אבחונים פסיכולוגיים

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיה קלינית

01/05/2006 | 17:11 | מאת: יעל

בתי בת ה-10 נמצאת ב"שיחות" עם פסיכולוגית קלינית. לאחר מספר פגישות כ-10 אמרה לי הפסיכולוגית שהילדה אניגמטית עבורה והיתה שמחה להעביר אותה אבחונים פסיכולוגיים. שאלתי- מה הם אותם אבחונים, מה בדיוק הם מלמדים אודות הילדה ואם אכן נמצאים ממצאים מסויימים כמה הם מדוייקים, וכיצד אפשר להשתמש בתוצאותיהם להמשך טיפול ושיחות תודה יעל

לקריאה נוספת והעמקה
01/05/2006 | 19:45 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום יעל, המבחנים הפסיכולוגים אכן נועדו להערכה ותיאור של הנבדק באופן רחב, אמין ומאורגן ככל האפשר. יש כיום מגוון גדול מאד של כלי מדידה והערכה פסיכולוגיים, חלקם בעלי תוקף ומהימנות גבוהים, וחלקם פחות. חשוב לזכור שבניגוד ל'בדיקת דם' או מדחום המספקים ערכים חד משמעיים, כאן מדובר בהערכה בלבד, הגם שבדר"כ מדובר בהערכה מהימנה למדי. כדי להגיע לתוצאות טובות, מבסס המאבחן את מסקנותיו על מס' מבחנים ("בטריה"), המתקפים, למעשה, זה את זה. כאשר עולה חשד ללקויות למידה, לפעמים יש צורך בטסטים נוספים, הבודקים באופן ספציפי יכולות מוגדרות, בהתאם לשאלה שעולה מן האבחון הראשוני. אבחון סטנדרטי לילדים בגיל 10, יכלול בדר"כ מבחן אינטליגנציה, מבחנים השלכתיים (בהם הילד מתבקש לצייר או להגיב לגירוי עמום כלשהו) ומבחן תפיסתי. כך מקיפים, למעשה את ההיבטים הקוגניטיביים, החברתיים, הרגשיים, וההתפתחותיים בחייו. אבחון יכול לספק מידע לא רע בכלל לגבי נושאים כמו: דימוי עצמי, דימוי גוף, אופני תגובה קבועים או משתנים, זהות מינית, תפיסה בינאישית ואופני התקשרות לזולת, חרדות, מנגנוני הגנה, רמת אינטליגנציה, ועוד. תוצאות המבחנים אכן מאפשרות היכרות מעמיקה עם הילד, כאשר לצד התיאור שלו, מסתמנת גם תחזית לעתיד, לפיה אפשר להתוות טוב יותר את תכנית ההתערבות הטיפולית. בסוף כל דו"ח אבחון יופיעו גם המלצות מעשיות, בהן יפורטו הדרכים בהן אפשר וצריך לעזור לילד במסגרת המשפחתית, החינוכית והקלינית. החיסרון הגדול של המבחנים הללו הוא העלות הגבוהה שלהם, אולם בחישובי עלות מול תועלת נדמה לי שערכם רב, בעיקר במקרים בהם קיימת עמימות וחוסר הבנה. בברכה ליאת

מנהל פורום פסיכולוגיה קלינית