חשד לפגיעה בTFCC בעקבות שבר בסטילואיד האולנרי

דיון מתוך פורום  אורתופדיה - כירורגיה של היד

23/05/2020 | 01:08 | מאת: מוטי

שלום רב, אשמח מאוד לעזרה. בן 35, נפלתי קדימה עם ידיים מושטות וסדקתי את הסטילואיד האולנרי. עברו 6 שבועות עם סד, היה נראה טוב בצילום, התחלתי פיזיותרפיה, עשיתי אותה חזק מדיי והרגשתי כאב שעד היום לא עובר. בצילום נראה שהסטילואיד נשבר (מצ"ב תמונה). מומחה כף יד הציע ריפוי בעיסוק ובדיקת MRI. השאלות שלי: 1) האם לא מסוכן להתחיל ריפוי בעיסוק לפני שנדע מה קורה שם? זה לא עשוי להחמיר את המצב? 2) כשאלתי אם לשים סד, הוא אמר ש"אני יכול" אם אני רוצה להפחית כאבים שבועיים שלושה. כאן השאלה די דומה - זה לא מסוכן להיות בלי סד עד שנדע מה יש לי? 3) הכי חשוב - אם הסטילואיד נשבר בעקבות תרגיל פיזיו שעשיתי, והכאב היה ממש חד באותו עד שעשיתי את הרגיל. אז לא ברור מאליו שיש קרע בTFCC וכל זמן שעובר ללא ניתוח מקטין את הסיכוי להחלים מזה? 4) האם העובדה שהסטילואיד נשבר לא מהווה צורך בניתוח בפניה עצמה? אפשר לחיות סביר אם זה יישאר שבור? ממש אשמח לכל עצה בנושאים הללו. אני מרגיש שהזמן קריטי וכל פעולה שאעשה חשובה. תודה רבה!

לקריאה נוספת והעמקה

מוטי שלום, תחילה, הצילום לא עלה למערכת, עניין טכני. שנית, שבר בסטילואיד לא בכרח מצביע על קרע ב-TFC, אך הדבר אכן דורש בירור ע"י MRI. רוב הקרעים ב-TFC אינם נזקקים לטיפול ניתוחי ולרוב פיזיותרפיה/ריפוי בעיסוק ושימוש בסד פותרים את העניין. לכן, גם אם קיים קרע כזה שטרם אובחן, אינני רואה מניעה מהמשך השיקום. הסד אומר לתת בעיקר תחושת ביטחון והגנה מפני תנועות כואבות, אך אם אין לך כאב בפעילות יומיומית, אתה לא נדרש אליו. כנ"ל לגבי תרגילי הפיזיותפיה - כל עוד אין כאב (או כאב קל) או מגבלה - אין מניעה מלבצע את התרגילים. לגבי הסטילואיד עצמו - נדיר ששברים אלו מצריכים ניתוח. לעיתים קרובות הם אינם מתחברים, אך למרות זאת לא פוגעים בתפקוד היד. בברכה, ד"ר יהודה

25/05/2020 | 00:30 | מאת: מוטי

תודה רבה על התשובה! אני מעריך את זה מאוד. רק לחדד נקודה אחת - כשאומרים שברוב המקרים חוזרים לפעילות יומיומית - מה זה כולל? אני אוכל לעבוד מול מחשב כנראה. אבל האם אני אוכל גם להרים את הילד בשתי ידיים? האם אוכל לבצע מתח ושכיבות סמיכה בחדר כושר? או שעל הדברים האלה בעצם מתפשרים מראש על מנת להימנע מניתוח? (ברור לי שכל מקרה לגופו אבל מנסה להבין את התוצאות ארוכות הטווח של מרבית המקרים) תודה!

בגיל 35, המטקרה היא שתוכל לחזור לכל פעילות כולל ספורט. עדיין יש מקום לטיפול שמרני בחלק ניכר מקרעי ה-TFC וזמן ההחלמה הצפוי הינו כ-3 חודשים. ניתו להוריד קצת עומס עד סיום הבירור ע"י MRI, אך בסופו של התהליך (ריפוי עצמוני או ניתוח), המטרה שלא יהיו מגבלות משמעותיות.

מנהל פורום אורתופדיה - כירורגיה של היד