פאניקה וחרדה

דיון מתוך פורום  אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים

15/08/2011 | 09:10 | מאת: גילי

שלום לד"ר שגב. מדובר בנער בן 16 וחצי -פדד, תפקוד גבוה בשפה, אך קשה לו מאוד מבחינה רגשית. הוא סובל לאחרונה מהתפרצויות חרדה קשות, מרביץ לעצמו, בוכה וקשה מאוד לעצור אותו. הוא חושב ששום דבר לא יסתדר. ורוצה שאסדר לו את המציאות בדיוק כמו שהוא מצפה. הוא מקבל מזה שנים תרופות, אך זה לא מסייע כעת. אנו לא יודעים לאן לפנות. דברנו עם הפסיכיאטר בקשר לרפטטיביות שלו הבלתי נשלטת בדיבור והוא אמר שעליכם לשמוח שהוא רוצה ליצור אתכם קשר ועם הנערה שהוא מאוהב בה... מה ניתן לעשות בעת התקף חרדה וזעם ובכלל, קצת איבדנו את הכיוון.

לקריאה נוספת והעמקה
18/08/2011 | 23:54 | מאת: ד"ר איריס שגב

גילי שלום, מדברייך ברור כי חלו לאחרונה שינויים בתפיסתו של בנך את מצבו וביכולת שלו לווסת רגשות והוא נמצא במצוקה חריפה. מעבר למעקב התרופתי, חשוב שהנער יהיה בטיפול רגשי כלשהו, בליווי הדרכת הורים עקבית ורציפה לסייע לכם להבין ולהתמודד עם קשייו וצרכיו הרגשיים. התקפי חרדה וזעם מאותתים על הצפה של המערכת וקושי "לעשות סדר" ברגשות גואים כגון: פחד, בלבול, חוסר אונים או תסכול מכישלונות. בפן ההורי, חשוב להבין מאיזה מקור הגיעה ההצפה. האם היא נוגעת רק לעניין שמגלה בנערה שאינה משיבה לו אהבה? האם מפתח צרכים מיניים האופייניים לגיל ההתבגרות ומתקשה לפרש ולהכיל אותם? האם הקושי נוגע גם להתמודדות עם דרישות נוספות בבית הספר? לדימוי עצמי נמוך בשל מיעוט בקשרים? וכיוצ"ב. לאחר הבירור וההמשגה של הקושי עבורכם ועבורו, יש לתמוך בו רגשית, תוך שאתם מדגישים שלא תוכלו "לתקן" ו"לסדר" עבורו הכול, אבל אתם עדיין יכולים לעזור לו בחלק מהדברים. הנער נלחץ בקלות בשל אי גמישות וקושי לשאת טעויות, לכן כדאי להראות לו באלו מצבים קורה הדבר ומה אפשר לעשות אחרת כדי לא להיכנס ללחץ. למשל, ללמוד לבקש עזרה מהאדם המתאים כשהוא לא בטוח מה לעשות או לבוא ולספר לכם מה קשה לו ואתם תקשיבו. ברגעים בהם התקפי החרדה קשים ואינטנסיביים מומלץ לבצע "אחיזה מכילה", בליווי משוב חד משמעי ולקוני, המלווה בטון אסרטיבי ("קשה לך עכשיו. אנחנו רואים. זה בסדר. אנחנו כאן יחד איתך ואנחנו שומרים עליך."). תגובה כזו מצדכם תעזור לנער להתארגן מהר מחדש ותשקף עבורו כי אתם לא נבהלים ממצבו הרגעי המפורק כי אם מהווים עוגן בטוח ויציב בשבילו. בנוסף, בעיתות משבר כאלה חשוב לספק לנער שבחים וחיזוקים חיוביים ולהזכיר לו מה הוא עושה היטב. לחלק מהאנשים בספקטרום פעילויות מוטוריות, כגון הליכה לטיול, משחק ועיסוק בחומרים מסוימים מסייעים בוויסות רגשי. במקביל, חשוב לעדכן את הצוות החינוכי בבית הספר שבנכם עובר תקופה קשה במיוחד על מנת שיהיו רגישים למצבו ושהנער יקבל תמיכה והזדמנויות לשוחח עם המחנכת או גורם אחר על קשייו. בברכה, ד"ר איריס שגב.

מנהל פורום אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים