אפשר להתעלם מעמדות מוסריות?

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיה קלינית

20/10/2002 | 17:03 | מאת: שפתיים חתומות

היי. מה שלומכם? למישהו יש תשובה בשבילי? איך מטפל שעוסק בפסיכותרפיה מצליח להתעלם מערכי מוסר, עמדות, דעות כשהוא בא לטפל באחר? הרי פסיכולוג, היה סטודנט לפסיכולוגיה, ולפני כן היה חייל ולפני כן תיכוניסט.. הוא אדם, שרכש ידע בנושא אבל איך הוא יכול בכלל לזהות, שהוא פועל ומגיב ברגע מסויים בגלל נקודה רגישה שלו עצמו, ואיך הוא יכול להתעלם מזה ולהוביל את השיחה עם המטופל בקו שיואיל למטופל? דוגמה: פסיכולוג דתי שמטפל בנערה, בת 17 שהרתה מחוץ לנישואין , ומבקשת עזרתו, ועמדותיו הם נגד הולדה מחוץ לנישואין? דוגמה: פסיכולוג בעל דיעות שמאלניות שמטפל בפעיל "כך" (לשעבר) וחשוף לשעה טיפולית מלאה בתוכן של טרנספר, שהוא נוגד את דעותיו? פסיכולוג לא צריך לחשוב, להאמין, להתנהג בהתאם למטופל שלו. אולם כיצד הוא פותר את הקושי הזה?

20/10/2002 | 22:25 | מאת: HERA

שלום, כעקרון, איש מקצוע מנוסה יכול וצריך להפריד בין השקפותיו האידאולוגיות/ מוסריות/ דתיות וכו' לבין המטופלים שלו ובעיותיהם. אך מכיוון שכל מטפל הוא אדם, וכפי שציינת הוא בא מרקע מסויים, הרי שלא תמיד זה מתאפשר, ולכן, אם המטפל מספיק אחראי הוא לא יקבל כל מטופל, אלא ימליץ על מישהו אחר. נכון, שלפעמים השיקול הכלכלי גובר על האחריות, ונוצר מצב של מטופל מתוסכל וטיפול תקוע, אבל אני מקווה שזה מסוג הדברים שלא קורים הרבה. השורה התחתונה היא שיקול דעת נכון של המטפל ועירנות של המטופל. HERA.

20/10/2002 | 23:41 | מאת: ד"ר אורן קפלן

שלום אני לא חושב שאפשר להתעלם מעמדות מוסריות. עם זאת, ברוב המקרים אפשר להכיר בהבדלים האישיים ולכבד אותם מבלי שהם יפגעו בטיפול. במצבים מסויימים ודי נדירים לדעתי, צריך להימנע לטפל במקרים שמעוררים קונפליקט מוסרי שיפגע באיכות הטיפול, ועדיף להפנות למטפל אחר. אני חושב שהבעיה קיימת יותר ברמה התיאורטית מאשר במציאות בחדר הטיפולים. אני לפחות לא זוכר כמעט מצבים ממשיים של התלבטות מסוג זה שהיתה עלולה לחבל בטיפול. בהחלט יתכן שגם המטופלים בוחרים מטפל שנראה להם מתאים לעמדותיהם כך שמראש נמנעים קונפליקטים חריפים בסגנון שתיארת. בברכה ד"ר אורן קפלן

מנהל פורום פסיכולוגיה קלינית