שימוש בפרדיניזון ושילוב עם יאז

דיון מתוך פורום  תופעות לוואי בטיפול התרופתי

21/05/2018 | 23:47 | מאת: דינה

שלום וברכה. אני לוקחת גלולות יאז למניעת הריון. המינון הוא 2 כדורים בבת אחת. כעת אובחן אצלי סרקואידוזיס, ועלי לטפל בו עם "פרדיניזון" (קורטיזון) - שבועיים ראשונים 40 מ"ג, שבועיים נוספים 30 מ"ג, ואח"כ עוד כ5 חודשים 20 מ"ג. א. האם שימוש בקורטיזון שכזה גורר בהכרח השמנה של הפנים? מהם אחוזי הסיכוי שזה יקרה? האם ניתן למנוע זאת? ב. האם יש בעיה לשלב את זה עם ה"יאז"? תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה

תופעות לוואי הנובעות משימוש בסטרואידים הן לרוב תלויות מינון ושכיחותן עולה בשימוש במינונים גבוהים של סטרואידים. אחת מתופעות הלוואי המאפיינת נטילת סטרואידים הינה ""moon face ("פני ירח"- התנפחות הפנים), והיא חלק מ"תסמונת קושינג". ישנם מחקרים שונים על השפעות של סטרואידים, והמינון הנלקח/משך הלקיחה לא תמיד יכולים לנבא במדויק הופעה של תופעת לוואי כזו או אחרת. יחד עם זאת ניתן לומר שהרבה מתופעות לוואי האופייניות לנטילה ממושכת של סטרואידים נובעות משימוש של 3 שבועות לפחות בסטרואידים או לשימוש במינון גבוה (למעלה מ 20 מ"ג ביום). התגובה לשימוש בסטרואידים שונה ממטופל למטופל ותלוית מינון, אך תתכן גם במינון נמוך יחסית בטיפול ממושך. ככלל, על מנת למזער את תופעות הלוואי מהטיפול בסטרואידים יש לטפל במנה הנמוכה ביותר האפשרית לתקופה הקצרה ביותר המשיגות את מטרות הטיפול. שילוב של נטילת סטרואידים במקביל לנטילת גלולת למניעת הריון המכילות מרכיב אסטרוגני (כגון yaz), עלולה להתבטא בעליית רמות סטרואידים בדם ולעליית שכיחות תופעות הלוואי האופייניות. יש לציין כי ישנן גלולות למניעת הריון אשר אינן מכילות מרכיב אסטרוגני, אלא מרכיב פרוגסטרוני בלבד. מומלץ ליידע את הרופא המטפל המכיר את ההיסטוריה הרפואית על השילוב התרופתי ולהתייעץ בנוגע לחלופות.

29/05/2018 | 23:23 | מאת: דינה

שלום וברכה ותודה על התשובה. בהמשך לנ"ל מבקשת לשאול מספר שאלות. אני אמורה להתחיל לקיחה של 40 מ"ג לשבועיים,30 מ"ג לשבועיים שלאחריהם, ואז להתחיל לקחת 20 מ"ג לתקופה של בין חמישה לשמונה חודשים. א. תוך כמה זמן מתחילת נטילת הקורטיזון יכולות להתחיל תופעות הלוואי? (בתקוה שלא יהיו...) ב.האם לאחר שארד במינון ואגיע ל20 מ"ג תופעות הלוואי יחלפו,או שצפוי שימשכו עד סוף התהליך הרפואי? ג.האם יש דברים שאוכל לעשות על מנת למזער את תופעות הלוואי כמה שניתן? תודה רבה!

מנהל פורום תופעות לוואי בטיפול התרופתי