסיבוכי היפוגליקמיה (רמות סוכר נמוכות).

 

האם עליי להזריק אינסולין?

במטופלים עם סוכרת מסוג 1, בה הלבלב אינו מפריש כלל אינסולין, יש צורך בטיפול באינסולין. במטופלים עם סוכרת מסוג 2, מתן אינסולין הוא לרוב במחלה ארוכת שנים, כשתאי הבטא בלבלב לא מצליחים להפריש מספיק אינסולין. בסוכרת מסוג 2 נותנים לעיתים אינסולין לתקופה זמנית, כאשר הסוכרת מאוד לא מאוזנת. מתן האינסולין מביא לירידה ברמות הסוכר, דבר שמסייע הרבה פעמים להתאוששות תאי הבטא (מפרישי האינסולין) בלבלב. כיום, קיימים מספר סוגי אינסולין, כמו עטי הזרקה או משאבות אינסולין (תת-עורית, ואפילו אלחוטיות), אשר מזליפות אינסולין באופן רציף. כמו כן, ישנן משאבות אשר מתקשרות עם מד סוכר רציף שמנחה את המשאבה כמה אינסולין להזליף – במצב שהסוכר במגמת עלייה המשאבה תזליף יותר אינסולין, או לחלופין תעצור את פעילותה כשהסוכר במגמת ירידה.

 

מהם סיבוכי המחלה האפשריים וכיצד אני יכול למנוע אותם?

רמות סוכר מוגברות מעלות את הסיכון לפגיעה בכלי דם קטנים, למשל: פגיעה ברשתית, עד הופעת עיוורון; פגיעה בכליות עד הגעה לדיאליזה; פגיעה בעצבים עד אובדן תחושה או כאבים עזים בכפות הידיים והרגליים. כמו כן, רמות סוכר גבוהות בשילוב עם יתר לחץ דם ושומנים גבוהים בדם, מעלות את הסיכון לטרשת עורקים, דהיינו אירועים מוחיים, התקפי לב, והיצרות של כלי הדם בגפיים, עד למצב של צורך בקטיעת גפה. איזון מיטבי של רמות הסוכר בדם, וכן טיפול במחלות הנלוות – איזון לחץ דם, איזון שומני הדם והפחתת משקל - מונעים את סיבוכי הסוכרת.

חשוב מאוד להקפיד על תזונה נכונה ופעילות גופנית. צילום: שאטרסטוק

האם ניתן להחלים מסוכרת?

מחקר ה-DIRECT הוכיח כי ירידה במשקל של 15 אחוז בחולים עם סוכרת שאינה ארוכת שנים (בממוצע עד 6 שנים) ושאינם מטופלים על ידי אינסולין, הביאה להחלמה מהמחלה בכ-80 אחוז מהמקרים.

כמו כן, הקפדה על דיאטה דלה בפחמימות ועל פעילות גופנית סדירה, יכולה להביא לנסיגה של הסוכרת. גם ניתוח בריאטרי יכול להביא לנסיגה של הסוכרת ב-60-90 אחוז מהמקרים (תלוי בסוג הניתוח), במשך הסוכרת ובפרמטרים נוספים – עם זאת, באחוז ניכר מהחולים, הסוכרת חוזרת כעבור כ-5-10 שנים מהניתוח, ככל הנראה בשל עלייה חוזרת במשקל.

 

לסיכום: במידה ואובחנת כסוכרתי, חשוב לזכור שזה לא סוף העולם. טיפול נכון בסוכרת ושמירה על מדדים מאוזנים נותן לסוכרתי את האופציה לחיות בצורה טובה ולמנוע סיבוכים עתידיים.

 

ד"ר מאיה איש שלום מומחית לרפואה פנימית אנדוקרינולוגיה וסוכרת, המכון האנדוקריני בית חולים איכילוב, ומרפאת DMC לטיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום