בעיות בלימודים

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיה קלינית

21/02/2001 | 20:47 | מאת: נילי

אני סטודנטית באוניברסיטה שנה ראשונה ויש לי מס' בעיות הקשורות ללימודים, אשמח מאוד לקבל עצות בקשר אליהן: 1) אני לומדת מקצוע שדורש זכירה רבה מאוד של חומר. כרגע אני בתקופת מבחנים ועלי לזכור מאות עמודים בזמן קצר ביותר, כגון 400 עמ' ביומיים. יש לי בעיה קשה מאוד בזכירת החומר, גם אם אני מצליחה לעבור על כולו, אינני מצליחה לזכור את רובו. פעמים רבות אני שוכחת את העמוד שכרגע קראתי, בעוברי לעמוד אחריו. הדבר פוגם ביכולתיי במבחן, כאשר פשוט אינני זוכרת מאמרים או עמודים רלוונטיים. בנוסף, פעמים רבות נוצר לי "סלט" בראש, ואינני מצליחה לדלות את החומר הרלוונטי בבואי לענות על שאלה. עליי לציין שבהיותי בבית הספר הייתי תלמידה טובה, ללא בעיות לימודיות, למרות שלקח לי זמן להטמיע את החומר. אך באוניברסיטה אלו הדרישות, כיצד ניתן להתמודד עימן? 2) בעבר הייתי תלמידה מצויינת, כעת ציוני ( בעבודות ובמבחנים) אף שאינם גרועים אינם "בשמיים". האווירה היא מאוד תחרותית ומאוד מלחיצה. אני משקיעה רבות בלימודיי, אך כל הזמן נדמה לי שלא עשיתי דיי, שעוד דבר קטן והציון היה עולה רבות. הדבר מפריע לי , וכך מפריע לי בעבודתי על הדבר הבא... האמת, קשה לי להתמודד עם הנפילה בציונים. יש מגמה בפקולטה שגורמת לתלמיד לדעתי, להרגיש מטומטם- וזו לא הרגשה אישית שלי בלבד - כיצד ניתן לשמור על ראש נקי ופטור מדאגות, על מנת שאוכל למצות את המקסימום שבי? אשמח מאוד לתשובה.

21/02/2001 | 21:15 | מאת: אופיר

אני אומנם לא לומד באוניברסיטה,אבל מצאתי שיטה איך ליזכור טוב את החומר. פשוט להסביר אותו,ליפני מיבחן אני מיתאסף אם כמה חברים שלא יודעים כלום (בדיוק כמוני) אני קורא את החומר ומסביר להם,וככה אני זוכר אותו יותר טוב. אופיר

21/02/2001 | 23:56 | מאת: ד"ר אורן קפלן

נילי שלום ללמוד 400 עמודים ביומיים זו משימה קשה לכל אחד. סביר להניח שאת בחברה טובה בנושא הזה גם בקרב עמיתיך לחוג. מבחינה פרקטית יש שתי שיטות להתמודד. האחת קשורה לאסטרטגיות למידה וזיכרון. יש כמה ספרים בנושא וחשוב לראות איך את לומדת וכיצד ניתן לשפר את השיטות. השניה קשורה למצבי ריכוז והרפיה. ככל שתוכלי להירגע ולהכניס את עצמך למצבים של ריכוז כך תוכלי למצות יותר טוב את יכולותיך. ניתן לתרגל שיטות כאלה בטיפול פסיכולוגי קוגניטיבי קצר. ולבסוף, חשוב לזכור שמדובר במצב לחץ ומרכיב ההתמודדות הנפשית הוא בעל חשיבות רבה בתמונה הכללית. לא הכל שייך בהכרח לפטנטים כיצד להתמודד עם החומר. זה עלול לגעת בנושאים רגישים כמו דימוי עצמי, חלומות לעתיד, דפוס התמודדות עם לחץ ועוד. ומידה ונושאים כאלו עולים אצלך יתכן שכדאי להיעזר בייעוץ פסיכולוגי לפחות בתקופות הלחוצות. בהצלחה ד"ר אורן קפלן

22/02/2001 | 00:12 | מאת: ד"ר דרור גרין

נילי יקרה, אני מסכים עם עצותיו של ד"ר אורן קפלן, ורוצה להוסיף משהו בנוגע לעצתו של אופיר. זוהי עצה מצוינת. את צודקת בעניין תחושת ההשפלה של תלמיד באוניברסיטה, תחושה שאינה מקלה על התהליך הלימודי. גם אני זוכר זאת מתקופת לימודי באוניברסיטה. כעת, כאשר אני מרצה ומלמד, גיליתי שאני לומד הרבה יותר מהכנת הרצאה מאשר למדתי בתקופת לימודי באוניברסיטה. הצורך להסביר את החומר לאחרים יוצר ארגון-מחדש גם אצל מי שמלמד. לימוד בקבוצה מאפשר לימוד באופן זה, כאשר כל אחד מחברי הקבוצה מסביר את חומר הלימודים לאחרים. כדאי לנסות. ובהצלחה, דרור גרין

22/02/2001 | 17:19 | מאת: רוז

איך אמר המורה ההוא: "פעם הסברתי לתלמידים משהו והם לא הבינו, אז הסברתי שוב, והם שוב לא הבינו, אז הסברתי בשלישית, הם שוב לא הבינו, אבל אני הבנתי."

מנהל פורום פסיכולוגיה קלינית