לחץ דם, בעיות בין ישיבה לעמידה

דיון מתוך פורום  נפרולוגיה

12/08/2018 | 20:07 | מאת: ע.ז

אני מטופל בנושא יתר לחץ דם מזה שנים . לוקח אנלפריל 20 מג ודיסותיאזיד 10 מג. לחץ דם 145 על 65 דופק 60....ספורטאי , גיל 68....לא שמן גבוה 190סמ. לפעמים במעבר מישיבה לעמידה, מרגיש שהדם לא עולה לראש מיד, תוך כמה שניות זה מיסתדר.....מה יכולה להיות הסיבה? ומה מומלץ לעשות???? בזמן ספורט זה לא קורה רק במנוחה.....

לקריאה נוספת והעמקה

יש לבקש מרופא המשפחה/מרפאת אחיות למדוד לך לחץ דם ודופק בשכיבה ובעמידה לראות שאינך "אורטוסטאטי" זאת אומרת שלחץ הדם לא צונח מעבר למקובל בשינויי תנוחה. אחד הגורמים לאורטוסטאטיזם יכול להיות הטיפול בלחץ הדם . חשוב לציין שגם אנשים בריאים לחלוטין אם הם משנים מנח גוף מהר מדי יכולים להרגיש סחרחורת בשינויי תנוחה . מומלץ לשנות תנוחה באופן מדורג. דיזוטיאזיד קיים במינון של 12.5, 25 מ"ג. אין מינון של 10 מ"ג. ל"ד סיסטולי של 145 אינו תקין, ואם אין אורטוסטאטיזם ואכן מאושש במדידות ביתיות/הולטר ל"ד יש לשקול לתגבר טיפול תרופתי בל"ד. בהצלחה

13/08/2018 | 14:09 | מאת: לחץ דם בעיות בין ישיבה לעמידה

תודה על תשובתך. מי משפיע על הערך העליון ומי על התחתון? איזה ערך חשוב יותר? בלחץ הדם...והאם יתכן שהפער הגדול אצלי בין שני הערכים אחראי להרגשה כשאני קם מישיבה ארוכה לעמידה?

לחץ הדם הסיסטולי הוא הלחץ המקסימאלי בזמן התכווצות החדר השמאלי של הלב, הלחץ הדיאסטולי הוא הלחץ הנמוך ביותר בזמן הרפיית חדרי הלב. הלחץ הסיסטולי עולה בהדרגה ככל שהגיל עולה עקב ירידה בגמישות העורקים הגדולים. הלחץ הדיאסטולי יורד בגיל המבוגר .כך נוצר isolated systolic hypetension . מחקרים מראים שמומלץ לטפל בלחץ הדם הסיסטולי גם אם הדיאסטולי תקין אפילו במטופלים קשישים. לחץ דם דיאסטולי נמוך מדי עלול להגביל פרפוזיה (זרימת דם לשריר הלב ועוד). לחץ דם דיאסטולי בו מרבית הרופאים ירגישו שלא בנוח לתגבר טיפול תרופתי הוא בלחץ דם דיאסטולי הנמדד במשרד הרופא של 60-50 ממ כספית. מדידות בבית הן בדרך כלל נמוכות יותר וכך גם נהוג לקבל ערכי יחוס נמוכים יותר (של הלחץ הדיאסטולי המותר). יש גורמים רבים שמשפיעים על לחץ הדם בניהם מערכת העצבים , תרופות, עישון, תזונה , גנטיקה ולא ארחיב. ערכי לחץ הדם שלך , כולל גם לחץ הדופק (ההפרש בין סיסטולי לדיאסטולי) אינם יוצאי דופן לגילך ובדרך כלל אינם גורמים לתסמינים. אנא פנה לרופא המשפחה להמשך ברור.

16/08/2018 | 16:30 | מאת: לחץ דם

שלום רב, ותודה רבה על התשובות עד כה. נוכחתי שבחודשיים האחרונים ללא שינוי בתרופה שאני לוקח, אנלפריל 25 מג, שנים לחץ הדם שלי היה 145 על 80....לאחרונה לחץ הדם מראה על 135 על 60.....האם ערך תחתון נמוך מדי מראה על הסיבה לתופעה שיש לי לאחרונה של מעבר מישיבה לעמידה....דם לא עולה לראש מיד....רופא המישפחה אמר, אז תקום לאט, אבל זה ממש לא לעניין....מה דעתך???

מנהלי פורום נפרולוגיה