התלבטות לגבי סייעת לתלמיד כיתה ה'

דיון מתוך פורום  אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים

15/08/2012 | 11:57 | מאת: אמא מתלבטת

איריס שלום. לפני מס חודשים לקחתי את בני לאבחון אצל פסיכיאטרית בעקבות קשיים בביה"ס, בעיקר חברתיים שנובעים מחוסר הבנת סיטואציות חברתיות. בני מאוד רוצה קשר עם חברים מהכיתה, אך אינו מצליח להגיע לקשר משמעותי ומרגיש דחוי. קיבלנו אבחנה של אספרגר והמלצה לסייעת. מאחר ומשרד החינוך דורש אבחנה פסיכיאטרית+פסיכולוגית הגענו לפסיכולוגית אצלה אובחן לפני שנתיים אבחון פסיכודידקטי ,ובעבר קיבלנו ממנה המלצות לגבי הקלות בביה"ס והיא טענה שישנו קושי רגשי. הפסיכולוגית נפגשה עם בני השבוע והיא טוענת שהיא אינה מסכימה עם האבחנה, שמדובר בילד מאוד רגיש ומאוד רוצה חברה (מה שלא מאפיין ילדי אספרגר). כרגע אני בהתלבטות, הבי"ס פועל לקבלת סייעת (16 שעות שבועיות), אך מחכה לאישור פסיכולוג. הילד עונה לקריטריונים של אספרגר בטבלה המיועדת למשרד החינוך. אינני יודעת אם לנסות לקדם את התהליך ולחפש פסיכולוג קליני שיסכים עם האבחנה כדי לקבל סייעת, אני לא יודעת אם זה בכלל(הסייעת) יעזור לילד או שיגרום לו להיות חריג יותר וייגרם לו יותר נזק מתועלת בעקבות כך. אולי להקפיא בינתיים את הסייעת ולא לתייג אותו(מול ביהס, מס הכנסה, ביטוח לאומי,קופח) ולנסות לסייע לו ע"י תרפיה רגשית פרטנית או קבוצתית (שלא קיבל עד היום)ולדחות את עניין האבחנה. החל מהשנה יקבל שעות שילוב מביה"ס. אולי תוכלי להמליץ לי איך להתקדם מפה??? תודה רבה מראש...

לקריאה נוספת והעמקה
16/08/2012 | 20:41 | מאת: ד"ר איריס שגב

שלום לאמא, מכתיבתך עולה בלבול הן בנוגע לאבחנה והן בנוגע להיבטים המעשיים המשתמעים ממתן אבחנה כזו או אחרת. אבחון פסיכודיאגנוסטי כולל הן מבחני אינטליגנציה, הבוחנים, בין השאר, את רמת ההבנה החברתית, והן מטלות פתוחות, הבודקות את רמת התפקוד החברתי והרגשי. לפיכך, במקרים בהם הילד מציג תמונה מורכבת, אבחון מקיף, הנעשה על ידי פסיכולוג קליני בעל ניסיון עם הספקטרום האוטיסטי, אמור לספק תשובות בנוגע לאבחנה. חשוב להדגיש, כי ההנחה שילדי אספרגר אינם מעוניינים בחברה אינה מדויקת. עבור רבים מהם ניכרת מוטיבציה גבוהה לקשר והנאה מחברה, אך קושי ליזום ו/או לשמר קשרים באופן תואם-גיל. זאת, בשל קושי בהבנת מצבים חברתיים מורכבים וכישורים חברתיים מוגבלים. המלצתי היא להגיע לאבחון פסיכודיאגנוסטי, על מנת לגבש אבחנה מבוססת ולא התרשמותית. בהתאם לאבחנה ייבחן הסיוע המתאים. בהתייחס לדילמה שלך בנושא הסייעת, כל אחת מההחלטות כרוכה במחיר כלשהו. התיוג במסגרות השונות הוא חלק מההתמודדות של כל אדם בעל צרכים מיוחדים ושל הורים לילד כזה. לפיכך, יש להביא בחשבון את טובת הילד ומה הוא עשוי להרוויח מליווי יומיומי בתחום הלימודי, התקשורתי, החברתי והרגשי. בברכה, ד"ר איריס שגב.

05/10/2012 | 00:58 | מאת: אחת

סייעת סמויה.

27/09/2012 | 13:16 | מאת: מירב

הי אשמח לדעת מאיפה אתם בארץ. יש לי בן באותה שכבת גיל עם בעייה ממש דומה. אני מחפשת עבורו חבר דומה לו שיפגשו אחת לשבוע. 0527331929

מנהל פורום אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים