כיצד לעזור לילד

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיה קלינית

06/01/2007 | 19:28 | מאת: נועה

בני מתקשה בהיתאגנות. לדוגמא בהכנת המערכת הוא מתחיל להכין מערכת ליום המחר ובאמצא הוא מוסט לכל מיני דברים אחרים. משחקים טלויזיה שדלוקה וכדומה. איך אני יכולה ללמד אותו להיתארגן, הציעי לי דרכים ללמדו להיתארגן. תודה ושבת שלום

לקריאה נוספת והעמקה
07/01/2007 | 00:55 | מאת: ליאת מנדלבאום

נועה יקרה, לא ציינת בן כמה בנך, ולכן אשיב לך באופן כללי. קשיי התארגנות יכולים להיות חלק ממגוון תופעות, בהן נורמטיביות או קלות אך גם במפושטות ורציניות יותר. היכולת להתארגן ביעילות היא יכולת נלמדת, ולהורים יש תפקיד חשוב בהקנייתה ובשכלולה. כדי שילד יוכל לסדר את הילקוט למחר, עליו לדעת הרבה קודם לאסוף את צעצועיו בחדר, להחזירם למקומם הנכון, להתלבש ולהתפשט לבד, לאכול בעצמו, וכד'. אם הורים לוקחים על עצמם לפעול ולסדר במקום הילד, הוא פשוט לא ילמד מיומנויות אלה. לכן, כדאי מאד להימנע מלעשות סדר במקומו, ובמקום זאת, להיות על ידו כשהוא מסדר (את החדר, הילקוט או הבגדים המפוזרים), ולהנחות אותו בענייניות וללא כעס איך עושים זאת נכון. ילדים צעירים אכן מוסחים בקלות, ויש לסייע להם ביצירת סביבה תואמת. לפני שמסדרים ילקוט יש לאסוף צעצועים מהשטיח, לכבות טלוויזיה ולסגור את המחשב. אפשר לעשות זאת כטקס סיום היום לפני המקלחת וארוחת הערב. כך מסלקים גירויים מסיחים ויוצרים מודל פעולה מנחה. אף פעם לא מזיק לשבח ילד שהצליח לעשות את הדברים כמו שצריך. זה בכלל לא פשוט לסדר ילקוט לפי מערכת שעות. הערה חשובה: ילדים עם הפרעת קשב וריכוז עלולים להתקשות יותר מילד רגיל, וכך גם ילדים עם לקויות למידה שונות. במקרה כזה, מוטב לסייע בעזרים ממשיים כמו עטיפות צבעוניות וקבועות למקצועות מסוימים, קלסרים מרוכזים וכד'. מרפאות בעיסוק יודעות לתת עצות מועילות מאד בנושא זה, וכדאי מאד להתייעץ איתן במקרים אלה. בהצלחה ליאת

מנהל פורום פסיכולוגיה קלינית