שאלה

דיון מתוך פורום  סכיזופרניה

02/07/2013 | 21:39 | מאת: עודד

שלום, אני מצרף כאן קישור http://www.accessmylibrary.com/coms2/summary_0286-35047733_ITM אמנם קופות החולים לא יממנו אותה, אבל מסקרן אותי לדעת אם פסיכיאטרים מיידעים פציינטים נוטלי תכשירים נוגדי פסיכוזה על קיום בדיקה גנטית זו? ואולי גם על האפשרות שמוטציה כזו עלולה להשפיע על חומרת ההפרעה הפסיכיאטרית עצמה? תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

המחקר בדק קשר בין שוני גנטי במטבוליזם של חומצת האמינו הומוציסטאין לסיכון להתפתחות תסמונת מטבולית (עליה במשקל, השמנה בטנית, עליה בשומנים בדם, יתר לחץ דם) לאחר נטילת תרופות אנטי פסיכוטיות מדור שני. הקשר שנמצא בין השוני הגנטי לסיכון לפתח תסמונת מטבולית לא היה חזק במיוחד, ובמקביל למחקר הזה היה מחקר אחר שלא מצא קשר. במחקרים על מחלות לב לא הוכח שהורדה של רמת ההומוציסטאין מפחיתה למחלות לב, כן נמצא שהורדה מפחיתה קצת את הסיכון לשבץ. מאחר וההשפעה כל כך מורכבת ולא חד משמעית אין המלצה לבצע את הבדיקה לא באנשים עם תסמונת מטבולית, עם או בלי סכיזופרניה. כן מומלץ לבצע בדיקה לרמות ויטמין B12 וחומצה פולית, לחוסר בחומרים האלה יש השפעה על המצב הנפשי. אם יש חוסר בהם מומלץ מאוד לקחת תוספת שלהם. לגבי ההשפעה של השוני הגנטי על חומרת המחלה עצמה, המצב מורכב הרבה יותר. גם אם היו מוצאים צורה גנטית שמצביעה על מחלה יותר חמורה באופן חד משמעי, מאחר ועדיין אין טיפולים לשינוי ההרכב הגנטי אצל אנשים, עדיין אין טעם לעשות אותה. יש חשיבות רבה במחקרים כאילו כדי לקדם את המחקר על המחלה ועל הטיפולים, אבל הידע עדיין ראשוני מאוד. ההמלצות לכל מי שמקבל תרופות אנטיפסיכוטיות הן לעשות בדיקות דם לרמת סוכר ושומנים בדם, מעקב אחר משקל והיקף בטן ולחץ דם, ולטפל בגורמי הסיכון האלה, או להחליף תרופה לפי הצורך.

05/07/2013 | 00:05 | מאת: עודד

תודה בעד התגובה. האם נטילת חומצה פולית בצורת l-methyl folate (ולא הסוג הרגיל) עשויה לשפר את מצבם של חולים פסיכיאטרים הסובלים ממוטציה כזו? תודה.

מנהל פורום סכיזופרניה