פתרונות לבעיות פוריות

(0)
לדרג

ישנן כיום טכנולוגיות מתקדמות, המאפשרות לאלו הנתקלים בבעיות פוריות מסיבות שונות להביא ילד לעולם. כל הדרכים להפוך להורים

מאת: ד"ר עינת שלום-פז

זוגות רבים שמחליטים להפוך להורים ולהביא ילד לעולם מצפים שתהליך הכניסה להריון יהיה מהיר וללא קשיים. כאשר נתקלים בקושי כלשהו, מנסים למצוא היכן הבעיה ולפתור אותה בדרך המהירה ביותר. בין 10-15% מכלל אלו המנסים להיכנס להריון יסבלו מהפרעות כלשהן בפריון; חוסר בפריון/פוריות מוגדר כחוסר יכולת להשיג הריון לאחר יחסי מין סדירים במשך שנה.

^^הסיבות לאי פריון נחלקות ל- 3 קבוצות עיקריות:^^

אי-פוריות הנובעת מבעיית זרע - כלומר הבעיה היא בצד הגברי (כ-35% מכלל המקרים).
אי-פוריות הנובעת מבעיה כלשהי אצל האישה (כ-45% מכלל המקרים).
עקרות בלתי מוסברת.

בכל מקרה, אצל כ-10% מהזוגות יש יותר מגורם אחד לאי-פוריות, מקרים של "עקרות אימונולוגית" ועוד.

חוסר פריון אצל הגבר

אי-פוריות הגבר מתבטאת בפגמים המתייחסים לכמות, למבנה ולתנועתיות תאי הזרע. הפגמים השונים באיכויות הזרע יכולים להיות ממקור הורמונאלי (אשכי), או חוץ אשכי, בלוטות עזר וצינורות הזרע. גם מחלות זיהומיות שונות ופגמים מולדים כגון אשכים טמירים (אשכים שלא ירדו לשק האשכים לפני או מיד לאחר הלידה) יכולים לפגוע בכמות הזרע ואיכותו. בנוסף, סתימה בצינוריות שנועדו להעביר את הזרע מהאשך לשופכה, בעיות הורמונאליות אצל הגבר והתרחבות של כלי דם (דליות) בוורידי האשכים, גם הם יביאו לירידה באיכויות הזרע וירידה בפוריות אצל הגבר. למרות כל אלו, ישנם גם מקרים רבים בהם הסיבה אינה בהכרח ניתנת לאבחון.

^^מהם הפתרונות הקיימים בתחום זה?^^

הסיבה השכיחה לאי פוריות אצל גברים היא התרחבות וריד האשך (ווריקוצלה). במצב זה ניתן לבצע תיקון פשוט יחסית בשתי שיטות עיקריות: השיטה השכיחה יותר היא באמצעות ניתוח ובשיטה השנייה, מזריקים חומר שגורם לחסימת הוריד. במקרים של חסימה בדרכי (צינורות) הזרע, צינורות או במקרים של חוסר מולד שלהם (העדר צינור המוביל זרע מהאשך), ניתן לבצע כיום "שאיבת זרע" ממוצא צינור הזרע באשך, באמצעות ניתוח בשיטות מיקרו-כירורגיות.

לאחרונה פותחו שיטות, שבאמצעותן ניתן להשיג הפריה גם במקרים שהזרע לקוי ביותר או מכיל תאים בודדים בלבד, ואפילו במקרים שאובחנו בעבר כסובלים מחוסר יצירה מוחלט של זרע. כיום, גם במקרה של חוסר זרע מוחלט ניתן לשאוב דגימה בשיטות מתקדמות, על-ידי מחט בדיקור או ביופסיה (דגימה מריקמת האשך) - להוציא מתוכה זרעונים, אפילו בודדים וללא תנועה ולבצע בעזרתם הפריה של הביצית. באמצעות שיטה מיקרוסקופית המכונה מיקרומניפולציה, ניתן להזריק תא זרע בודד לתוך תא ביצית (שיטת ה-ICSI), ובכך להביא להפרייתה, גם על-ידי זרע שאינו מסוגל לחדור לתוכה בכוחות עצמו (כולל זרע ללא תנועה או זרע שצורתו לחלוטין אינה תקינה). בין השאר, קיימות שיטות לאבחון ובחירת תאי זרע תקינים או קרובים לתקינים, על-ידי בחירת זרע בצורה מיקרוסקופית שתבטיח בחירה מיטבית של זרע תקין.

חוסר פריון אצל האישה

גם אצל האישה קיימות מספר סיבות לחוסר פריון עם פתרונות מגוונים. הסיבה הראשונה היא אי פריון על רקע הורמונאלי. לשם הפריה, ישנו צורך בתהליך ביוץ כהלכתו, כלומר הבשלה תקינה של הזקיק בשחלה וקיומה של ביצית בשלה ומוכנה להפריה. ליקויים הורמונאליים שונים, כגון: הפרעה בפעילות המתואמת של הורמוני בלוטת יותרת המוח, הפרשת-יתר של הורמון החלב, הפרולקטין, והפרעות בשחלה עצמה יכולים להביא לחוסר ביוץ או לביוץ לקוי.

כיום ישנם אמצעים מדויקים לאבחון זמן הביוץ: בדיקות הורמונאליות ובדיקות אולטרה-סאונד, המאפשרות לקבוע את מועד הביוץ באמצעות מעקב אחרי גדילת הזקיקים והבשלתם. בנוסף, ישנן טכניקות מתקדמות לגרימת ביוץ, באמצעות מגוון גדול של תרופות; הטיפול בתרופות הללו מחייב השגחה וניטור קפדני של תגובת האישה, בעיקר של רמות ההורמון אסטרדיול (הורמון המין הנשי המיוצר בשחלה) בדם, וכן ניטור באמצעות אולטרא-סאונד לבדיקת מספר הזקיקים המתפתחים בשחלה וגודלם. מטרת הניטור היא להשיג את התוצאות המיטביות, במקביל להופעה מינימאלית של תופעות לוואי. הסיבה השנייה לאי פריון אצל האישה היא אי פריון על רקע מכאני (חסימתי); מחלות שונות, בעיקר דלקות בחצוצרות ובסביבתן, עלולות להביא לפגיעה כרונית בפעילות החצוצרות. פגיעה קיצונית תתבטא בחסימה של החצוצרות; פגיעה קלה יותר תגרום להידבקויות מסביב לחצוצרות ובין החצוצרות לבין איברים פנימיים סמוכים, כגון: השחלות, המעיים והרחם. עקרות מכאנית מוחלטת היא כאשר שתי החצוצרות חסומות.

^^הפגיעה במכאנית מאובחנת באמצעים שונים:^^

צילום רחם וחצוצרות (צילום רנטגן) שבעזרתו ניתן לאבחן פגמים בחלל הרחם (הידבקויות תוך-רחמיות), חסימות בחצוצרות, הידבקויות סביב החצוצרות וכן אי-ספיקה (הרחבה) של צוואר הרחם.

לפרוסקופיה - ביצוע חתך קטן בדופן הבטן באזור הטבור והחדרת מכשיר אופטי, המאפשר הסתכלות ישירה על אברי האגן (נעשה בהרדמה כללית ובחדר ניתוח). בדרך זו ניתן לאבחן במדויק אם קיימת פגיעה בחצוצרות, מה חומרתה ובהתאם, להתאים את הטיפול. באמצעות הלפרוסקופ ניתן גם לטפל בבעיית העקרות המכאנית.

היסטרוסקופיה - בדיקה בה מוחדר לחלל הרחם מכשיר אופטי עדין, המאפשר לאבחן ממצאים בחלל הרחם כגון: הידבקויות, שרירנים, פוליפים או פגמים מולדים במבנה הרחם; פגמים אלה עשויים להפריע להשתרשות העובר ברחם או למנוע התפתחות תקינה של ההריון ולגרום להפלה. הבדיקה מבוצעת ללא הרדמה או בהרדמה מקומית.

הסיבה השלישית לאי פריון אצל נשים היא מצב בו השחלה אינה מייצרת את הביצית הדרושה, גם עבור טיפולי הפריה חוץ גופיים. מקרים אלו מתרחשים במספר מצבים: אצל נשים שגיל המעבר הקדים להופיע ולכן הן אינן מייצרות ביציות, נשים שעברו טיפולים כימותרפיים, הקרנות או ניתוחים, נשים הסובלות מפגם גנטי מולד ונשים הסובלות מאי ספיקה שחלתית ללא סיבה ברורה. במקרים אלו יהיה צורך בתרומת ביצית מאישה אחרת.

ישנן כמה קבוצות הזקוקות לתרומת ביצית מסיבות שונות כגון: נשים שהן נשאיות של מחלה גנטית ורוצות למנוע את העברת הפגם הגנטי לילדיהן, נשים שהטיפול בהורמונים אינו נותן תגובה מתאימה, נשים שעברו מספר רב של טיפולי הפריה שבמהלכם התברר שהביציות פגומות ואינן מביאות להריון תקין, וכן נשים שסיכוייהן להשיג הריון קטנים בשל גילן (מעל גיל 40).

אי-פוריות מסיבות לא ידועות

המושג "עקרות בלתי מוסברת" ניתן לאותם מקרים שבהם, לאחר שכל הבדיקות והבירורים המקובלים לא העלו סיבה ברורה לאי-פוריות. במקרה כזה, אין הכוונה שאין סיבה לאי פוריות. הכוונה היא, באמצעים הקיימים כיום לא ניתן היה להגיע לאבחנה; במקרים אלו מתחיל פעמים רבות תהליך של טיפולי הפריה חוץ גופית, שעשוי לשפוך אור על הסיבה הנעלמת לאי הפריון. בעיה כגון זרע שאינו חודר את הביצית, או בעיה באיכות הביציות הן רק חלק ממצבים אפשריים שלא ניתן לגלותם בדרכים שנסקרו לעיל. מקרים כאלה ניתנים לפתרון על-ידי טיפולים תרופתיים שיאפשרו את "השבחת זרע" בטרם הזרקתו. הפריה חוץ גופית הוכחה כמשיגה אחוזי הצלחה שאינם פחותים מאלו המושגים במקרים של עקרות מכאנית.

בעיות פוריות יכולות לנבוע מסיבות רבות, הן מהצד הגברי והן מהצד הנשי. ייתכנו אף מצבים בהם אי פריון יתבסס כתוצאה משילובן של מספר סיבות, דבר שיחייב מספר טיפולים משולבים זה בזה. אי פריון הינו מצב הניתן פעמים רבות לפתרון, במיוחד לאור הטכנולוגיות הקיימות כיום ברפואה בתחום זה. למרות כל זאת, ההמלצה שלא לדחות את גיל האמהות והאבהות כאחת, עדיין קיימת. היכולות הטכנולוגיות המשמעותיות בתחום הפוריות בשנים האחרונות אינן מבטלות את נושא הגיל הפיזיולוגי וחשיבותו להצלחת תהליך ההפריה, אם כי הטכנולוגיה כיום מאפשרת למי שבעבר נחשבו לעקרים באופן סופי את האפשרות של הבאת ילדים לעולם.

ד"ר עינת שלום- פז היא מומחית בגניקולוגיה, מיילדות וליקויי פוריות ביחידה להפריה חוץ גופית של המרכז הרפואי הלל יפה.

בואו לדבר על זה בפורום פריון האישה והפריה חוץ גופית ובפורום פריון הגבר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום