סיכון לכליות ct או mri

דיון מתוך פורום  נפרולוגיה

05/06/2018 | 01:29 | מאת: חנה

שלום רב, אבי בן 89 הופנה לבדיקת ct בטן עם שתיית חומר ניגוד ולבלב עם הזרקת חומר ניגוד. הוסבר לנו שהחומר הוא יוד. ככל הנראה אין לו רגישות אבל קיבל כהכנה לקחת כדורי פרדיזון במינון גבוה כמה שעות לפני הבדיקה. בעבר לקח פרדיזון והרגיש לא טוב. תפקוד כליות שלו קריאטנין 1.04 ו gfr -64. בגלל חשש לנזק לכליה הומלץ לו במקום לעשות סי טי לעשות mri. לפי הבנתי גם כאן עליו לקבל חומר ניגוד-גדוליניום. האם חומר זה אכן פחות מסכן את הכליות? כלומר איזו בדיקה מומלץ יותר לעשות במצבו? איזה חומר ניגוד יותר /פחות מסוכן לכליות במצבו? האם גם בmri יש צורך בהכנה לגדולניום ומה? אם יש לו סטנד בעורק ללב(עבר צנתור לפני חמש שנים) האם מותר לעשות ? תודה 9

לקריאה נוספת והעמקה

יוד - הבסיס לחומר הניגוד שניתן בסי טי עלול לגרום לאי ספיקת כליות חריפה. מטופלים שהם בסיכון גבוהה לכך הם מטופלים עם אי ספיקת כליות בבסיס עם תיפקוד כלייתי ירוד (בדרך כלל מתחת ל 30 eGFR), סוכרת, מיאולמה, מטופלים בדהידרציה (מיובשים). יש אפשרות להפחית את הסיכון על ידי מתן נוזלים תוך ורידים סביב הפרוצדורה. פרדניזון לא ניתן כחלק מפרוטוקול למניעת אי ספיקת כליות ססיס חומר ניגוד אלא במטופלים אלרגים (ליוד), עם אסתמה וכו. חומר ניגוד הניתן ב MRI הוא על בסיס גדוליניום . הוא לא גורם לפגיעה כליתית אך עלול לגרום לסיבוך נדיר מאד במטופלים שיש להם אי ספיקת כליות מתקדמת (בדיאליזה או טרום דיאליזה). סטנט בעורק הלב לא מגביל ביצוע MRI. כך או כך לא נראה כי לאביך אי ספיקת כליות מתקדמת והחלטה על ביצוע ההדמיה תלוי במחלות הרקע שלו, ובהטוויה לבדיקה.

06/06/2018 | 10:20 | מאת: חנה

תודה רבה על תשובתך המהירה. הבנתי מהתשובה שגדוליניום פחות מסוכן לכליות במצב של אבי ואולי עדיף במקרה זה אבל האם יש סכנה לאלרגיה לחומר (לא ידוע לנו אם אלרגי) ואיזו הכנה נותנים לאלרגיה או בכלל?

תגובות אלרגיות לגדוליניום אינן שכיחות ולא מקובל לתת טיפול מונע אם לא ידועה רגישות. בהצלחה בבדיקה.

מנהלי פורום נפרולוגיה