** ליקויי למידה **
דיון מתוך פורום פסיכולוגיה קלינית
שלום רב לאחרונה התחלתי ללמוד באוני' ואני חש תופעות מאוד מוזרות. עוד בתקופת התיכון היו לי מעין בעיות ריכוז. במיוחד בעיות באגירת מידע שאני לומד לזיכרון. אני זוכר את עצמי יושב לילות על גבי ימים (בסדר הזה!!!) כדי ללמוד למבחן "פשוט" בבית ספר תיכון, בעוד אנשים אחרים היו מתמודדים איתו בקלות. בגלל בעייה זו נאלצתי רבות "להמר" בבגרויות ולא למדתי לשום בגרות את כל החומר הנדרש. השיא היה בבחינת הבגרות בהיסטוריה בה למדתי רק כחצי מהחומר הנדרש. פשוט אני לא מסוגל לעכל מידע רב כל כך בזמן מועט. לשמחתי ולצערי שיטת ההימורים עבדה ואף הגעתי ללימודים גבוהים בפקולטה יוקרתית באוני'. לצערי הרב שיטה זו בלתי יישימה כעת. מלבד הקשיים הנובעים מ-5 שנים בין לימודי בתיכון ללימודי באוני' (צבא - חו"ל...) אני פשוט לא זוכר על מה מדברים בשיעורים. המרצים שואלים שאלות ואני באמת באמת לא יודע לענות. אני זוכר שדיברנו על הנושא, אך פרטים אני לא מסוגל לזכור. דבר נוסף הקורא לי הוא שאני לא מסוגל להתרכז בשעור. אני לא משתעמם אלא באמת מנסה להקשיב. אמה שקורה הוא שאחת לכמה דקות אני "נודד" במחשבותי (חולם בהקיץ). אין לי שליטה על זה וזה מדאיג אותי נורא. חשבתי שאולי אני סתם משתעמם בשיעורים אולי למרות שאני הייתי בטוח שאני מאוד מנסה להקשיב ולשים לב, אך מה שקורה הוא שאני גם לא מקשיב כשאנשים מדברים איתי המון אלא גם אז חולם בהקיץ, ואפילו הלכתי לצפות במופע אותו השתוקקתי לראות זמן רב וגם בו חלמתי להקיץ ואיבדתי את הריכוז במה שקורה... זה ממש מדאיג אותי ואין לי שליטה על זה. בלילות אני גם מתקשה לישון וכל הזמן הראש חושב וחושב על הא ודה. אני לפעמים משתגע מזה שאני מת מעייפות, שוכב לישון ב-11 בלילה כי למחרת אני מתחיל ללמוד ב-8 ואני פשוט מתגלגל במיטה מצד לצד, הראש כל הזמן מלא מחשבות, ואיני מסוגל להרדם עד 3-4 בבוקר. תופעה מדאיגה נוספת היא שאני לעיתים (לא קרובות אומנם, אך זה קרה מספיק פעמים כדי שאשים לב לכך) אני מסכל אותיות במילים+כשאני מסכם שיעורים אני לעיתים מערבב אותיות ממילה אחת עם אלה ממילה צמודה. אני יודע שלעתים אנחנו נוטים לעשות אוטו-דיאגנוסזה ממה שאנו קוראים או שומעים, אבל לכשתיארתי את הנ"ל בפני השותף שלי במעונות הסובל מהפרעות קשב וריכוז הוא אמר שמה שאני מתאר הוא תיאור קלאסי של המקרה. אני מאוד הייתי שמח לשמוע עצה על פתרון לבעייה שלי. שמעתי שיש תרופה בשם רתינול או ריתלין (לא זוכר את השם) אבל אני יותר בעד פתרונות טבעיים או לפחות ע"י תרגילים שאני אבצע על עצמי... בתודה מראש, יובל
נשמע כאילו יש לך בעיית קשב וריכוז. שווה לעשות אבחון. גש אפילו באוניברסיטה.
יובל שלום כנראה שהכישרון שלך הצליח להוביל אותך להצלחות לימודיות בתיכון למרות הקשיים שהיו כנראה מאז ומתמיד. עם זאת, אין סיבה להמשיך ולסבול. גש לאבחון מסודר של ליקויי למידה. יתכן שיש בעיה אובייקטיבית שחשוב מאוד להגדיר אותה. זה יעזור לך גם לפתח לאחר מכן אסטרטגיות למידה יעילות יותר לטווח הארוך. בכל מוסד אקדמי רציני יש שירות פסיכולוגי שעורך את האבחונים הללו. יש אפשרות גם לפנות ארגון ניצ"ן באזור מגוריך שנועד לאבחון ליקויי למידה. בברכה ד"ר אורן קפלן
לד"ר קפלן שלום רב! מי רשאי להמליץ על שימוש ברטלין: האם המקום בו נעשה האבחון של קשב וריכוז, ליקויי למידה (כמו ניצ"ן)? האם לאחר שמאבחנים בדיוק את הבעיה בלימודים מפנים את הילד בנוסף גם לנוירולוג? האם רק נוירולוג מוסמך להמליץ על רטלין? מכל מקום, אבקש לנפץ תזה, על אף שאני מניחה שתפנה אותי למחקרים המוכיחים אחרת: ר ט ל י ן - סם ממכר!! ראיתי מספר ילדים שהשתמשו ברטלין ואת התוצאות של זה - ברגע שהם חדלים לקחת את הכדור - הם נכנסים שוב "לקריז", לעצבים שלהם, להתנהגות האלימה והלא רגועה שלהם, לחוסר ריכוז בלימודים או אי יכולת לקרוא חומר או עתון וכו'. נראה כי רטלין זה כמו קלטת וידיאו לילדים קטנים - דהיינו, ההורים שמים קלטת וידאו לילדים הקטנים, ויש להם שקט מהם למשך כמה שעות, הילדים מרוכזים, רגועים, וכולם מרוצים - מעין שקט תעשייתי! ברגע שתסתיים הקלטת, הילד יחזור שוב להשתובב. לאחרונה הרטלין נפוץ ביותר בקרב הרופאים והממליצים, ממהרים להמליץ לכל ילד שאובחן בליקוי על הכדור הזה ואני רואה בכך זלות יד! גם בית הספר מרבה להמליץ על כך: "זה טוב, זה גורם לילד להתרכז" - שקט תעשייתי! מה גם שמחקרים הראו שיש לכדור הזה השפעה לעתיד - פגיעה בזכרון כשמתבגרים, אפילו גורם לבעיות נפשיות קלות עד חמורות בבגרות של הילד. ילדי עומד לעומד לעשות מבחן שלי ליקוי למידה ואני חוששת שימליצו לי על רטלין. אני ממש נגד - זה נראה לי השתק זמני!! האם אני אגרום נזק לילדי אם ימליצו לו על רטלין ואני התנגד? לחילופין, האם יש תחליף טבעי לרטלין? בתודה מראש ויום טוב