פסיכולוגיה התפתחותית-אריקסון

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיה קלינית

24/03/2002 | 02:51 | מאת: ג'ני לזר

שלום. אני לומדת במגמת חינוך, וכרגע אנו לומדים את התיאוריה של אריקסון-8 השלבים ברצוני לשאול מספר שאלות, ואני מאוד מקווה שאני אקבל עליהן תשובות, כי זה מאוד חשוב לי. 1- מהו קונפליקט התפתחותי עפ"י תורתו של אריקסון? 2- מהו אמון עפ"י תורתו של אריקסון? 3-מהי דמות משמעותית עפ"י תורתו של אריקסון? אודה מאוד מאוד על תשובותיכם, ג'ני לזר :-)

לקריאה נוספת והעמקה
24/03/2002 | 10:22 | מאת: ד"ר גידי רובינשטיין

שלום ג'ני, אריקסון הוסיף את הממד הסיבתי=חברתי לתיאוריה של פרויד והתייחס לכל שלבי החיים, עד הזיקנה. כל שלב מאופיין ע"י קונפליקט והוא יכול להיות חיובי או שלילי. המשימה ההתפתחותית של כל שלב היא לפתור את הוקנפליקט המרכזי לפני שעוברים לשלב הבא. שלושת השלבים הראושנים זהים לאלה שתיאר פרויד והשלבים האחרים הם פרי פתוחו המקורי של אריקסון. הדמויות המשמעותיות משתנות בכל שלב ושלב - למשל, בגיל ההתבגרות לקבוצת השווים (בני אותו גיל) נודעת חשיבות רבה כדמויות משמעותיות. מאחר שזהו פורום לטיפול נפשי ולא ללימוד פסיכולוגיה נסתפק בכך. חומר ברור ומסודר בנושא בעברית תוכלי למצוא ביחידה 2 של הקורס "אישיות תיאוריה ומחקר" בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה. בהצלחה, ד"ר גידי רובינשטיין

24/03/2002 | 11:11 | מאת: הלנה

שלום ג'ני גם אני למדתי את תורתו של אריקסון(אמנם על קצה המזלג) אולי אוכל לעזור לך, ובכן, קונפליקט בכל שלב האדם נתון במשבר או קונפליקט " אם המשבר מעובד באופן חיובי ובונה, הפרט רוכש לו מרכיב אשיותי שנעשה לחלק בלתי נפרד מהאני שלו" וכך נוסף עוד נידבך בתהליך בנייתה של אשיות בריאה.לעומת זאת אם המשבר נימשך או נפתר בצורה בלתי נכונה, מוטמע לאני האישי מרכיב שלילי. האני מתפתח בשלבים ובכל שלב מתווסף לו מרכיב אם חיובי ואם שלילי. ובסוף מעגל החיים מתהווה הפזל של כל המרכיבים הבונים את האשיות. לדוגמא- בשנת חייו השניה של הילד חל מפנה בהתפתחות המוטורית המאפשר לילד להיות תלוי פחות בהורים, ומתחיל לשלוט בתנועותיו, כל ילד בשלב זה נימצא בקונפליקט בין תחושת האנטומיה לבין תחושת הספק ביכולת. כאשר מגבילים את הילד בעצמאותו ומענישים אותו על התנהגות עצמאית, הוא ניכנע ומטפח תחושת חשש, ספק, בושה ופחד. ולכן , ככל שהחוויות החיוביות שהוא רוכש במשימה התפתחותית זו מרובות יותר, כך גדל יותר הסכוי שהקונפליקט יפתר באופן חיובי, כלומר הילד יזכה במרכיב אשיותי, אנטומיה עצמאות. בקשר לאמון ע"פ אריקסון - שלב האמון מתפתח בגיל 0-1 גיל תלות התינוק באימו - איד - יחסי גומלין. אריקסון טוען אם לא גיבשת בשלב זה מצב של אמון- קיבלת מצב של חוסר אמון. ככל שאמו של התינוק ניגשה מספר פעמים רביותר, זה בנה את האמון. " אני הוא מה שניתן לי" או מה שלא ניתן לי. הזהות שלי ביחס לאמון נובעת ממה שנתנו לי או מה שלא נתנו לי. אמון לא ניתן לשנות בשלב מאוחר יותר. החסרי אמון- לא מאמינים בעולם ובאנשים שהעולם הזה יחזיר להם דבר טוב. משמעו שאדם שלמד בתקופה זו 0-1 בחיים לרכוש אמון ירכוש אמון מבני אדם אחרים גם כבוגר. אני מקווה שעזרתי לך במצוי החומר, אני כרגע לומדת את המאמרים של ג'ון דיואי והם קשים למדי(מהפכן בתורת החינוך) יש לי עבודת גמר על זה ולא מוצאת חומר. אם תוכלי לסייע לי בזה אשמח מאוד תודה הלנה

מנהל פורום פסיכולוגיה קלינית