סכזופרניה?

דיון מתוך פורום  סכיזופרניה

10/02/2014 | 20:22 | מאת: רונה

בני (25) עבר התקף פסיכוטי קשה (אחד בלבד)לפני כשלוש שנים,הוא אושפז לשבוע ימים ושוחרר (מרצונו) עם טיפול של קספליון 75 מ"ג אחת לחודש. כעבור שנתיים,הרופא החליט להפסיק את הטיפול מאחר ולדעתו אין מדובר בסכיזופרניה אלא בהתקף בודד. כשבועיים לאחר הפסקת הזריקות חזרו חלק מהתסמינים(דיבור מוזר,תשובות לא לעניין,תגובות מוזרות,חשדנות,קוצר רוח,התפרצויות עצבניות). כולם מסביב החלו להעיר לנו שמשהו לא תקין איתו. חזרנו לרופא שהתעקש שלדעתו הכל בסדר איתו והוא סתם מתוח,אבל התסמינים החמירו,הוא פוטר מהעבודה,הפסיק את לימודיו באוניברסיטה והסתגר בחדרו.כאשר דברנו איתו,הוא ענה תשובות הזויות. שוב חזרנו לרופא והפעם הוא טען שרק בגלל הלחץ שלנו(ההורים) הוא יתן לו 3 מ"ג אינווגה בכדורים. זה לא עזר! התסמינים החריפו,התגובות שלו הפכו מוזרות יותר ויותר כולל ניתוק מוחלט מהחברה. שוב הלכנו לרופא והפעם הוא הסכים(בקושי רב)להעלות את המינון ל-6 מ"ג. כרגע אנו רואים הטבה שהולכת וגדלה מיום ליום. הוא אמנם עדיין אינו עובד ואינו לומד,אך חזר להפגש עם חברים וחזר לאכול כרגיל.השיחות איתו יותר עינייניות ותשובותיו כבר הגיוניות. השאלות שלי הן: 1)האם זה נשמע לך כהתקף נוסף? 2)האם יתכן שהוא כן חולה סכיזופרניה(יש גנטיקה משפחתית)? 3)האם צפויים התקפים נוספים בעתיד? 4)האם מה שקרה מלמד שאסור להפסיק לו את הטיפול לעולם? 5)הפרולקטין שלו הוא 1400...מה זה אומר? תודה רבה על המענה.אנחנו מבולבלים ומבוהלים.

לקריאה נוספת והעמקה

1. קשה לדעת ללא בדיקה, אולם לפני התיאור יתכן ומדובר בהתקף פסיכוטי נוסף. 2. כדי לקבוע אבחנה של סכיזופרניה יש צורך בהתקף פסיכוטי אחד לפחות וירידה בתפקוד, פגיעה קוגניטיבית (שכלית) או אפקטיבית (רגשית). 3. סכיזופרניה יכולה להתבטא בטווח רחב מאוד של חומרה מהתקף בודד ופגיעה קלה מאוד בתפקוד ועד התקפים תכופים שמצריכים אשפוזים חוזרים. קשה לדעת מראש האם יהיה התקף נוסף אבל טיפול תרופתי מוריד את הסיכוי להתקף כזה. 4. שוב, קשה לנבא את העתיד. הסיכוי להתקף חוזר אחרי הפסקת טיפול תלוי במצב שבו הופסק הטיפול, האם עדיין יש סימפטומים, אם הטיפול מופסק באופן חד. אחרי התקף פסיכוטי ראשון, אם יש רמיסיה מלאה, מקובל לנסות להפסיק את הטיפול אחרי שנה-שנתיים, כי לא כל התקף פסיכוטי הוא בהכרח בגלל סכיזופרניה. אחרי התקף שני מקובל לחכות לפחות 5 שנים לפני ניסיון כזה. הכל כמובן תלוי במצב הנפשי באותו זמן ובסיכון בזמן ההתקף. 5. רמת הפרולקטין גבוהה, ככל הנראה בגלל הטיפול באינווגה/קספליון (שניהם מכילים פליפרידון שעלול לגרום לעליה ברמת פרולקטין). רמה גבוהה עלולה לגרום לתופעות לוואי כמו הפרשת חלב והפרעה בתפקוד המינית אצל גברים.

13/02/2014 | 19:05 | מאת: סכיזו.

"כדי לקבוע אבחנה של סכיזופרניה יש צורך בהתקף פסיכוטי אחד לפחות וירידה בתפקוד, פגיעה קוגניטיבית (שכלית) או אפקטיבית (רגשית)." 2 התקפים פראנואידים קשים בשלוש שנים האחרונות, שניהם לאחר *הפסקת* שימוש בחשיש (הופעת הסימפטומים כשבוע לאחר הפסקה בכל פעם) שניהם בתקופה נטולת תרופות.בשניהם *אישפזתי* את עצמי מרצון בגלל מודעות *חלקית* למצב עם תגובה מעולה לטיפול ולכן שיחרור לאחר 10 ימים. לפני חתונה עם בת זוגי שהכרתי לאחר ההתפרצות, בעל חברים ישנים וחדשים, סיימתי לימודים בטכניון תוך כדי בממוצע לא רע ואני עובד במקצוע כחצי שנה.מקפיד ליטול 5 מ"ג זיפרקסה כבר שנתיים מאז ההתקף השני. אז אני לא סכיזופרן? לי אבחנו רק ע"פ התקף ראשון ללא הוכחות ממשיות לפרודרומה ולאחר התאוששות מההתקף ועם הירידה במינון חזרתי לעצמי בצורה מלאה...

מנהל פורום סכיזופרניה