עיכוב שפתי לילדה בת שנתיים וחצי

דיון מתוך פורום  הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

20/11/2013 | 11:59 | מאת: שמשון

שלום, בתי בת שנתיים וחצי אובחנה בגיל שנתיים ע"י התפתחות הילד עם עיכוב התפתחותי כללי. כיום בתחום השפתי והמוטרי בעיכוב של כ 6 חודשים ביחס לגילה. מטופלת פעמיים בשבוע אצל קלינאית תקשורת ופעם בשבוע בריפוי בעיסוק. לתחושתינו יש התקדמות לכל אורך הדרך, אבל נראה שהיא עוד רחוקה מדיבור שוטף כבני גילה. כיום מדברת כ 150-160 מילים, חלקן הגדול בשיבוש או השמטת הברות, מבינה כמובן הרבה יותר מילים. עדיין נראה שלא לגמרי הפנימה מושגים מופשטים של גדול-קטן, מתחת-מעל וכדומה. אינה מחברת משפטים בכלל (למעט צירופים פשוטים של אבא-בא, אמא-קחי ועוד, פעם אחת שמענו אותה מחברת 3 מילים למשפט: בובה-קחי-נהנה (נהנה=מוצץ), כאשר נתנה לבבוה את המוצץ. לאחרונה התילה בנאומים ארוכים בג'יבריש, שנראה שלפחות לה ברור מה היא רוצה להגיד, לנו אין מושג... כיום בגן פרטי רגיל עם קבוצה קטנה, לדברי הגננת התקדמה מאד מתחילת השנה, אך הסתבר לנו שהיא כמעט ואינה מדברת, אפילו לא ג'יבריש או מילים בודדות, כפי שהיא עושה בבית. אולם מתקשרת עם הילדים והצוות נהדר בדרכים אחרות. משתתפת בכל הפעילויות. כמה שאלות 1. האם תתכן בעיה מהותית יותר בנושא השפתי, או שמא פשוט באמת צריך לחכות שהעסק יבשיל ותהיה סוף סוף פריצה בדיבור? 2. האם היא תצליח להדביק לגמרי את הפער השפתי? 3. כרגע כל הגורמים (גננת/קלינאית) ממליצים על גן שפתי לשנה הבאה, אלא אם יהיה שינוי דרמטי, הבעיה היא שבעירנו אין גן שפתי אלא גן התפתחותי שכולל מגוון של ילדידם עם לקויות שונות (שאינן תקשורתיות) - אנחנו חוששים מאד שמא בגלל נטייתה של הילד ללמוד הרבה ולשחק בחיקוי, תלמד ותחקה גם התנהגויות "שליליות" מילדים אחרים. אשמח לדעתך בנושאים הנ"ל תודה

לקריאה נוספת והעמקה

1. אי אפשר לדעת האם יש לה "בעיה מהותית", מה שבטוח שאת בדרך הנכונה עם כל הטיפולים ובהמשך, לפי הצורך, תשקלי בחיוב את ההשמה בגן שפתי. 2. לגבי בהדבקת הפער אי אפשר לדעת, ילדים שניראה שהסתדרו מתקשים שו ב בכיתות הגבוהוה כי יש קושי בהבנת שפה ברמה גבוהה, אבל מוקדם מדי לדעת. יש ילדים שסוגרים פערים וממשיכים בהשגים כמו בני גילם, לצערי אף פעם אי אפשר לדית בבטחון מראש למה ילד יכול להגיע. 3. התייחסתי לנושא גן שפתי קודם, גם שפתי או תקשורתי מיועד לתת לקבוצה שקטנה של ילדים מענה לצרכים הייחודיים שלהם עם תוכנית התערבות מובנת ומפוקחת, והיא מזכה את הילד בעבודה התפתחותית לאורך כל השבוע ושעות היום ולא רק לשעות הטיפול הפרטני. תדרשי להיות מעורבת ולקבל הדרכה מכל מי שמטפל בבת שלך. לגבי השמה בין ילדים אחרים, החברה שלנו חייבת לשפר את רמת הסובלנות לילדים חריגים ובטח ביתך תלמד לקבל אנשים אחרים לאחר שהיא בעצמה תשולב בין כל מיני ילדים, כמוהה. רצוי לעבור את תהליך ההשמה והדיון בועדת השמה אשר מפקחת על מרקם הילדים בגן, המאפיינים של הילדים נקבעים על ידי "הצעה, הילדים באכל שנה ושנה ואי אפשר מראש לדעת מהם המאפיינים של הקבוצה, במיוחד ביישוב קטן עם מיעוט ילדים בעלי צרכים מיוחדים. תלמדי את הנושא ותתחשבי רק בטובתה של ביתך. כל טוב,

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה